تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۹ تير ۱۳۹۷
سفیر چین در ایران:

همواره مخالف تحریم‌های یک‌جانبه هستیم/همکاری‌های چین و ایران منطبق بر قواعد بین‌المللی است

سفیر چین در ایران در مورد اقدامات انجام شده برای جلوگیری از تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر ایران گفت: اتحادیه اروپا اخیرا بسته‌ای را به ایران پیشنهاد کرده که یکی از قدم‌های برداشته شده در این بسته راه‌اندازی «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» برای تامین مالی پروژه‌ها در ایران است. این بانک وظیفه دارد مستقل از دلار آمریکا و با استفاده از یورو عملیات‌های مالی را انجام دهد.
رویداد۲۴«پانگ سن» سفیر چین در ایران، در خصوص اینکه آیا قرار است بار دیگر مکانیزم ریال-یوآن به عنوان راهی برای عبور از سیستم دلار آمریکا و دور زدن تحریم‌ها در مبادلات نفتی راه‌اندازی شود؟ گفت: ما تفاهم‌نامه مشترکی در جریان سفر رییس‌جمهور به چین در ماه گذشته امضا کردیم که بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری های دوجانبه ما تقویت می‌شود؛ این تفاهم نامه در چارچوب توافق «یک کمربند یک جاده» است که دو کشور تصمیم گرفتند که کمیته مشترکی برای این منظور تشکیل دهند .
 
وی افزود: ایرانی‌ها هم اکنون کمیته مد نظر را در داخل وزارت‌خانه‌شان تشکیل داده‌اند و چین نیز قرار است همین کار را انجام دهد. دو کمیته وظیفه تلاش برای مذاکره در رابطه با راه‌های تقویت روابط دوجانبه را برعهده دارند.
 
«پانگ» در مورد موضع چین در خصوص تلاش آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران گفت: همکاری‌های بین چین و ایران به طور کامل منطبق بر قواعد بین‌المللی و در نتیجه کاملا قانونی است. ما همواره با تحریم‌های یک‌جانبه مخالف بودیم. من می‌دانم این تحریم‌ها مشکلاتی را برای روابط دوجانبه ما ایجاد خواهد کرد، ولی ما با هم برای یافتن راه‌حل و کاهش تاثیرات منفی این تصمیم بر روابط دوجانبه‌مان تلاش می‌کنیم.
 
سفیر چین در ایران در مورد مشکلات بانک‌های محلی برای برقراری رابطه تجاری با ایران در جهت تامین مالی پروژه‌ها به دلیل ارتباط این بانک‌ها با سرمایه‌های آمریکایی و از دست رفتن دسترسی آنها به سیستم دلار در اثر تحریم‌های «ترامپ» علیه کشورمان گفت: آمریکا نه فقط بین چین و ایران بلکه بین ایران و همه کشورها مشکل ایجاد کرده است. ما در تلاشیم که راه حلی برای غلبه بر موانعی که آمریکا ایجاد کرده پیدا کنیم تا بتوانیم به روابط تجاری‌مان ادامه دهیم.
 
وی در مورد اینکه راه حل چین تا این لحظه چه بوده است؟ گفت: اتحادیه اروپا اخیرا بسته‌ای را به ایران پیشنهاد کرده که یکی از قدم‌های برداشته شده در این بسته راه‌اندازی «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» برای تامین مالی پروژه‌ها در ایران است. این بانک وظیفه دارد مستقل از دلار آمریکا و با استفاده از یورو عملیات‌های مالی را انجام دهد ما هم از این مکانیزم استقبال می‌کنیم.
 
«پانگ» تاکید کرد: کشورهای دیگر نیز سعی می‌کنند گزینه‌های خودشان را برای جلوگیری از تاثیرات منفی تحریم های آمریکا بر روابطشان با ایران بررسی کنند.  
 
وی در مورد اینکه «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» یک بانک مستقل است و همان موانعی را که بانک‌های محلی با آن روبه رو هستند، داراست، گفت: این چیزی است که باید از «بانک سرمایه‌گذاری» بپرسید و من نمی‌توانم از طرف آنها اظهارنظر کنم.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تحریم ها
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان