تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۷
رويداد٢٤ گزارش مي‌دهد؛

ده راهكار پيش روي صنعت بيمه

از آنجا که همواره بسیاری از مسائل مبتلابه و چالش‌های روزمره و تکراری و حل نشده ریشه در فقدان یک برنامه استراتژیک و نقشه راه دارد و تدوین سیاست‌ها و اقدامات خلق الساعه، مقطعی و جزیره ای و در بسیاری از موارد متناقض با ماموریت ذاتی شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه زاییده نبود برنامه استراتژیک در سطح صنعت بیمه و شرکت‌ها بوده و است.
ده راهكار پيش روي صنعت بيمه

رویداد۲۴ صنعت بیمه از مهم‌ترین نهادهای تاثیرگذار در اقتصاد کشورها  است زیرا از یک سو نهادی مالی است که در تقویت بنیه پولی و مالی جامعه نقش اساسی دارد و از دیگر سو با ایجاد امنیت و اطمینان خاطر، زمینه گسترش و ثبات فعالیت‌های صنعتی و تولیدی و خدماتی را فراهم می‌سازد و به اعتقاد صاحب‌نظران علوم اجتماعی، یکی از پدیده‌های مدرن امروز دنیا عملیات بیمه‌گری و محاسبات مربوط به آن است. در واقع این صنعت در مقایسه با بورس و بانک به هیچ وجه نقش کمتری در حوزه اقتصاد کلان کشور ندارد و حتی بسیار تاثیرگذارتر از این دو نهاد است.

توسعه مالی بدون بیمه کمرنگ و ناکارا باقی می‌ماند. زیرا شرکت‌های بیمه با پذیرش ریسک‌های متنوع و تقویت منابع مالی می‌توانند نقش موثری را در توسعه اقتصادی ایفا نمایند. به همین دلایل است که یکی از حلقه‌های توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود. اما متاسفانه بیمه‌های بازرگانی در کشور ايران در مقایسه با سایر نهادها کمتر مورد توجه واقع شده و نوعی مهجور مانده است.

این صنعت می‌تواند حافظ سرمایه‌ها و ثروت ملی باشد و به افزایش مبادلات و توسعه سرمایه‌گذاری کمک کند و موجب بهبود وضع معیشت افراد جامعه شود. به جرات می‌توان گفت اگر اقتصاد یک کشور به بیمه و حمایت‌های ناشی از آن متکی نباشد، در معرض خطرهای بزرگ و جبران‌ناپذیری قرار می‌گیرد.

صنعت بیمه‌های بازرگانی امنیت مالی ایجاد می‌کند و موجب افزایش کارآیی تجار و افزایش اعتبار بیمه‌گذاران خواهد شد. در نتیجه تدوین برنامه استراتژیک و دوری از روزمرگی در عرصه صنعت بیمه از الزامات است.

از آنجا که همواره بسیاری از مسائل مبتلابه و چالش‌های روزمره و تکراری و حل نشده ریشه در فقدان یک برنامه استراتژیک و نقشه راه دارد و تدوین سیاست‌ها و اقدامات خلق الساعه،  مقطعی و جزیره ای و در بسیاری از موارد متناقض با ماموریت ذاتی شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه زاییده نبود برنامه استراتژیک در سطح صنعت بیمه و شرکت‌ها بوده و است.

از اين رو نگاه راهبردی در حوزه‌های ساختار بازار، فناوری، فرآیندهای بیمه‌گری، نوآوری‌، تعامل با محیط عمومی، منابع انسانی از ضروریات است و  مسائل متعدد حل نشده در صنعت بیمه در دهه اخیر در حوزه‌های مختلف خرد و کلان بیان گر این موضوع است.

نبود راهبرد و استراتژی مناسب در زمینه‌های مختلفی از جمله مباحث قانون‌گذاری و تدوین مقررات، مساله نرخ دهی، رقابت ناسالم، ارزان فروشی و دامپینگ و مباحث حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک، ساختار صنعت و توسعه کیفی باعث فرسودگی و تحلیل انرژی فعالان صنعت بیمه شده است و موارد ذیل همچنان بلاتکلیف و بدون اقدامات لازم و شایسته هستند و در صورت مدیریت نشدن باعث لطمات جبران‌ناپذیر خواهند شد:

۱) وجود برخی قوانین و مقررات و آئین‌نامه های قدیمی و بدون کارآمد

۲) رقابت ناسالم بین شرکت‌های بیمه‌ای

۳) نبود فرهنگ‌سازی و آموزش

 ۴) عدم توجه به ظرفیت‌های حوزه فناوری اطلاعات

۵) مدیریت ریسک در حوزه‌هاي کسب و کار بیمه‌ها از جمله نحوه سرمایه‌گذاری حق بیمه‌ها و جریان مالی در شرکت‌ها و فرآیندهای خدمات پس از فروش

۶) نظارت جدی بر کفایت ذخائر تعهدات بلند مدت

۷ ) نبود توجه ویژه به حرفه آکوچوئری

۸) نخبه‌پروری و منابع انسانی خبره و کارآمد

۹) نوآوری و خلاقیت و طراحی محصولات جدید

۱۰ ) ایجاد رقابت در بازار
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان