تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۷
بحران اقتصادی، استفاده سیاسی!

قاسم سلیمانی چگونه می‌تواند قدرت را در ایران به دست بگیرد؟/ پیامد افزایش تحریم‌ها علیه ایران

در صورت ایجاد مشکل جدی برای حاکمیت ایران، یکی از احتمالات حرکت ایران به سمت جنگ داخلی است که نه تنها برای این کشور بلکه برای ثبات منطقه نیز می‌تواند فاجعه‌بار باشد. وضعیت کنونی عراق، افغانستان و سوریه مثالی از سناریوی وحشتناک برای غرب است.
رویداد۲۴ نشریه فارین پالیسی در گزارشی به استراتژی فشار آمریکا به ایران و پیامدهای بد آن برای منطقه اشاره کرده و نوشت: تغییر نظام ایران از زمان انقلاب سال 1979 تقریبا همه دولت‌های آمریکا را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. امروز، مقام‌های دولت ترامپ مانند جان بولتون مشاور امنیت ملی که پیش از پیوستن به کاخ سفید خواستار تغییر نظام در ایران شده بود، در حال اعمال فشار حداکثری برای برهم زدن ثبات در این کشور است.

بحران اقتصادی، استفاده سیاسی

آمریکا از زمان خروج از توافق هسته‌ای ایران به دنبال اعمال مجدد تحریم‌ها بر ایران است و خواستار آن شده که خریداران نفت ایران واردات نفت را طی 4 ماه آینده به صفر برسانند. این در حالی است که ارزش ریال، واحد پول ایران به حد پایینی رسیده است و فشارهای اقتصادی بر نظام ایران از هر زمان دیگری بیشتر است. در همین حال برخی کشورها از آمریکا می‌خواهند از فواید این بحران برای تغییر در سیستم سیاسی ایران استفاده کند.

ایران آنگونه که پمپئو تصور می‌کند شکننده نیست

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی 21 می خود درباره استراتژی تحت فشار قرار دادن نظام ایران از مردم این کشور خواست جدول زمانی تغییرات جدی در این کشور را تعیین کنند. یک ماه پس از آن، با انتشار توییتی حمایت خود از مردم ایران که به زعم او از فساد خسته شده بودند را اعلام کرد، با این حال، نظام ایران آنطور که پمپئو تصور می‌کند شکننده نیست و حتی اگر تحت فشار قرار دادن نظام منجر به ایجاد تغییراتی شود، دولت ترامپ باید مراقب باشد که به دنبال چه چیزی است.

جامعه بین المللی دیگر علیه ایران متحد نیست

نشریه فارین پالیسی در گزارش خود نوشته است نظام ایران در آستانه سقوط نیست. 2 فاکتور دوام و ماندگاری حاکمیت کنونی ایران را تضمین می کند؛ نخست اینکه طی4 دهه گذشته، نظام ایران حضورش در قدرت را در مواجه با تحریم‌های فزاینده ثابت کرده است. با وجود این موضوع قدرت تحریم‌های ثانویه آمریکا که صادرات نفت ایران مبادلات بین المللی و تراکنش‌های مالی این کشور را هدف قرار داده است نتوانسته همانند تحریم‌های پیش از توافق هسته‌ای ایران موثر باشد چرا که جامعه بین المللی دیگر علیه ایران متحد نیست.

مشکلات اقتصادی دشوار است اما مردم هرج و مرج را انتخاب نمی‌کنند

این نشریه آمریکایی به همه احتمالات در پی افزایش تحریم‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا اشاره کرده و در توضیح احتمال نخست اینگونه نوشته است: در صورت ایجاد مشکل جدی برای حاکمیت ایران، یکی از احتمالات حرکت ایران به سمت جنگ داخلی است که نه تنها برای این کشور بلکه برای ثبات منطقه نیز می‌تواند فاجعه‌بار باشد. وضعیت کنونی عراق، افغانستان و سوریه مثالی از سناریوی وحشتناک برای غرب است. برای مردم ایران نیز ترس از بی ثباتی و جنگ همانند آنچه در کشورهای همسایه آن رخ می‌دهد، فاکتور مهمی است.

مردم ایران یک بار پیشتر انقلاب را تجربه کرده‌اند که پس از آن 8 سال جنگ به وقوع پیوست و این تجربه همچنان در ذهن بسیاری از مردم این کشور زنده است. مشکلات اقتصادی که مردم ایران تجربه می‌کنند دشوار است اما اگر قرار باشد جایگزین آن هرج و مرجی باشد که در سوریه و عراق امروز وجود دارد مردم ایران امنیت را انتخاب می‌کنند.

قاسم سلیمانی در چه شرایطی قدرت را به دست می‌گیرد؟

دومین احتمال در قبال ایجاد وضعیت مشابه سوریه، امکان قبضه قدرت از سوی نظامیان به اسم بازگرداندن نظم به این کشور خواهد بود، و محتمل‌ترین کاندیدا برای رهبری این موضوع مردی است که واشنگتن بسیار از او واهمه دارد، ژنرال قاسم سلیمانی. فرمانده سپاه قدس که مسولیت عملیات‌های نظامی خارجی و عملیات‌های ویژه را برعهده دارد. او در پشت پرده عملیات نظامی ایران در عراق، لبنان و سوریه قرار دارد.

سلیمانی محتمل‌ترین گزینه قدرت در است چرا که وی به دلیل نقشی که در مبارزه با داعش در عراق و سورهی داشته است به قهرمانی در ایران تبدیل شده است. و بر اساس تازه ترین نظرسنجی‌های انجام شده نظر نزدیک به 65 درصد از مردم ایران نسبت به وی مثبت است.

دولت ترامپ و کسانی که به دنبال تغییر نظام در ایران هستند باید پیش از آنکه به دنبال تشویق به بی‌ثباتی و هرج و مرج در این کشور باشند، باید با دقت این موضوع را در نظر داشته باشند که یک روز پس از آن چه اتفاقی قرار است رخ دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قاسم سلیمانی
نظرات شما
پیشخوان