تاریخ انتشار: ۲۰:۴۷ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷

در کردستان کتاب نماد فرهنگی نیست

چرا كتاب خواندن مهم است؟ پرسشي ساده مطرح مي‌كنم، پاسخي صادقانه بدهيد چراكه پاسخ شما ميزان لذت زندگي روزانه‌تان را بالا مي‌برد، آلزايمر را به تاخير مي‌اندازد و حتي عمرتان را بلندتر مي‌كند.

رویداد۲۴ بدون شک اختراع کاغذ و دستگاه چاپ را می‌توان انقلابی نوین در زندگی انسانی دانست و از زمان نگارش اولین کتاب تا کنون، کتاب را می‌توان یاری مهربان دانست که تجربه سال‌ها مطالعه و یا تحقیقات تاریخی از یک جامعه را به خواننده ارائه می‌دهد. استان کردستان با سابقه تاریخی داراالعلوم بودن و داشتن پسوند فرهنگی در عرصه کتاب و کتابخوانی می‌توان با جسارت بیان داشت که در رتبه آخری کشوری قرار دارد البته ما این را از بهره سیاسی برخورد کردن با امور کتاب و کتابخوانی است به نحوی که فلان جناح سیاسی شخصی را از ناکجاآباد و بدون داشتن سابقه در عرصه کتاب و کتابخوانی بر کرسی ریاست کتابخانه می‌گذارند و بعد از شش سال هم هنوز سرپرست و و در انتخاب خرید کتاب برای کتابخانه‌های استان ترجیح می‌دهد ترجمه کتاب پینکیو را خریدار بکند تا کتاب حقوق شهروندی، پس دیگر نباید انتظار داشت که اوضاع مطالعه در کردستان رو به بهبود برود.

چرا كتاب خواندن مهم است؟ پرسشي ساده مطرح مي‌كنم، پاسخي صادقانه بدهيد چراكه پاسخ شما ميزان لذت زندگي روزانه‌تان را بالا مي‌برد، آلزايمر را به تاخير مي‌اندازد و حتي عمرتان را بلندتر مي‌كند. اين پرسش از سال ١٩٩٢ هر ساله به عنوان بخشي از «مطالعه سلامتي و بازنشستگي» دانشگاه ميشيگان از هزاران خانواده‌ آمريكايي پرسيده مي‌شود. در واقع بخشي كوچك در نظرسنجي بزرگي را كه ٢٠ هزار بازنشسته در آن شركت دارند به خود اختصاص داده و سال‌هاي سال در تحليل‌هاي سلامت مغز افراد سالخورده ناديده گرفته مي‌شد. تا اينكه در سال ٢٠١٦، زماني كه محققان دانشكده سلامت عمومي ييل اطلاعات «مطالعه سلامتي و بازنشستگي» دوازده ساله دانشگاه ميشيگان را در مورد عادت‌هاي خواندن و سلامت بيش از ٣٦٠٠ زن و مرد ٥٠ سال به بالا زيرورو كردند، الگويي اميدواركننده به دست آوردند: افرادي كه طي چندين سال به مدت ٣٠ دقيقه در روز كتاب مي‌خوانند- چه داستاني، چه غيرداستاني يا نظم و نثر- نسبت به افرادي كه اصلا كتاب نمي‌خوانند، به طور ميانگين ٢ سال بيشتر عمر مي‌كنند.

بدون شک میزان مطالعه هر کردستانی کمتر از یک دقیقه است و مدیران کتابخانه‌ای استان کردستان براساس رویه مدیریتی در ایران به دنبال آمار سازی هستند و آمار سیاهی لشکرها را بالا برده‌اند به نحوی که کارمندان فلان اداره را در تفاهم نامه‌ای مشترک به عضویت کتابخانه درآورده‌اند اما این اشخاص سالی یک‌بار هم به کتابخانه نمی‌روند پس از مطالع هم خبری نیست.

شایسته است مسئولان کشوری و استانی به جای سیاسی برخورد کردن با امور کتاب و کتابخوانی با این بحث به صورت اصولی برخورد کنند و اجازه ندهند هرکسی را به این نهاد مظلوم قالب بکنند بهتر است شخصی را انتخاب کنند دارای برنامه و صد البته راه حلهای اجرائی باشد. شایسته نیست برای استان فرهنگی که هنوز کتابخانه مرکزی ندارد.

شورش عزیزی- خبرنگار
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان