تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی نسخه درمانی است

مشاور شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مناطق آزاد در یادداشتی نوشت اکثر اساتید و اندیشمندان حوزه اقتصاد و مدیریت در دنیا اعتقاد دارند که صحنه اقتصاد و تجارت همانند جنگ است و همانطور که طرفین جنگ با هم درگیر شده و سرزمین‌ها را محاصره و تسخیر می کنند یا از دست می‌دهند.
*مجید صفدری

الگوهای اقتصادی همانند اقتصاد تعاونی و اقتصاد نفتی و اقتصاد دولتی و اقتصاد بازار و... طی چهل سال گذشته در کشورمان اجرایی و شاخص‌های آن عملیاتی و پیگیری شدند ولی نتیجه آنکه شرایط کنونی در شأن اقتدار سیاسی و امنیتی نظام ایران نیست و برای برون رفت از رکود و محاصره دشمنان باید هرچه سریع‌تر اقتصاد فعلی را به اقتصاد مقاومتی و مدیریت کنونی را به مدیریت جهادی تبدیل کنیم. این الگو از روش‌های نوین دنیاست و باعث افزایش توان کشور در مقابل فشارهای سیاسی و اقتصادی خواهد شد و ایران را در مقابل انواع شوک‌های اقتصادی و تحریم ها مقاوم کرده و باعث ایجاد توسعه پایدار خواهد شد و دیگر مشکلات ارزی و پولی و مالی و بیمه‌ای نخواهیم داشت. این الگو تدبیری است برای عبور از شرایط کنونی و گذر از وابستگی به نفت زیرا اقتصاد مقاومتی دارای ۲۴ محور در سه رکن مختلف در ابعاد اقتصاد کلان و توسعه و کارآفرینی است.

اکثر اساتید و اندیشمندان حوزه اقتصاد و مدیریت در دنیا اعتقاد دارند که صحنه اقتصاد و تجارت همانند جنگ است و همانطور که طرفین جنگ با هم درگیر شده و سرزمین‌ها را محاصره و تسخیر می کنند یا از دست می‌دهند.

در اقتصاد هم باید با رقابت در شهرها و روستاها و خیابان ها و کوچه‌ها با نوآوری و ایجاد و خلق فرصت با دشمن مبارزه کرد و توانمندسازی نمود و با تسهیل‌سازی محیط کسب و کار و بکارگیری جوانان خوش فکر باعث مقاوم سازی اقتصاد و تجارت شویم.

این نوع نگرش و سازوکار اقتصادی به اقتصاد مقاومتی معروف است که یک سند توصیه ای نیست بلکه یک نسخه درمانی است بلکه برنامه‌ای برای جهش بلند اقتصاد کشور و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها در شرایط محدودیت و فشار است و شرایط امروز نیز این فرصت را در اختیار ما گذاشته تا با اجرای این سیاست ها یکبار برای همیشه بنای اقتصادی کشور را به شکل اساسی بازسازی کنیم.

رشد اقتصادی، تولید ملی، فرهنگ جهادی، سیاست‌های تسهیل سازی ۴ محور اقتصاد مقاومتی از نظر اقتصاد کلان هستند و مردمی کردن امور بصورت واقعی و دادن ثروت بدست مردم و دانش بنیان سازی اصلاحات اقتصادی و مدیریت جهادی از ابعاد توسعه در اقتصاد مقاومتی هستند و کار آفرینی و دانش بنیان بودن و تسهیل سازی محیط کسب و کار از ابعاد کارآفرینی این نوع اقتصاد هستند و با اجرایی کردن محورهای فوق بطور حتم تهدید ناپذیر خواهیم شد.

مردم دارای استعداد و تعامل و سرمایه هستند و رقابت را متوجه می‌شوند و اگر به مردم کشور اعتماد کنیم دیگر به هیچ کشور خارجی نیاز نخواهیم داشت همین مردمی که با دست خالی توانستند از کشورشان در مقابل دشمن تا دندان مسلح دفاع کنند و حماسه‌ها خلق نمایند یقینا می‌توانند اقتصاد را نجات دهند.

آیا تحریم اقتصادی از جنگ نظامی سخت تر است؟

شاهد بودیم که جوانان این کشور در عملیات بیت‌المقدس دشمن متجاوز را به زانو درآوردند لذا همان روحیه و شهامت و ایثار و تلاش در عرصه مدیریت نیاز است که مدیریت جهادی شکل خواهد گرفت و با این سبک مدیریت می‌توان با فساد و رانت و بیکاری مقابله نمود و شاهد نوآوری و خلاقیت و صرفه جویی و فرصت‌سازی بود از جمله قواعد این نوع مدیریت آن‌ است که از میان مردم عادی باید به‌دنبال قهرمانان بزرگ مدیریت بود تا بدون وابستگی و وادادگی فقط به‌فکر جامعه و کشور خود باشند نه به‌فکر حزب و دسته و جناح و گروه خود همانند شهید باکری‌ها و باقری و همت و خرازی‌ها که از میان مردم عادی به سرداران بزرگ جنگ تبدیل شدند و ماندگار در تاریخ پس ما نیاز به سرداران مدیریت داریم که باید از متن جامعه بلند شوند و فقط بفکر کشور و مردم باشند.

مشاور شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
برچسب ها: اقتصاد مقاومتی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
مدیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
3
بنام خدا ................آنچه که آقای صفدری بیان نمودند از الزامات امروزه کشوراست و باید هرچه سریعتر از مدیران جهادی و جوان استفاده کنیم زیرا انرژی - علم بروز - انتقاد پذیری - اثبات خود و انگیزه از شاخص های مهم مدیران جوان خواهد بود و باید هرچه سریعتر مدیران سالخورده به اتاق فکر بروند در دوران حساس کنونی نقش جوانان همانند زمان جنگ تحمیلی خواهد بود و همانطور که آقای صفدری اشاره نموده اند (( تجارت و کسب و کار اقتصادی نوعی جنگ است ))) که اندیشمندی بنام آل ریس آن را در کتاب marketing is war تحلیل نموده یعنی با ید همانند جنگ از استراتژی های تدافعی - تهاجمی - چریکی در زمان های مخصوص به خود استفاده نمود و با توجه به نظریه های جدید مدیریت بر اساس چرخه حیات هر سازمان و ماموریت های آن نوع مدیر را انتخاب نمود در نتیجه مدیران محافظه کار برای زمان تحریم و دشواری اقتصادی مناسب نمی باشند ...........
hesam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
2
0
ایشان از جمله افراد هستند که با رانت برادر اقای روحانی با داشتن مدرک لیسانس شیمی بر خلاف ضوابط و صرفا بخاطر فعالیت در ستاد روحانی روی کار امدند و قبلش هم کارشناس بیمه البرز بود بدون سابقه مدیریتی و انهم فقط سابقه کوتاه رانتی پس از انتخابات در بیمه دیگر....با رفتن برادر روحانی ایشان هم معزول شدند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان