تاریخ انتشار: ۲۰:۲۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷

آبیاری نوین در 1.8 میلیون هکتار اجرا شد

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: یک میلیون و 820 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور به سامانه آبیاری نوین مجهز شد.
آبیاری نوین در 1.8 میلیون هکتار اجرا شد


رویداد۲۴ «عباس زارع» روز چهارشنبه در نشست ستاد اجرای سامانه های نوین آبیاری استان در سرسرای همایش های سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی سال 97 از محل صندوق توسعه ملی و اعتبارهای سالانه بیش از 15 هزار میلیارد ریال برای توسعه سامانه های نوین آبیاری در کشور پیش بینی کرده است.
وی افزود: باتوجه به اینکه در کشوری خشک و نیمه خشک قرار داریم، تولید پایدار محصولات با حفظ منابع تولید کار دشواری است که خوشبختانه کشاورزان در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته اند.
زارع ادامه داد: یکی از طرح های موثر در افزایش تولید محصولات و رشد بهره‌ وری آب کشاورزی گسترش سامانه های نوین آبیاری در زمین های آبی کشور است که در این زمینه در دولت های یازدهم و دوازدهم برنامه ریزی های خوبی انجام شده است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: آبیاری تحت فشار به عنوان طرح های مصوب اقتصاد مقاومتی است که باید سالانه 250 هزار هکتار از ارضی کشاورزی به این سامانه مجهز شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته حدود 302 هزار هکتار از زمین های کشاورزی در برنامه تجهیز به این سامانه قرار داشت، افزود: حدود 180 هزار هکتار از این میزان تجهیز و تحویل بهره بردار شد و امسال 120 هزار هکتار دیگر در حال انجام است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی به تجهیز 47 هزار هکتار از زمین های کشاورزی لرستان به سامانه نوین آبیاری اشاره کرد و گفت: 20 درصد از زمین های کشاورزی در کشور به آبیاری نوین تجهیز شد و این میزان در لرستان 24 درصد است که با توجه به نوع اقلیم و خاک استان می‌تواند افزایش نیز داشته باشد.
وی تجهیز سامانه نوین آبیاری، تجهیز سیستم هوشمند آبیاری و تجمیع آبیاری در زمین های کشاورزی را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.
زارع به تفاهم نامه بین وزارت جهات کشاورزی و وزارت ارتباطات در خصوص تجهیز زیرساخت های آبیاری هوشمند اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه امضا شده که با توافق در این خصوص به افزایش تولید کمک خواهد کرد.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی به 10 نوع روش آبیاری در کشور اشاره کرد و افزود: برای هر شیوه آبیاری روشی مشخص تعریف شده و تا پایان هفته آینده میزان اعتبار مشخص شده برای تجهیز سامانه های نوین آبیاری در کشور اعلام می شود.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آبیاری ، کشاورزی ، سامانه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان