تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از انتخابات همسایه؛

کریکت‌باز قدیمی در یک قدمی نخست‌وزیری/ تهران - اسلام‌آباد بهم نزدیک‌تر می‌شوند؟

روابط ایران و پاکستان همواره کج دار و مریز در دوره های پیشین از یک خط صاف ثبات پیروی کرده بود و ایران همواره از تنش ها و مسائل داخلی و بحران در این کشور به دور بوده است.
تحصیلکرده آکسفورد و کریکت باز قهار در یک قدمی نخست وزیری پاکستان/ تهران-اسلام آباد بهم نزدیک تر می شوند؟

رویداد۲۴ گویا «تقلب» واژه جدانشدنی در انتخابات خاورمیانه است؛ عراق، ترکیه، افغانستان و اکنون پاکستان در حال دست و پنجه نرم کردن با انتخاباتی هستند که به نظر می‌رسد فاصله طولانی با دموکراسی دارند.

مقام‌های انتخاباتی پاکستان روز گذشته جمعه اعلام کردند حزب تحریک انصاف متعلق به عمران خان توانسته در نتیجه انتخابات پارلمانی این کشور که روز چهارشنبه گذشته برگزار شده است، از مجموع 272 کرسی مجلس ملی این کشور 118 کرسی را بر اساس آخرین شمارش آرا به دست آورد. نتایجی که بیانگر آن است که عمران خان نمی‌تواند به تنهایی دولت آتی این کشور را تشکیل دهد و باید به سراغ دیگر احزاب پیروز نیز برود.

برد در کثیف‌ترین انتخابات!

در نتیجه انتخابات پارلمانی پاکستان که «کثیف‌ترین» انتخابات این کشور نیز لقب گرفته است، حزب مسلم لیگ پاکستان تحت رهبری شهباز شریف که نزدیک‌ترین رقیب حزب عمران خان بود نیز توانست 63 کرسی را کسب کند و انگشت اتهام خود را به نشانه وقوع تقلب در این انتخابات به سمت عمران خان نشانه رود.

«نواز شریف» نخست وزیر اسبق پاکستان که اکنون به دلیل فساد در زندان به سر می‌برد، رهبر اصلی این حزب است در سخنانی در واکنش به نتایج این انتخابات ضمن رد نتایج آن گفته بود که در انتخابات تقلب و دستکاری صورت گرفته است.

اتهام تقلب در این انتخابات از آنجایی نشات می‌گیرد که کمپین انتخاباتی عمران خان با اتهامات گسترده‌ای از جمله در اختیار داشتن حمایت نهاد امنیتی قدرتمند پاکستان یعنی ارتش این کشور مواجه بود، این در حالی است که ارتش پاکستان این اتهامات را رد و اعلام کرده است که نقشی در این انتخابات ندارد.

عمران خان، از شعارهای پوپولیستی تا شفاف ترین انتخابات

قهرمان بین‌المللی کریکت و تحصیلکرده آکسفورد در یک قدمی نخست وزیری پاکستان قرار دارد. کسی که با مطرح کردن شعارهای پوپولیستی چون پاکستان نوین پا به عرصه تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی در پاکستان گذاشت و پس از اعلام پیروزی وی در این انتخابات در سخنانی اعلام کرد که این انتخابات شفاف تریت انتخابات تاریخ پاکستان است!

او همچنین در واکنش به وقوع تقلب در انتخابات، ضمن رد همه اتهامات تاکید کرده که هیچ گونه تقلبی در این انتخابات به وقوع نپیوسته است.

عمران خان 65 ساله در سخنرانی اعلام پیروزی از خانه‌اش در شهر اسلام آباد پاکستان اعلام کرد که از منافع مردم پاکستان محافظت می‌کند و به توده مردم تعلق دارد. وی همچنین اعلام کرد که سیاست‌هایش در جهت حمایت از مردم و نه خواص این کشور است.

عمران خان همواره در سخنرانی‌هایش از ارزش‌های اسلامی و احساسات ضدغربی سخن می‌گفت و همواره از استقلال پاکستان در برابر خارجی‌ها و به ویژه غرب حمایت می‌کرد. با این وجود سیاست‌ها و مواضع او در قبال مسائل مهم این کشور و جهان مواضعی بی ثبات و مبهم بوده است چیزی که منجر به آن شده است که بسیاری وی را به ایجاد تغییرات اساسی در نگرشش متهم می‌کنند.

واکنش ایران و آینده همکاری‌های دوکشور

پس از پیروزی عمران خان در نخستین واکنش از سوی ایران، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه، برگزاری انتخابات پارلمانی پاکستان را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که روند رو به رشد روابط دو کشور همسایه در دولت جدید بیش از پیش تقویت شود .

روابط ایران و پاکستان همواره کج دار و مریز در دوره‌های پیشین از یک خط صاف ثبات پیروی کرده بود و ایران همواره از تنش‌ها و مسائل داخلی و بحران در این کشور به دور بوده است. به نظر می‌رسد دولت آینده پاکستان راه طولانی تا دستیابی به ثبات و نشان دادن چهره واقعی خود در قبال مردم این کشور و کشورهای منطقه دارد. عمران خان که همواره از مبارزه با فساد در داخل گفته است و باید منتظر ماند و دید که در شرایطی که پاکستان با بحران گسترده اقتصادی مواجه است دولت جدید این کشور چه راه کاری را در قبال کشورهای همسایه به ویژه ایران اتخاذ کرد و اسلام و آباد و تهران بر سر پروژه‌های جدید و ادامه پروژه‌های گذشته خود چه تصمیماتی می‌گیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان