تاریخ انتشار: ۲۳:۴۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷

دیدار دوباره با پوسترهای قدیمی هنرمندان بزرگ ایران / روایت فواد شریفی از نمایشگاه "پلاکات‌ها" در گالری هوم

فواد شریفی گفت: در همه جای دنیا رایج است که آثار اساتید هنر به تعداد محدود چاپ می‌شود تا علاقه‌مندان بتوانند آن‌ها را با قیمت مناسبی تهیه کنند.
دیدار دوباره با پوسترهای قدیمی هنرمندان بزرگ ایران / روایت فواد شریفی از نمایشگاه


رویداد۲۴ نمایشگاهی از آثار چاپ سیلک اسکرین فواد شریفی با عنوان "پلاکات‌ها" در گالری هوم برپاست. شریفی در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: از حدود 7 سال پیش تصمیم گرفتم پوسترهای قدیمی که توسط هنرمندان نامدار طراحی‌ شده‌اند و امروزه به سختی در دسترس هستند را چاپ کنم چون بعضی از آن‌ها را حتی خود هنرمندان طراح نیز در اختیار ندارند.

شریفی افزود: اولین پوستری که انتخاب کردم اثری از عباس کیارستمی برای فیلم "سیاه‌وسفید" سهراب شهید ثالث بود که در سال 51 طراحی شده بود. وقتی به آقای کیارستمی گفتم قصد چاپ مجدد پوستر را دارم پذیرفت و پس از آن‌هم آثاری از هنرمندان دیگر را چاپ کردم. ابتدا برای هنرمندان عجیب بود که چرا باید پوسترشان دوباره چاپ شود اما وقتی دیدند آثارشان با کیفیت خیلی خوب چاپ شده است کار برایشان جذاب شد و با علاقه آن‌ها را امضا کردند.

او با بیان اینکه برای اولین بار در ایران آثاری از هنرمندان مطرح را چاپ سیلک کرده است گفت: تمام 50 نسخه‌ای که از هر پوستر چاپ شد امضای شخص هنرمند را پای خود دارند. حتی در مورد افرادی مانند نیکزاد نجمی و هوشنگ کاظمی که در امریکا و استرالیا زندگی می‌کنند آثار چاپی را برایشان ارسال کردم تا امضا شده به من برگردانند. همچنین پوستر اردشیر محصص و مرتضی ممیز با اجازه بنیاد آنها به چاپ رسید و امضای بنیاد پای کارها است.

شریفی افزود: چاپ این آثار حدود دو سال طول کشید زیرا به‌عنوان مثال کار هوشنگ کاظمی 17 رنگ داشت و زمان زیادی برای چاپ آن لازم بود. مجموعه آثار که شامل آثاری از 15 هنرمند بود ابتدا در گالری طراحان آزاد نمایش داده شد و پس از آن در دانشگاه LMU آلمان به نمایش درآمد.

او با بیان اینکه در نمایشگاه جدید خود 6 پوستر را به نمایش درآورده است گفت: 4 پوستر متعلق به جشن هنر شیراز توسط هوشنگ کاظمی، فریدون آو، محمد احصایی و اردشیر محصص طراحی‌شده‌اند. پوستر فیلم "دار" ساخته رضا علامه‌زاده که در سال 52 توسط فرشید مثفالی طراحی شد و پوستری با نام "زنده‌باد آزادی" که در سال 57 و با توجه به شرایط آن دوره جامعه توسط نیکزاد نجومی طراحی‌شده بود، در این نمایشگاه وجود دارد.

شریفی درباره اهمیت چاپ مجدد آثار هنرمندان گفت: در همه جای دنیا رایج است که آثار اساتید هنر به تعداد محدود چاپ می‌شود تا علاقه‌مندان بتوانند آن‌ها را با قیمت مناسبی تهیه کنند. از سوی دیگر این پوسترها بخشی از تاریخ هنر ایران هستند، زیرا در آن روزگار طراحی بسیار خوب و فکر شده‌ای داشتند و گاه مدت‌ها برای نقاشی آن‌ها وقت می‌گذاشتند.

او درباره ارزش این آثار چاپی گفت: اگر هر کارگاه چاپ دستی بدون اجازه هنرمندان آثار آن‌ها را چاپ کند کار درستی انجام نداده است، اما وقتی امضای هنرمند پای این آثار دیده می‌شود نشان می‌دهد که کار مورد تائید هنرمند است. کسی که این پوسترها را خریداری می‌کند می‌تواند در شناسنامه آن‌ها ببیند اثر متعلق به کدام هنرمند است، توسط چه کسی چاپ شده، کاغذ آن متعلق به چه کشوری است و به چه تعداد چاپ شده است.

شریفی درباره ادیشن و قیمت‌گذاری آن‌ها گفت: در چاپ‌هایی مانند فلز، اچینگ و... چون در چاپ‌های متعدد کیفیت آن‌ها کم می‌شود، قیمت آن‌ها تغییر می‌کند. اما در چاپ سیلک چون کیفیت همه چاپ‌ها یکسان است قیمت آن‌ها فرقی ندارد. درباره تعداد نسخه‌های چاپی هم حساسیت زیادی دارم و پس از اینکه 50 نسخه از پوسترها چاپ شد شابلون را نابود می‌کنم.

 او با اشاره به مشکل تهیه کاغذ در ماه‌های اخیر گفت: چاپ را روی مقوای دست‎ساز ایتالیایی یا فرانسوی انجام می‌دهم که بسیار گران است. کاغذهای معمولی با گذر زمان و قرار گرفتن در معرض نور و هوا، تغییر رنگ می‌دهند و پوک و فرسوده می‌شوند. اما این کاغذها توسط کارخانه‌هایی ساخته می‌شود که 6 قرن سابقه فعالیت دارند و به شما تضمین می‌دهند که حتی اگر 50 سال در مقابل آفتاب قرار بگیرند آسیبی نمی‌بینند.

نمایشگاه "پلاکات‎‌ها" تا 8 مردادماه به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک وی، خیابان فیاضی (فرشته)، مجتمع سام سنتر، طبقه 1 میزبان علاقه‌مندان به هنر است.



خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: پوستر ، نمایشگاه ، گالری ، چاپ
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان