تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
رییس اتحادیه طلا در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دلالان سکه به بازار طلا جهت می‌دهند/ دولت به جای تمرکز بر اسامی، بازار را تنظیم کند

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: مالیات یک مسئله عمومی است و ربطی به سکه ندارد چراکه انحصار ضرب سکه دراختیار دولت است و دولت یک بار این مالیات را درقالب ارزش افزوده اخذ می‌کند.
دلالان سکه به بازار جهت می‌دهند/
رویداد۲۴ التهاب بی‌سابقه طلا و دلار در روزهای گذشته بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی را به حیرت انداخته است. دیروز سکه امامی کمتر از نیم ساعت به ۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان رسید تا نشان بدهد تغییرات بی‌برنامه و تصمیم‌های آنی بانک مرکزی و دولت همچنین چندنرخی بودن بازار ارز در تداوم اوضاع نابسامان فعلی چقدر موثر بوده است. در این میان طرح مالیات بر خریداران سکه هم قرار است به برنامه‌های دولت برای مهار بازار اضافه شود؛ طرحی که گفته می‌شود مانند سایر طرح‌های دولت بدون هدف و برنامه‌ریزی بوده است.

کمبود عرضه نداریم مشکل از دلالان است

آیت محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تحلیل علت گران شدن طلا می‌گوید: مشکلی در کمبود عرضه در بازار طلا و سکه نداریم بلکه مشکل اینجاست که دلالان بازار طلا به بازار جهت می‌دهند.

او با بیان اینکه باید بساط دلالان از بازار طلا جمع شود، می‌گوید: هنوز هم هستند کسانی که دنبال نرخ‌دهی به این بازار هستند لذا دولت به جای تمرکز بر اسامی افراد به دنبال نظم دادن به بازار باشد. 

محمدولی در تشریح تحلیل خود در فرایند تعیین قیمت طلا توضیح می‌دهد که عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ طلاست و اگر عرضه به میزان کافی وجود داشته باشد، قیمت‌ها رشد نخواهند کرد اما اتفاقی که در بازار ما افتاده ناشی از واسطه‌گری برخی دلالان است که با طرح پیش‌فروش و ضرب سکه از سوی دولت به میدان آمدند و هرچه سکه در بازار بود را جمع کردند و اجازه ندادند این سکه‌ها به طور مساوی در بازار تزریق شود. به همین جهت نیاز است بانک اطلاعاتی از افراد نظیر آنچه در دنیا وجود دارد و به تمام نقل و انتقالات مالی نظارت می‌کند، تهیه شود تا شاهد این نباشیم که یک نفر با خرید دو تن سکه بازار را دچار التهاب کند. 

مالیات یک مسئله عمومی است و ربطی به سکه ندارد

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر و نقره استان تهران به طرح مالیات بستن بر خریداران سکه اشاره می‌کند و می‌گوید: مالیات یک مسئله عمومی است و ربطی به سکه ندارد چراکه انحصار ضرب سکه در اختیار دولت است. دولت هم یکبار این مالیات را درقالب ارزش افزوده اخذ می‌کند و دلیلی ندارد باردیگر هم بخواهد مالیات بگیرد. 

محمدولی تاکید کرد: طرح مالیات بر خریداران سکه تنها حساسیت‌ها مردم به دولت را بیشتر خواهد کرد و به ایجاد یک جو روانی منفی می‌انجامد که دولت سکه ندارد و با این شیوه می‌خواهد کسب درآمد کند لذا نه تنها جلوی رشد قیمت‌ها را نخواهد گرفت بکله می‌تواند ولع بازار به خرید را بیشتر کرده و قیمت‌ها را با شوک دوباره مواجه کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت سکه
نظرات شما
پیشخوان