تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
گزارش میدانی رویداد۲۴ از بازار پایتخت؛

بازار نیمه تعطیل تهران بدون مشتری است/ قلب تپنده اقتصادی کشور در آستانه نابودی

گرانی دلار، بی‌ثباتی بازار ارز، افزایش قیمت‌های لحظه‌ای کالاها، نبود مشتری، بالابودن اجاره مغازه‌ها اینها بخشی از مشکلاتی است که این روزها بازاریان بازار تهران با آن مواجهند و بسیاری از آنان را به تعطیل کردن اجباری یا حتی نفروختن جنس به مشتریان وادار کرده است.
بازاریان نه می‌‎خرند نه می‌فروشند!/ بازار تهران در آستانه نابودی
رویداد۲۴  از دیروز که سکه و ارز شوک دوباره‌ای به بازار وارد کرد، زمزمه‌های اعتصاب بازاریان در فضای مجازی پیچید و شایعه اعتصاب دوباره بازار تهران و بستن مغازه‌ها به نشانه اعتراض به دولت، برای ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور قوت گرفت. هرچند امروز اکثر مغازه‌های بازار تهران بسته شدند اما خبری از اعتصاب نبود. آنها هم که مانده بودند گلایه داشتند. برخی از آنها به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ گفته‌اند صاحب پاساژها به مستاجران گفته‌اند حتما مغازه‌ها باید باز بماند.

قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار لوازم الکتریکی

مسعود که فروشنده لوازم الکتریکی است از نوسان بازار و گرانی‌های پی در پی گلایه دارد. او به رویداد۲۴ می‌گوید: فروش لوازم الکتریکی نزدیک به صفر شده است و گرانی بیداد می‌کند. قیمت‌ها تابع هیچ اسلوب خاصی نیست و بیشتر سلیقه‌ای شده است. 

احمد رحمانی دیگر فروشنده لوازم الکتریکی از نبود مشتری در بازار گله‌مند بود و می‌گفت: بازار لوازم الکتریکی مانند سابق نیست. نه خریداری وجود دارد و نه ثبات قیمتی وجود دارد این وضعیت باعث شده بسیاری از مغازه‌دارها به فکر تعطیلی مغازه‌های خود بیفتند. 

مغازه‌ای تعطیل یا بی‌مشتری طلافروشان

کیومرث مغازه‌دار دیگر در بازار تهران که در صنف طلافروشی مشغول است به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: بازار کشش خرید و فروش ندارد چند روز است هیچ فروشی نداشته‌ایم و همانطور که می‌بینید بیشتر مغازه‌های پاساژ بسته شده‌اند و تعداد معدودی مثل ما به اجبار صاحب پاساژ یا صاحبان مغازه تعطیل نکرده‌ایم چون گفته‌اند اگر تعطیل کنید اجاره را تمدید نمی‌کنیم.

او می‌گوید: با ادامه این روند بازار رو به نابودی کامل است. از 10 روز پیش تاکنون هر گرم طلا 40 هزار تومان گران‌تر شده است یعنی چیزی حدود 40 تا 50 درصد افزایش قیمت داشتیم که در طول این سال‌ها چنین افزایشی بی‌سابقه بوده است.

رضایی فروشنده پاساژ طلا و جواهر در سبزه میدان می‌گوید: اوضاع مغازه‌های سطح شهر بدتر از بازار بزرگ است. مغازه‌های دیگر من در پاساژ قائم که در تجریش است وضعیت بدتری دارد و معمولا مردم به خرید از بازار بزرگ به دلیل تنوع و قیمت مناسب‌تر تمایل بیشتری دارند اما بازار تهران نیز با کسادی و رکود عجیبی مواجه شده است بنابراین راهی به جز تعطیل کردن یا نفروختن نداریم. 

بازار نیمه امنیتی و نیمه تعطیل پوشاک!

به سراغ پاساژ سرای ملی در بازار تهران می‌رویم. این پاساژ که بورس پوشاک بچگانه و بزرگسال است نیز رنگ و بویی از خرید و رفت و آمد ندارد. اکثر مغازه‌ها تعطیل هستند و آنهایی هم که باز هستند بدون مشتری مانده‌اند. فرزین یکی از فروشندگان صنف پوشاک بچه گانه به رویداد۲۴ می‌گوید: قرار بود مغازه‌داران در اعتراض به وضعیت کنونی مجددا اعتصاب کنند، به همین دلیل روز گذشته فضای پاساژ کاملا امنیتی بود و ماموران نیروی انتظامی زیادی در حال آماده‌باش ایستاده بودند تا با اعتراض احتمالی مغازه‌داران مقابله کنند اما امروز خبری از آنان نیست و بازار به حالت نیمه تعطیل مانند روزهای گذشته به کار خود ادامه می‌دهد.

او می‌گوید: خبری از مشتری نیست و اکثر مغازه‌داران کل روز بیکار و در آستانه ورشکستگی هستند. از طرف دیگر مشتری به دلیل گران بودن کالا تمایلی به خرید ندارند برای مثال قیمت کاپشن بچگانه معمولی که پارسال قیمت عمده آن 30 هزار تومان بود، به 90 هزار تومان رسیده است.

فرزین می‌گوید: تک فروشی‌ها برای اینکه پول مالیات، اجاره مغازه، دستمزد کارگران و سود خود را در بیاورند، مبلغی دیگر به آن اضافه کرده‌اند و با این وضع قیمت لباس 30 هزار تومانی به 150 هزار تومان می‌رسد طبیعی است کسانی که قبلا جنسی را 30 هزار تومان می‌خریدند، اکنون قدرت خرید این مبلغ را ندارند. 

این فعال حوزه پوشاک می‌گوید: در حال حاضر پارچه حکم طلا را دارد و در ثانیه قیمت آن تغییر می‌کند. همین امر قیمت تولید پوشاک را بالا می‌برد و مشتریان نیز از افزایش قیمت‌ها ناراضی هستند.

فرزین به بسته شدن تعداد زیادی از مغازه‌ها در سرای ملی اشاره می‌کند و می‌گوید: بیشتر مغازه‌ها به دلیل نوسان‌های بازار و برخی دیگر به دلیل اجاره بالای مغازه تعطیل شده‌اند. برخی مغازه‌داران دیگر از کسبه مورد اعتماد خرید کرده‌اند اما پول خود را پرداخت نکرده‌اند و برای آنکه بار بیشتری بر دوششان نیفتد، مجبور به تعطیل کردن مغازه‌هایشان شده‌اند.

ورشکستگی فرش فروشان
 
یک فروشنده فرش در بازار تهران به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: در حال حاضر نزدیک به 50 درصد از فرش فروشان در حال تغییر کاربری به شغل دیگری هستند چراکه با تغییرات نرخ ارز و تحریم‌های آمریکا علیه فرش دستباف بسیاری از کسبه در حال ورشکستگی هستند. 

تاجداری فروشنده فرش در بازار تهران می‌گوید: قیمت پشم و نخ تا چندماه پیش کیلویی 9 هزار تومان بود، در حالیکه اخیرا به 17 هزار تومان رسیده است. به دنبال گران شدن مواد اولیه، قیمت فرش دستباف 20 تا 30 درصد افزایش یافت؛ برای مثال فرش دستباف 6 متری طرح ماهی که قبلا 9 میلیون تومان بود در بازار فعلی با قیمت حداقلی بین 14 تا 15 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. طبیعی است در این فضا کسی رغبتی برای خرید ندارد.

بلاتکلیفی فروشندگان لوازم آرایش و ادکلن

لوازم آرایشی و بهداشتی هم مانند دیگر صنوف وضعیت خوبی ندارد. ابراهیم فروشنده ادکلن و لوازم بهداشتی و آرایشی به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: بازار به حالت تعلیق در آمده و فروشندگان با وجود تلاطم بازار ارز برای خرید مواد اولیه یا محصولات خود یا دست نگه داشته‌اند تا تعیین وضعیت شوند. ضمن اینکه برخی فروشندگان جنس‌هایی که از 1 ماه پیش خریداری کردند را نمی‌فروشند چراکه از وضعیت بازار اطمینان ندارند. 

او می‌گوید: از 20 روز قبل تاکنون مغازه‌داران خریدی انجام نمی‌دهند و همه نسبت به وضعیت ارز بلاتکلیف مانده‌اند. هیچ کس نه اجناس خود را می‌فروشد و نه اقدام به خرید می‌کند و آن چنان رکودی فضای بازار را گرفته است که تا کنون نظیر آن را ندیده بودیم. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان