تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بررسی دلایل کاهش محبوبیت روحانی در مجلس و افکار عمومی/ رییس جمهور در تنگنا، تیم رسانه‌ای در تعطیلات

روحانی در روزهایی که با کمترین محبوبیت میان مردم مواجه است، قرار است به مجلس برود و پاسخگوی سوال نمایندگان باشد.
پاسخگویی در روزهای  /  روحانی در مجلس، اطلاع‌رسانی دولت در تعطیلات
رویداد۲۴ نشانه‌های وضعیت قرمز امروز اقتصاد ایران را می‌توان در اعلام وصول سوال مجلس از حسن روحانی دید. رئیس جمهور که مدتی است در دیدرس مردم نیست حالا باید به مجلس برود و در برابر نمایندگان پاسخگو باشد. اتفاقی منحصر به فرد که سیدمحمد خاتمی، مرحوم هاشمی رفسنجانی، آیت الله خامنه‌ای و شهید رجایی آن را تجربه نکردند. فقط محمود احمدی‌نژاد بود که به مجلس رفت در پاسخ به سوال نمایندگان علیه رئیس مجلس سخنرانی کرد، روحانی در حالی به مجلس می‌رود که بزرگان مجلس همچون لاریجانی و عارف و حاجی‌بابایی، زیاد از این حرکت استقبال نکردند اما عاقبت فشار مردمی، نمایندگان مستقل را به سوال از رئیس جمهور فراخواند تا رییس جمهور در روزهایی که با کمترین میزان اقبال و محبوبیت مواجه شده، و در روی نمایندگان بایستد و درباره افزایش‌ تحریم‌ها، افزایش قیمت دلار، ناکارآمدی دلار 4200 تومانی جهانگیری و حباب سکه سخن بگوید؛ نکاتی که احتمالا مهمترین دلایل کاهش محبوبیت روحانی در ماه‌های اخیر بوده است، چه آنکه نه قیمت‌گذاری جهانگیری بر دلار مردم را قانع کرد، نه اظهارات سیف و نوبخت درباره حباب و عامل روانی قیمت سکه تعادل را به بازار بازگرداند و نه کسی از کرباسیان باور کرد که وضعیت اقتصادی مطلوب است! جالب آنکه سخنان روحانی درباره گرانی و جنگ روانی هم دردی دوا نکرد تا روحانی در بدترین شرایط محبوبیت خود پای به ساختمان بهارستان بگذارد.

روحانی زیر فشار

به گزارش رویداد۲۴ پنج سال پیش، تندروترین حامیان روحانی هم باور نمی‌کردند او بتواند دلار را کنترل کند، توافق هسته‌ای را با سران جهان به سرانجام برساند، آزادی‌های سیاسی را بیشتر کند و آرامش را به بازار بازگرداند. اکنون همان حامیان باور نمی‌کنند در دولت دوم اینهمه مشکل روی هم تلنبار شود و دولت با مسائل دشواری رو به رو شود.

بزرگترین مسئله، افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر بوده است. نرخ ارز در شش ماه گذشته سه جهش عمده داشت. اولین جهش در زمستان سال گذشته اتفاق افتاد و قیمت ارز را به رقمی بین 5 تا 6 هزار تومان رساند. این افزایش بعد از عید هم ادامه داشت. اسحاق جهانگیری که مرد محبوب مناظره‌های 96 بود، وعده داد دلار را روی قیمت 4200 تومان ثابت نگه خواهد داشت. این وعده با خروج ترامپ از برجام و افزایش روز افزون قیمت دلار ناشی از ترس بازگشت تحریم‌ها همراه بود و این بار نرخ ارز به رقم 7 تا هشت هزار تومان رسید. در عین حال مشخص شد در اکثر مواردی که ارز 4200 تومانی اختصاص یافته است، فساد سنگینی وجود داشته است و افراد زیادی با ارز دولتی، یک‌شبه میلیاردر شده‌اند.

دولت عدم تغییر

محمود احمدی‌نژاد رکورددار تعداد وزیر و تعداد استاندار در تاریخ ایران است. گاهی یک شایعه و یک اختلاف کوچک موجب عزل یک وزیر می‌شد و اگر بعدا پشیمان می‌شد، دوباره مدیری عزل می‌شد تا وزیر قبلی به شغل جدید برود. نقطه مقابل او حسن روحانی است که تمایلی به تغییر ندارد و حتی در برابر بزرگترین تخلفات هم از نیروهای باتجربه می‌خواهد که بیشتر کار کنند. حالا مجلس وارد کار شده است. پیش از عید تلاش برای استیضاح سه وزیر روحانی ناکام ماند. با این حال همزمان با وصول سوال از روحانی، استیضاح ربیعی برای چندمین بار به جریان افتاد.

برخی نمایندگان معتقدند به جز وزیران، برخی معاونان هم باید عزل شوند. فشارها روی نوبخت و رئیس بانک مرکزی بیشتر بود که هر دو استعفا کردند. نوبخت البته از سخنگویی استعفا کرد و گفت در سازمان برنامه و بودجه می‌ماند.

از طرفی قانون جدید منع به کارگیری بازنشسته‌ها تعداد زیادی از استانداران روحانی را بیکار خواهد کرد. شنیده می‌شود در استانداری‌ها، استانداران بازنشسته دیگر تمایلی به کار ندارند اما وزارت کشور هم عجله‌ای برای تغییر آنها ندارد و امیدوار است شورای نگهبان این قانون را تصویب نکند یا با روش‌های دیگر، دوستان رحمانی فضلی همچنان بر سر کار خود بمانند و تجربه خود را از 40 سال افزون‌تر ببرند!

اطلاع‌رسانی دولت در تعطیلات

روزنامه‌نگاران از همان خرداد 92 به روحانی هشدار دادند که تیم ضعیفی از نیروهای رسانه‌ای در اطراف او حضور دارد. 5 سال بعد، ضعف نیروهای رسانه‌ای اطراف دولت بیشتر از هر زمانی نمایان شده است. نهایت ابتکار تیم اطلاع‌رسانی، کمک مالی به چند کانال تلگرامی بود که آن هم بعد از رسانه‌ای شدن موجب اعتراض شد و بیشتر به تیم دولت آسیب‌رسان بود تا یاری‌رسان!

 ضعف تیم رسانه‌ای دولت روحانی در این 5 سال به خاطر حمایت بی‌دریغ فعالان رسانه‌های مجازی و رسانه‌های مستقل دیده نمی‌شد و حالا که این رسانه‌ها از دولت انتقاد می‌کنند، هیچکس به حمایت از دولت سخن نمی‌گوید. حتی سخنگوی دولت استعفا می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان