تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
شهردار تهران:

پایتخت محل جذابی برای معتادان شده است/ تمامی دستگاه‌ها پای کار بیایند

شهردار تهران با تاکید بر لزوم نگاه فرآیند محور به حوزه آسیب های اجتماعی گفت: همواره اصلاح امور جامعه با حواشی بسیاری روبرو است و متاسفانه گاهی حاشیه سازان، اقدامات سازمان ها را تحت تاثیر قرار می دهند، اما نباید فراموش کنیم برای حفظ جامعه گاه مجبوریم شدت عمل به خرج دهیم و همزمان مطمئن باشیم که عموم شروندان پشتیبان ما خواهند بود.
پایتخت محل جذابی برای معتادان شده است/ تمامی دستگاه‌ها پای کار بیایند
رویداد۲۴سیدمحمدعلی افشانی، شهردار تهران در جلسه عصر دیروز شورای فرهنگی و اجتماعی شهر تهران که با حضور انوشیروان محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، ولی الله شجاع پوریان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران، الهام فخاری رییس شورای اسلامی استان تهران و جمعی از کارشناسان فرهنگی و اجتماعی برای بررسی موضوعات تکدی‌گری و معتادان متجاهر در شهر تهران برگزار شد، گفت: متاسفانه در کشور با بحران‌های متعددی روبرو هستیم که به تدریج برخی از آنها خود را در قالب آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهند. در طول این سال‌ها نیز در جلسات متعدد این موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفتند، اما سوال اصلی این است که راهکار ما برای ساماندهی آسیب‌ها چیست؟
 
وی با تاکید بر اینکه نگاه در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید به شکل فرایند محور باشد، افزود: واقعیت این است که مهاجرت نخبگان، یکی از پیش زمینه‌های بروز آسیب های اجتماعی است و یکی از اقداماتی که می‌تواند به پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی کمک کند، استفاده از نیروهای متخصص و آگاه در پست های مرتبط است.
 
افشانی با تاکید بر عزم مدیریت شهری برای ساماندهی آسیب های اجتماعی در تهران پیرو تاکیدات  رهبری، تصریح کرد: در ابتدای حضورم به عنوان شهردار تهران از بافت فرسوده و محلات آسیب خیز شهر بازدید کردم و تمام تلاشم این است تا شرکت‌های دانش بنیان را تشویق کنم تا در این مناطق حضور پیدا کنند. دلیل این تاکید هم این است که زندگی همراه با نشاط اجتماعی و همچنین استفاده از پتانسیل نیروی انسانی در این نقاط صورت پذیرد.
 
وی با اشاره به اینکه موضوع  مقابله با آسیب های اجتماعی باید اولویت مسئولان در عرصه اجتماعی باشد، گفت: لازم است به شکل جدی در این حوزه ورود کرده و با قاطعیت اقدام کنیم.
 
شهردار پایتخت ادامه داد: جذابیت‌های پایتخت گاهی زمینه حضور بیشتر اسیب دیدگان اجتماعی را در کلان شهری همچون تهران افزایش می‌دهد، تا حدی که پایتخت به محل جذابی برای معتادان تبدیل شده است.
 
افشانی با بیان اینکه شهرداری تهران با تدوین طرحی تلاش دارد تا به مقابله با این مساله بپردازد، تصریح کرد: با هماهنگی دیگر نهادهای مسئول همچون وزارت کشور، استانداری تهران و قوه قضاییه تلاش می‌کنیم تا در مرحله اول آسیب دیدگان اجتماعی را شناسایی و جذب و در مرحله بعد افراد غیرساکن در تهران را به استانداری‌های مبدا منتقل کنیم.
 
وظیفه شهرداری تهران تنها جمع آوری آسیب دیدگان اجتماعی است
 
شهردار تهران با تاکید بر اینکه در شرایط موجود لازم است تمامی دستگاه‌ها پای کار بیایند، خاطرنشان کرد: منطقی نیست شهرداری تهران مسئولیت و وظیفه سایر دستگاه ها را انجام دهد. درواقع مدیریت شهری در تهران براساس قانون وظیفه جمع آوری و تحویل به سازمان های مسئول را انجام می دهد و بقیه اقدامات برعهده سازمان هایی همچون بهزیستی، کمیته امداد و وزارت بهداشت است.
 
وی با اشاره به پیوند برخی از آسیب‌های اجتماعی همچون تکدی گری با شبکه‌های مافیایی گفت: برای حل این آسیب‌ها در مرحله اول باید فرهنگ سازی صورت بگیرد تا مردم به خیریه های واقعی کمک کرده و بدین صورت نقش اجتماعی خود را در بهبود شرایط ایفا کنند. در مرحله بعد نیز با شناسایی و جذب این افراد بخشی از آنها باید رد مرز و بخشی دیگر باید به استان های خود منتقل شوند.
 
شهردار تهران با پیش بینی این که برخورد با متکدیان، حاشیه سازی‌های شبکه های مافیایی را به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: همواره اصلاح امور جامعه با حواشی بسیاری روبرو است و متاسفانه گاهی حاشیه سازان، اقدامات سازمان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما نباید فراموش کنیم برای حفظ جامعه گاه مجبوریم شدت عمل به خرج دهیم و هم زمان مطمئن باشیم که عموم شهروندان پشتیبان ما خواهند بود.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان