تاریخ انتشار: ۲۰:۲۱ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۷

دست رد چین به سینه آمریکا/ واردات نفت از ایران را متوقف نمی‌کنیم

به گفته دو منبع آگاه از مذاکرات میان واشنگتن و پکن، آمریکا موفق نشد چین را برای قطع واردات نفت ایران مجاب کند.

رویداد۲۴ آمریکا در راستای اهداف خود برای منزوی کردن ایران پس از خروج از برجام، از کشور‌های دیگر خواسته است واردات نفت ایران را متوقف کنند.

به گفته مقامات آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، پکن موافقت کرده است خرید نفت از ایران را افزایش ندهد. به این ترتیب نگرانی‌های آمریکا مبنی بر این‌که چین با خرید بیشتر نفت، تلاش‌های واشنگتن برای منزوی کردن ایران را تضعیف خواهد کرد تا حدودی رفع می‌شود.

فرستاده‌های دولت آمریکا به کشور‌های مختلف جهان رفته‌اند تا آن‌ها را مجاب کنند خرید نفت ایران را تا اوایل نوامبر که تحریم‌های آمریکا به اجرا گذاشته خواهد شد، متوقف کنند. اگرچه دولت دونالد ترامپ - رییس جمهور آمریکا اعلام کرده که می‌خواهد صادرات نفت ایران را تا چهارم نوامبر (۱۳ آبان) به صفر برساند، اما تحلیلگران چنین هدفی را محال می‌دانند.

دولت ترامپ هشدار داده است حتی متحدان این کشور اگر تا چهارم نوامبر پیشرفت قابل توجهی در کاهش خرید نفت ایران نشان ندهند، با تحریم مواجه خواهند شد.

تحلیلگران شرکت‌های "بی ام آی ریسرچ" و "میزوهو سکیوریتیز" پیش بینی کرده اند که چین ممکن است واردات نفت ارزان ایران را افزایش دهد و کاهش خرید از سوی کشور‌های دیگر را جبران کند.

چین که بزرگترین مشتری نفت ایران است، پیش از این اعلام کرده بود با تحریم‌های یکجانبه مخالف است و واردات نفت از ایران را در ماه ژوییه ۲۶ درصد افزایش داد. طبق آمار کشتیرانی که از سوی بلومبرگ گردآوری شده است، این کشور ۳۵ درصد از صادرات نفت ایران را در ماه میلادی گذشته خریداری کرد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان