تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
بیش از یک ساعت در روز؛

بازی با تبلت و موبایل خطر نزدیک‌بینی را افزایش می‌دهد

رئیس انجمن اپتومتری ایران نسبت به خطر بروز اختلال نزدیک بینی در کودکانی که روزانه بیش از یک ساعت از وسایل دیجیتالی مانند موبایل و تبلت استفاده می‌کنند، هشدار داد.
بازی با تبلت و موبایل خطر نزدیک‌بینی را افزایش می‌دهد
رویداد۲۴ علی میرزاجانی روز شنبه افزود: استفاده از صفحات دیجیتالی مانند موبایل، تبلت و لپ تاپ برای چشم کودکان آسیب زیادی ایجاد می کند و در بزرگسالی دچار اختلال بینایی نزدیک بینی می شوند.

وی اظهار داشت: استفاده از این وسایل در فاصله نزدیک اگر بیش از حد باشد خطر ایجاد نزدیک بینی را در دوران رشد به همراه دارد، در بعضی از مدارس کشورهای چین و ژاپن میزان شیوع نزدیک بینی در کودکان بیشتر است به همین دلیل موانعی ایجاد کرده اند تا آنها از یک فاصله معین و مشخص به وسایل دیجیتالی و حتی کتاب نگاه کنند.

میرزاجانی با بیان اینکه استفاده از تبلت، آی پدها، لپ تاپ و موبایل خطرات سوئی بر روی بینایی می گذارد، ادامه داد: وقتی کودکان به این وسایل دیجیتالی به طور مستقیم نگاه می کنند، تصاویر بر اساس پیکسل های نوری به چشم شان منعکس می شود که علاوه بر نزدیک بینی خطر خشکی چشم را نیز به همراه دارد.

وی گفت: خشکی چشم از مشکلات افراد مسن است و هم اکنون در کلینیک ها مشاهده می کنیم که کودکان به دلیل استفاده بیش از حد از صفحات دیجیتالی سطح چشم شان دچار خشکی شده است و سن بروز این عارضه کاهش یافته است.

این اپتومتریست تصریح کرد: استفاده از این وسایل همچنین باعث می شود تعداد پلک زدن و حرکات چرخشی چشم کاهش یابد که می تواند اثرات سوئی بر سیستم مغز بگذارد.

میرزاجانی تصریح کرد: والدین باید این موضوع را به عنوان یک خطر بزرگ برای چشم کودکان خود جدی تلقی کنند و اجازه ندهند فرزندان آنها بیش از یک ساعت از وسایل دیجیتالی استفاده کنند.
وی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده شیوع نزدیک بینی در کشورهای مختلف از 20درصد به 30 درصد افزایش یافته و ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان