تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
زیباکلام مطرح کرد:

تندروها در پی تکرار اشتباه دی ماه 96 هستند/ اظهارات برخی تئوری توطئه و فرضیه‌های دایی جان ناپلئون است/ علم‌الهدی خود را بالاتر از قانون می‌بیند

صادق زیباکلام، گفت: اصولگرایان تندرو همان اشتباه دی ماه 96 را مجدد تکرار می‌کنند. به این معنا که می‌خواهند نارضایتی و عصبانیت مردم و جوانان را از بیکاری و وضع بد اقتصادی را به این سمت که دولت آقای روحانی مسئول این وضعیت بوده هل بدهند و می‌گویند بغض، کینه و هرچه فریاد دارید بر سر دولت بکشید.
تندروها در پی تکرار اشتباه دی ماه 96 هستند/ اظهارات برخی تئوری توطئه و فرضیه‌های دایی جان ناپلئون است/ علم‌الهدی خود را بالاتر از قانون می‌بیند
رویداد۲۴ «صادق زیباکلام»، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در مورد «فراخوان امام جمعه مشهد برای تجمع مردم» گفت:  تندروها مشابه این کار را دی ماه در مشهد انجام دادند و حتی برای نقشی که در به راه انداختن تظاهرات اولیه در مشهد علیه گرانی داشتند، کار به شورای عالی امنیت ملی کشیده شد. الان هم مجدد در پی تکرار آن هستند. 

زیبا کلام گفت: دیروز در نماز جمعه تهران آقای صدیقی و دیگر امامان جمعه مطرح کردند ای مردم اگر شما از وضع اقتصادی، بیکاری، تورم و گرانی نارضایتی دارید، مقصر دولت و تیم اقتصادی آن است زیرا روحانی حاضر نشد تیم خود را تغییر دهد؛ اگر روحانی تیم اقتصادی را تغییر می‌داد این مشکلات بوجود نمی‌آمد.

او گفت: این اتفاقات یک تفاوتی که با دی ماه 96 پیدا کرد این است که اصولگرایان تندرو پای قوه قضاییه را هم به میان کشیده‌اند؛ منتهی نه به عنوان مقصر بلکه به این اتهام که چرا این قوه مفسدین را اعدام نمی‌کند. حتی آیت‌الله مکارم و نوری همدانی تاکید کردند کردند قوه قضاییه باید هرچه سریعتر مفسدین را اعدام کند. 

این استاد دانشگاه گفت: بخش تندرو حاکمیت در پی این است که همه قصور را از یک سو به گردن دولت و از سوی دیگر به گردن قوه قضاییه بیندازد. آنها حل مشکلات را در این می‌بینند که قوه قضاییه انقلابی برخورد و مفسدین را اعدام کند تا مشکلات حل شود. همه می‌دانیم حتی اگر قوه قضایی تعدادی از مفسدین را اعدام یا اگر دولت تیم اقتصادی خود را هم عوض کند، مشکلی حل نخواهد شد.

وی اظهار کرد: هیچ یک از ائمه جمعه حاضر نیستند این سوال ساده را مطرح کنند که اساسا چرا مفاسد اقتصادی در ایران زیاد است؟ آیا در هند، ژاپن، ترکیه و مالزی چیزی به نام مفاسد اقتصادی به این گستردگی که در ایران است، وجود دارد؟ آیا در این کشورها با اعدام مشکلات اقتصادی حل می‌شود؟

زیباکلام با اشاره به سخنان وزیر کشور در خصوص عدم نقش معاندین در تجمعات اخیر افزود: این یک توهین به جوانان دهه 70 و به مردم ایران است که در اعتراض‌هایشان گفته شود، اینها عوامل خارجی،  نفوذی و دشمن بوده‌اند.

او ادامه داد: در دی ماه سال گذشته هم مطرح شد که سعودی‌ها در ناآرامی دی ماه 96 نقش داشتند. این هم واقعا حکایتی است که سعودی آنقدر قدرتمند بوده و نفوذ در جمهوری اسلامی دارند که بتوانند در بیش از 20 شهر هم زمان مردم را  به خیابان‌ها بیاورند. اظهارات برخی تئوری توطئه و فرضیه‌های دایی جان ناپلئون است که به جای دیدن واقعیت و پذیرش آن به دنبال این هستند که آمریکا، اسراییل و عربستان را مقصر بدانند. اینها نمی‌خواهند مخالفت مردم با خودشان را ببینند.

او در خصوص دوگانگی بین صحبت یک مقام سیاسی و امام جمعه مشهد در خصوص قانونی یا غیر قانونی بودن تجمعات گفت: در اساس هر تجمعی باید مجوز وزرات کشور را کسب کند. این طبیعی است که وزارت کشور اجازه هیچ‌گونه تجمع سیاسی را ندهد. من خودم رسما به آقای رحمانی فضلی نامه نوشتم و تقاضا کردم در  درب شرقی بهشت زهرا کسانی که مخالف دشمنی با آمریکا و مخالف آتش زدن پرچم امریکا هستند تجمع کنند؛ اما جالب اینکه وزارت کشور هیچ گونه واکنشی نشان نداد. به طبع اگر صادق زیباکلام و عده‌ای دیگر در بهشت زهرا جمع شوند و بگویند مخالف دشمنی با آمریکا هستیم، این تجمعی غیر انونی است اما تندروها هیچ وقت تقاضای مجوز راهپیمایی نمی‌گیرند زیرا در حقیقت اینها خود را بالاتر از قانون می‌بینند. علم‌الهدی هم چون خود را بالاتر از قانون می‌داند، برایش توهین است که از وزارت کشور درخواست مجوز راهپیمایی کند.

او در پایان افزود: اگر مردم به خیابان‌ها بیایند و تظاهرات کنند براساس انتظار و تصور شعارها علیه دولت روحانی نخواهند بود بلکه شعارها ساختار شکنانه خواهد بود.

منبع: برنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان