تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
گرامی‌مقدم:

روحانی بگوید چه نهادهایی در تزلزل وضعیت اقتصادی دخیل بودند/سوال از رئیس‌جمهور یک فرصت است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد طرح استیضاح وزیر کار گفت: می‌شود نتیجه گیری کرد که شاید نمایندگان مجلس دنبال برخی مطالباتی بودند که خارج از قانون بوده و وزیر مقاومت کرده و کارش به استیضاح کشیده است.
رویداد۲۴اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی، در خصوص استیضاح وزرای کابینه توسط مجلس با تاکید بر حق نمایندگان برای استیضاح وزرا گفت: طرح استیضاح حق نظارتی مجلس است. اینکه از وزرا سوال کنند و باعث جلوگیری از ایرادات در بدنه دولت شوند، خوب است، اما آیا در شرایط کنونی که کشور به دلیل مساله خروج آمریکا از برجام دچار نوسانات شدید در متغیرهای اقتصادی شده و به ثبات و پایداری نیاز داریم، ضروری است که اقدام به استیضاح وزرا کنیم؟ این قابل تامل است.  
 
وی در مورد طرح استیضاح وزیر کار گفت: باید این انتظار را داشت که وقتی نمایندگان می‌گویند این وزیر نه، در مورد برنامه‌ها ایراد بگیرند. حال آیا عقبه و یا تدارکات این استیضاح‌ها صرفا به دلیل عدم انجام یا عدم موفقیت برنامه‌ها بوده؟ استیضاح از موضع نظارتی درست است، اما اینکه عقبه این استیضاح‌ها برخی مطالبات منطقه‌ای و شخصی باشد، برخلاف منافع ملی و مصالح کشور است.  
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: به نظرم مجلس با این روش نه تنها به وظیفه نظارتی‌اش عمل نکرده بلکه موجب دور شدن مجلس از وظایفش است.
 
گرامی‌مقدم در مورد استیضاح وزیر کار تاکید کرد: در مورد آقای ربیعی مساله فوق‌الذکر بیشتر برجسته است. اینکه دلایل کافی و متقن و مستنداتی وجود ندارد که ایشان در اجرای برنامه‌ها و پیشبرد امور وزارت‌خانه ناتوان بوده باشد به خودی خود خسارت‌بار است و مدت‌ها طول می‌کشد دولت وزیری جایگزین کند و اساسا در شرایطی که ما داریم این جابه‌جایی در  وزارتخانه‌ها مشکلات اساسی کشور را حل نمی‌کند.
 
وی در ادامه با تاکید بر اینکه به صورت دقیق نمی‌توانم بگویم باج‌خواهی منجر به استیضاح ربیعی شده است یا انتقام‌جویی یا ضربه به دولت، گفت: وقتی به دلایل استیضاح نگاه می‌کنیم، حداقل این است که ربیعی به دلیل عدم موفقیت در برنامه‌هایش استیضاح نمی‌شود.  
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: از اینکه عدم اجرای برنامه‌های وزارت‌خانه دلیل استیضاح ربیعی نیست و دلایل دیگری دارد، می‌شود نتیجه گیری کرد که شاید نمایندگان مجلس دنبال برخی مطالباتی بودند که خارج از قانون بوده و وزیر مقاومت کرده و کارش به استیضاح کشیده است.
 
وی درمورد اعلام وصول طرح سوال از رییس‌جمهور هم گفت: به نظرم سوال از رئیس‌جمهور یک فرصت است. اگر سوال شد رییس‌جمهور باید بی‌پرده مواضع خود و موانعی که در جهت مواضع خودش ایجاد شده را بگوید.  
 
گرامی‌مقدم تصریح کرد: رییس‌جمهور باید در حوزه اقتصاد بگوید چه عواملی باعث این شده که اقتصاد اینگونه متزلزل شود؟ چه نهادهایی دخیل هستند؟ چه میزان از سرمایه‌گذاری خصوصی است؟ چه میزان دولت نقش دارد و چه میزانی خارج دولت نقش آفرینی می‌کنند؟ بخش خصوصی کجاست؟
 
وی تاکید کرد: رییس‌جمهور باید در خصوص برخی اقداماتی که انجام شد و بهانه دست آمریکایی‌ها داد که از برجام خارج شوند، شفاف‌سازی کند. اگر از این فرصت استفاده کند و به مردم واقعیت را بگوید، خیلی هم مناسب است که سوال‌ها را جواب دهد.
 
گرامی‌مقدم تاکید کرد: از منظر دیگر اگر نگاه کنیم طرح سوال از رییس‌جمهور، از نظر منافع ملی در شرایطی که ما می‌بینیم هر روز زندگی مردم متزلزل است و روز به روز  مردم به دلیل افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها بیشتر زیر خط فقر هستند و نارضایتی در کشور موج می‌زند، جایگاهی ندارد.
 
وی با بیان اینکه نمایندگان به جای اینکه به دولت کمک کنند، به دولت تاخته‌اند، گفت: این حرکت برخی نمایندگان نوعی انتقام‌کشی از شکست‌های یک جریان در انتخابات است تا اینکه در راستای مطالبات مردم قدم بردارند. در شرایط کنونی طرح سوال از رییس‌جمهور نه تنها به نفع کشور نیست بلکه قطعا از منظر خارجی و دیپلماسی عمومی منجر به تضعیف کل حاکمیت خواهد شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حسن روحانی
نظرات شما
پیشخوان