تاریخ انتشار: ۲۱:۳۲ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷

رقابت فیلم های ایرانی در جشنواره‌های خارجی

فیلم‌های مستند، انیمیشن، کوتاه و بلند سینمای ایران در ادامه حضور بین‌المللی خود در هفته جاری موفق به کسب سه جایزه و حضور در جشنواره های معتبر دنیا شدند.
رقابت فیلم های ایرانی در جشنواره‌های خارجی


رویداد۲۴ در ادامه حضور و موفقیت‌های سینمای ایران در جهان این هفته نیز برخی از آثار سینمای ایران در فستیوال‌های کشورهای مختلف در بخش های رقابتی حضور دارند.

**حضور «اینستاگرامر» در یونان
فیلم مستند «اینستاگرامر» به کارگردانی سینا کیان‌پور بعد از پذیرفته شدن در جشنواره بین‌المللی فیلم «یراپترا» یونان قرار است امروز روی پرده رود.
این مستند در بخش پانوراما و مسابقه فیلم‌های بلند جشنواره به نمایش درمی‌آید و در این دوره از جشنواره 98 فیلم از 39 کشور جهان حضور دارند.
این جشنواره تا روز 18 مرداد ادامه خواهد داشت.
مستند «اینستاگرامر» سال گذشته برای اولین بار در بخش مسابقه ملی یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به نمایش درآمد.
در خلاصه موضوع این فیلم 80 دقیقه‌ای آمده است: «دنیای جدید، رسانه‌های جدید، ستاره‌های جدید... ما در عصری زندگی می‌کنیم که به واسطه‌ی تکنولوژی، هر کسی می‌تواند با تلفن همراه خود به شهرت دست پیدا کند؛ شهرتی که مختص دنیای مجازیِ این روزهای ما است. «اینستاگرامر» داستان پیدایش و رشد ستاره‌های دنیای اینستاگرام است؛ ستاره‌هایی که نمی‌توان دلیلی برای ستاره‌شدن‌شان پیدا کرد.»

**جشنواره ایتالیایی میزبان «باران آهسته می‌بارد»
همچنین همزمان با اکران فیلم کوتاه «باران آهسته می‌بارد» در سینماهای هنر و تجربه این فیلم به جشنواره «مذهب امروز» ایتالیا نیز راه یافت.
موضوع اصلی جشنواره فیلم «مذهب امروز» ایتالیا، ارتباط بین اعتقادات و زندگی سنتی و بومی مردم سراسر دنیا است.
این فیلم کوتاه به کارگردانی سعید نجاتی در بخش مسابقه بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «مذهب امروز» ایتالیا که مهر ماه برگزار می شود، حضور دارد.
این فیلم در ازمیر ترکیه تولید شده و پیش از این در جشنواره‌های ازمیر ترکیه، آنتاکیه ترکیه، کار ترکیه، اکس گرواند آلمان، اپن ایر آلمان، جشنواره بین‌المللی داکا بنگلادش، جشنواره کودک بنگلادش، جشنواره فیلم کوتاه بوسان، فیلم کوتاه تهران و جشنواره رشد حضور داشته است.
فیلم کوتاه «باران آهسته می‌بارد» تا کنون تندیس بهترین فیلم جشنواره جهانی حقوق بشر نپال، تندیس بهترین تدوین از فستیوال بیگ بنگ یونان و تندیس بهترین کارگردانی جشنواره کودک و نوجوان اصفهان را دریافت کرده است.
بیست و یکمین دوره این جشنواره از تاریخ 4 تا 11 اکتبر (12 تا 19 مهر ماه) در شهر ترنتو ایتالیا برگزار می‌شود.

**رقابت «تماشاچی» در جشنواره تونس
در ادامه حضور بین المللی فیلم های کوتاه و بلند ایران، انیمیشن کوتاه «تماشاچی» نیز به یک فستیوال خارجی رفت.
این انیمیشن به کارگردانی شیدا کاشی در سی و دومین دوره جشنواره fifak در کشور تونس رقابت می کند.
این جشنواره از سوی فیلمسازان آماتور تونس برگزار می شود و «تماشاچی» از میان 2730 فیلم ارسال شده به این جشنواره، انتخاب شده است.
جشنواره fifak در شهر کلیبیا تونس برگزار می شود و امسال حدود 50 فیلم برای نمایش در این دوره فستیوال انتخاب شده‌اند.
این انیمیشن کوتاه ﻣﺎﺟﺮﺍی ﻣﺮﺩی ﻣﺴﻦ را روایت می کند ﮐﻪ تماشاچی انقلابی مردمی در کشورش است.

**2 جایزه جشنواره آمریکایی برای «حد»
فیلم کوتاه «حد» ساخته جواد دارایی نیز این هفته در ادامه موفقیت های بین المللی خود 2 جایزه از جشنواره آمریکایی شد.
این فیلم کوتاه که در جشنواره «پیک اسکیل» نامزد دریافت جایزه در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم دانشجویی شده بود، موفق به کسب 2 جایزه بهترین فیلم کوتاه و بهترین فیلم دانشجویی شد.
سومین دوره این جشنواره از 26 تا 29 جولای برابر با 4 تا 7 مردادماه در نیویورک برگزار شد.
فیلم کوتاه «حد» با موضوع مسایل و مشکلات معلولان در اسلام‌آباد کرج فیلمبرداری شده است.
«حد» به تهیه کنندگی آرزو دهکردی، فیلم کوتاه هفت دقیقه‌ای است که با همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ساخته شده است و بیشتر عوامل تولید آن از کارکنان صدا و سیمای مرکز البرز هستند.

**«برگ جان» فیلم برتر جشنواره چین
در ادامه موفقیت های فیلم های ایراین در جشنواره خارجی نیز فیلم سینمایی «برگ جان» ساخته ابراهیم مختاری در جشنواره فیلم و تلویزیون توسعه گردشگری چین جزو آثار برتر پذیرفته شد.
ابراهیم مختاری کارگردان فیلم که به نمایندگی از بنیاد سینمایی فارابی در این جشنواره شرکت کرده بود در آیین اختتامیه این جشنواره در سخنانی تاریخچه سینما و صنعت فیلمسازی ایران را برای مخاطبان چینی و همچنین فیلمسازان سایر کشورها تشریح کرد.
آیین اختتامیه این جشنواره با حضور فیلمسازان 30 کشور جهان از جمله استرالیا، ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین، هند، سریلانکا، نپال، بنگلادش، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، فرانسه و آمریکا برگزار شد.
جشنواره های زیادی سالانه در حوزه فیلم و سینما در چین برگزار می‌شود که جشنواره بین المللی فیلم پکن، جشنواره فیلم کشورهای مسیر یک جاده یک کمربند، جشنواره فیلم شانگ‌های و همچنین جشنواره فیلم و تلویزیون توسعه گردشگری آسیا از جمله این جشنواره‌ها هستند.
در چند سال گذشته زمینه حضور فیلم ها و چهره‌های سینمایی ایرانی در برخی محافل چینی از جمله در میان نسل جوان، روشنفکران و دانشجویان فراهم شده است.
این رویداد فرهنگی از 10 تا 14 مرداد 97 در شهر تای ژو استان ججیانگ کشور چین برگزار شد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینما ، فیلم ، جشنواره ، ایران
نظرات شما
پیشخوان