تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷

وقوع پدیده شاغلین فقیر

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به وقوع پدیده شاغلین فقیر در کشور گفت: 70 درصد شاغلان در خط فقر قرار دارند.
وقوع پدیده شاغلین فقیر

رویداد۲۴ زهرا کریمی در نخستین همایش کارگروه جوانان اتاق فکر توسعه مازندران با محوریت چالش‌های امروز اقتصاد ایران، تنش زدایی داخلی و بین المللی را راهکار مقابله با تحریم‌ها دانست و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارها در حال حاضر، حفظ شغل‌های موجود است؛ این که در جامعه امروز پیش فرض مقابله با تحریم‌ها را فقط برخورد با فساد اقتصادی اعلام می‌کنند، نمی‌تواند راهکار کاملی باشد.

وی با بیان این‌که ارتباط بین المللی و سیاستمداری کشور چین تجربه‌ای مهم و قابل استناد برای کشور ماست، تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت که رشد پائین و پرنوسان؛ عملکرد 40 ساله اقتصاد ایران است.

کریمی با اشاره به این که امروز با خروج آمریکا از برجام نه تنها رشد اقتصاد ایران متوقف شد، بلکه پیش بینی می‌شود در سال جاری به منفی 2  نیز برسد، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری منفی نمی‌تواند اشتغال پایدار ایجاد کند و طرف تقاضای بازار کار ، وضعیت خوبی ندارد.

*وقوع پدیده شاغلین فقیر در کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه در این وضعیت در بازار کار با کاهش تقاضا برای نیروی کار، افزایش عرضه نیروی کار، گسترش بیکاری و افزایش سهم مشاغل موقت با مزد پایین مواجه خواهیم بود، افزود: کاهش مزد واقعی سبب عدم ازدواج و تولیدمثل می شود، در واقع ما شاهد پدیده شاغلین فقیر خواهیم بود.

*70درصد شاغلان در خط فقر قرار دارند

کریمی با اعلام این‌که براساس آمارها اکنون 67 درصد سرپرستان خانوارها که در سه دهک اول قرار داشته و 70 درصد شاغل را تشکیل می‌دهند، در خط فقر قرار دارند، ادامه داد: کاهش توان اشتغالزایی در اقتصاد ایران، محدودیت در روابط بین الملل، نبود تکنولوژی پیشرفته و فرسودگی ماشین آلات، تشدید تحریم های بین المللی در کسب و کار و محدودیت دسترسی به تکنولوژی مدرن و افزایش ریسک در فضای کسب و کار که افراد را در سرمایه گذاری محتاط می کند، از عواقب اشتغال بدون سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان این‌که کاهش تقاضا برای کالاها و خدمات از سوی خانوارها، افزایش هزینه تولید در پی تشدید تحریم ها بالا، رکود و ورشکستگی بنگاه های کوچک و بزرگ را منجر می شود، خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته از سال های 84 تا 94 افزایش اشتغال به بهای کاهش بهره وری را شاهد بوده ایم.

* افزایش اشتغال به بهای کاهش بهره وری

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه افزایش اشتغال به بهای کاهش بهره وری مورد تایید نیست، اظهارکرد: آنچه در سال ۹۴ تا ۹۶ با آن مواجه هستیم، افزایش فرصتهای شغلی به قیمت کاهش بنگاه‌های تولیدی و بهره وری بود، به طوری که در سال 95 بیش از 50 درصد از فرصت‌های شغلی برای زنان و عمدتا در بخش خدمات بوده و  این در حالی است که طی سال های 85 تا 95 جمعیت فعالی که اشتغال یافته‌اند 2 میلیون نفر مرد و تنها 150 هزار زن بودند.

وی با بیان این که این آمار در حالی است که شمار دانشجویان زن به مراتب بیشتر شده است، افزود: در بازار کار، فرصت اشتغال برای زنان به وجود نیامده که به این معناست، شاغلان بدون مزد به شاغلان مزدبگیر اضافه شده است.

کریمی با اشاره به این که از سال های 83 تا 95 بر اساس آمارها 2 میلیون دانشجو به کشور اضافه شده است، خاطرنشان کرد: این یعنی در یک بازه زمانی مشخص بیکاران فارغ التحصیل سر ریز می‌شوند و به همین دلیل امروز فارغ التحصیلان دانشگاهی کارهایی را که در گذشته دییلمی‌ها انجام می‌دادند، انجام می‌دهند.

*وضعیت بازار کار در مازندران مطلوب نیست

عضو هئیت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به این که طی این سال ها مشاغل غیررسمی ناپایدار افزایش پیدا کرده است، گفت: امروز زنان بدون پوشش بیمه در حوزه خدمات وارد بازار کار شده‌اند و این یعنی وضعیت اقتصادی در بازار کار خود را نشان می‌دهد پس بسیار بد عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به این که وضعیت بازار کار در استان مطلوب نیست، افزود: توان پایین اشتغالزایی در فعالیت‌های کشاورزی، تورم قابل توجه در تقاضا که سفره های مردم کوچکتر می‌شود و هزینه‌های تولید بیشتر منجر به ورشکستگی خواهد شد.

کریمی خاطرنشان کرد: ضرورت تنش زدایی در داخل و در عرصه بین المللی شرط لازم برای اشتغال و تولید است.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شغل ، فقر ، بازار ، اقتصاد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان