تاریخ انتشار: ۰۶:۴۴ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
جوادی حصار در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

کاش روحانی سخنرانی نمی‌کرد!/ اصلاح‌طلبان کابینه رویه اصلاح‌طلبی ندارند

جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید که خاتمی کماکان به دلیل حمایت‌هایی که از روحانی در زمان انتخابات داشته است، خود را مسئول می‌داند و به صورت نمادین از مردم عذرخواهی می‌کند تا مسئولانی که باید به دلیل عملکردهایشان از مردم عذرخواهی کنند هم این کار را انجام دهند.
به راه‌کارهای خاتمی عمل نشود فاصله میان اصلاحات و حاکمیت بیشتر می‌شود/ روحانی بهتر بود در این فضا صحبت نمی‌کرد
رویداد۲۴ گفت‌وگوی تلویزیونی روحانی با مردم نه باعث اتفاق خاصی شد نه مشکلی ایجاد کرد. حامیان روحانی هم آن را گفت‌وگویی خنثی در بیان کلیات خواندند؛ کلیاتی که البته در آن همه چیز عالی بود و از دید رییس جمهور مشکلی وجود نداشت. کاربران شبکه‌های مجازی همزمان با سخنرانی روحانی به طنز نوشته بودند رییس جمهور سوئیس از تلویزیون در حال سخنرانی است! برخی حامیان روحانی هم گفتند کاش روحانی در این فضا سخنرانی نمی‌کرد چون فضای عمومی به سود او نبود. محمدصادق جوادی حصار عضو اعتمادملی از همان دسته حامیان روحانی است که گفت‌وگوی رییس جمهور را سود او تفسیر نمی‌کند. او به رویداد۲۴ می‌گوید: فضا برای این گفت‌وگو اصلا مناسب نبود و کاش روحانی سخنرانی نمی‌کرد زیرا او نمی‌تواند اپوزیسیون نظام شود و همانند یک اپوزیسیون از شرایط بگوید بنابراین فضای عمومی جامعه اصلا به نفع روحانی نبود و بهتر بود که این گفت‌وگو صورت نمی‌گرفت و از تیم خود درخواست می‌کرد که با مردم صحبت کنند، یا اینکه می‌توانست در یک گفت‌وگوی کوتاه از موفقیت‌ها و دستاوردها در سایر حوزه‌ها سخن به میان می‌آورد.

فردای سخنرانی روحانی، سیدمحمد خاتمی نیز با 15 راهکار به فضای بازگشت و ضمن عذرخواهی از مردم، تاکید کرد که با وجود تمام اقدامات دولت روحانی، وضعیت اقتصادی در جامعه ما وخیم‌ و بحرانی‌ است و باید صدای اعتراض مردم شنیده شود. سخنان خاتمی هم تاثیر چندانی در امیدواری مردم نداشت و نشانه‌ای از قبول آن در حاکمیت نیز دیده نشد. با اینهمه جوادی حصار نسبت به سخنان خاتمی موضعی نرم‌تر از روحانی دارد و می‌گوید: اگر سخنان و راه‌کارهایی که خاتمی مطرح کرد از سوی مسئولان با عکس العمل مثبت روبه رو شود قطعا می‌تواند تاثیر خوب و مثبتی را از خود به جا بگذارد. اما اگر دولت و حاکمیت نسبت به این موضوع عکس العمل مناسبی از خود نشان ندهند، نه تنها  این راه‌کارها بی تاثیرخواهد بود بلکه فاصله اصلاح‌طلبان با دولت و حاکمیت را بیشتر خواهد کرد، زیرا آن‌ها می‌گویند ما آخرین حرکت و پیشنهادمان را به شما اعلام کردیم اما شما گوش نکردید و تبعات آن هم به خود شما برمی‌گردد.

خاتمی همچنان خود را مسئول می‌داند/ عذرخواهی او نمادین بود

جوادی حصار با بیان اینکه عکس العمل نشان ندادن به راه‌کارهای خاتمی باعث ایجاد فاصله و شکاف بین مردم و حاکمیت و ضربه زدن به اعتماد عمومی می‌شود، خاطرنشان کرد: آقای خاتمی کماکان خود را در برابر دولت آقای روحانی مسئول می‌دانند زیرا با حمایت‌هایی که داشتن از مردم خواستند که در انتخابات به حسن روحانی رای بدهند و زمانی که ناکامی‌های دولت را مشاهده می‌کنند از مردم عذرخواهی می‌کنند، اما این عذرخواهی نمادین است برای اینکه به کسانی که باید بفهماند که اگر نتوانسته‌اید عملکرد مناسبی داشته باشید حداقل از مردم عذرخواهی کنید. سیدمحمد خاتمی قطعا می‌تواند نقش اصلی در هدایت افکار عمومی داشته باشد و اگر شرایط آزادی برای ایشان فراهم باشد و بتوانند به راحتی رفت و آمد داشته باشند و ممنوع نباشند، می‌توانند با جامعه هدف خود یعنی مردم ایران صحبت کنند، همانند سابق و گذشته که این کار را انجام می‌دادند.
 
برخی به دنبال این هستند ناکامی‌ها را به عنوان شکست اصلاح‌طلبان جلوه دهند

عضو حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان در اتفاقاتی که رخ می‌دهد نقشی ندارند، تصریح کرد: برخی در تلاش هستند که بگویند شکست‌های دولت شکست اصلاح‌طلبان است. زمانی که روحانی در حال چینش کابینه بود اعلام کرد که من می‌خواهم کابینه اعتدالی را تشکیل دهم و از اصولگرایان و اصولگرایان در این کابینه حضور خواهند داشت در حالی که بسیاری از افرادی که به نام اصلاح‌طلب در کابینه حضور پیدا کردند اصلا روش و رویه اصلاح‌طلبی نداشتند.

جوادی حصار تصریح کرد: اکنون دو دسته هستند که در حال تخریب اصلاح‌طلبان هستند، عده‌ای که به صورت آگاهانه این کار را می‌کنند و عده‌ای که به صورت غیرآگاهانه این کار را انجام می‌دهند. افرادی که به صورت آگاهانه این کار را انجام می‌دهند به دنبال این هستند که ضعف و کاستی‌های که به واسطه دولت خودشان تاکنون وجود دارد را پوشش دهند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان