تاریخ انتشار: ۲۲:۵۷ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

مذاکره برای معافیت واردکنندگان نفت خام از ایران

یکی از مسئولان دولت آمریکا اعلام کرد که با وجود پافشاری بر تحریم نفتی ایران، مذاکره درباره معافیت محدود برای واردکنندگان نفت خام این کشور ادامه دارد.

رویداد۲۴یکی از مسئولان ارشد آمریکایی اعلام کرد دولت آمریکا همچنان قصد دارد با آغاز تحریم‌ها در ماه نوامبر امسال، صادرات نفت ایران را کاهش دهد، اما دیپلمات‌ها همچنان به مذاکره درباره معافیت‌های محدود برای واردکنندگان نفت از ایران ادامه می‌دهند.

وی با تأکید بر این که هدف آمریکا توقف کامل صادرات نفت ایران است، گفت: ما در پی اعطای معافیت یا استثنا نیستیم، اما مشتاق‌ایم که درباره درخواست‌ها بحث کنیم و آن‌ها را به صورت موردی بررسی کنیم.

این مقام مسوول از پاسخ درباره این که تا کنون معافیت محدودی اعطا شده است یا نه، خودداری کرد و گفت: ما همفکری‌های خصوصی با دیگر دولت‌ها درباره این مسائل را آشکار نمی‌کنیم.

مسئولان ژاپنی به تازگی برای تأکید بر دریافت معافیت از تحریم‌های ضد ایرانی به آمریکا سفر کرده بودند. وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره نتیجه این مذاکرات خودداری کرد.

پیش‌بینی می‌شود مشتریان عمده نفت ایران، از جمله چین و هند، راهی برای ادامه واردات نفت از ایران بیابند و ترکیه نیز اعلام کرده است به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر، دیگر امضاکنندگان برجام بر پایبندی خود به این توافق تأکید کرده‌اند. وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس نیز دیروز (دوشنبه ۱۵ مرداد ماه) در بیانیه‌ای مشترک بر تعهد خود بر حفظ صادرات نفت و گاز ایران، تأکید کردند.

مقررات اتحادیه اروپا موسوم به «قانون انسداد» با هدف خنثی کردن اقدامات قانونی آمریکا ضد شرکت‌های اروپایی، از روز سه‌شنبه (۱۶ مردادماه) اجرایی می‌شود.

اروپا با واردات روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت از ایران، حدود یک چهارم از خرید جهانی نفت ایران را به خود اختصاص داده است و برخی شرکت‌های اروپایی توافق‌هایی برای کمک به توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران امضا کرده‌اند.

قانون انسداد به شرکت‌های اروپایی امکان می‌دهد خسارت‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا را مطالبه کنند و از اجرای احکام دادگاه‌های خارجی در اتحادیه اروپا که مبتنی بر تحریم‌ها باشند، جلوگیری می‌کند.

یک منبع در اتحادیه اروپا گفت: تلاش می‌کنیم بهترین راه را برای حفظ صادرات نفت ایران پیدا کنیم.

اتحادیه اروپا پیش از این کارگروهی تشکیل داد تا مسائل مربوط به تحریم از جمله انتقال درآمدها، ذخیره‌سازی، کشتیرانی، دسترسی نفتکش‌ها به پایانه‌ها، بیمه پالایشگاه‌ها و بیمه حمل‌ونقل محموله‌ها و تجهیزات و مسائل دیگر را بررسی کند.
منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان