تاریخ انتشار: ۰۶:۴۶ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

فروش 313 میلیونی صداثر در چهار روز / لیلی گلستان: سورپرایز شدم؛ مردم با خرید اثر هنری پس انداز می کنند

گالری گلستان این روزها یکی از دلایل ترافیک سنگین دروس، محله قدیمی تهران است
فروش 313 میلیونی صداثر در چهار روز / لیلی گلستان: سورپرایز شدم؛ مردم با خرید اثر هنری پس انداز می کنند

رویداد۲۴ گالری گلستان این روزها یکی از دلایل ترافیک سنگین دروس، محله قدیمی تهران است؛ فروش شصت و چهار اثر در چهار روز نخست نمایشگاه صداثر صدهنرمند در مجموع به قیمت سیصد و سیزده میلیون تومان خود گویای میزان استقبال مردم است.

در صدر پر فروش ترین هنرمندان از منظر تعداد آرمان یعقوب پور قرار دارد که پنج اثر او فروخته شده، مرتضی دره باغی، منیره قنبری و شمس الدین غازی هم هر یک با فروش سه اثر در رتبه بعدی قرار دارند. 

اما گرانترین آثار فروخته شده در اختیار نام های معتبر است: فرامرز پیلارام چهل میلیون تومان، سیراک ملکونیان سی میلیون تومان ، رضا مافی سی میلیون تومان، فریده لاشایی بیست و پنج میلیون تومان، محمد احصایی بیست و پنج میلیون تومان و حجت شکیبا بیست میلیون تومان.

اما خبر خوشحال کننده فروش قابل توجه هنرمندان جوان و مقیم شهرستان در نمایشگاه معتبر پایتخت است؛ از یازده نقاش از اصفهان کار فروخته شده، یک مجسمه از هنرمند بوشهری، یک اثر از نقاش و مجسمه ساز شیرازی و یک اثر از مجسمه ساز خرم آباد لرستان. 

لیلی گلستان : سورپرایز شدم

گرچه این روزها دیوارهای گالری گلستان جای سوزن انداختن هم ندارد اما بدو ورود، آثار خیره کننده بهمن محصص روی دیوار روبرویی آنی دارد که چشم شما را خیره می کند: یکی سیاه سفید است و دیگری با رنگ غالب آبی؛ نبوغ سادگی کار خود را می کند و در انبوه رنگ ها و نقش ها تماشای خود را به مخاطبان دیکته می کند‌؛ این ها در زمره گران ترین آثار نمایشگاه هستند. 

لیلی گلستان در جنب و جوش است، آثار فروخته شده تند تند از روی دیوار برداشته و برای مجموعه‌داران و علاقه‌مندان پیچیده می‌شود. بلافاصله از گالری با هنرمند تماس می‌گیرند و می‌گویند که جای تابلویش بر دیوار خالی شده و لازم است فردا صبح یک اثر دیگر به گالری ارسال کند.

 بانوی همیشه شلوغ تجسمی و ترجمه لا به لای بدوبدوهایش گفت:" سورپرایز شدم، با توجه به شرایط اقتصادی واقعا امید چندانی نداشتم، اما این شهر بسیار عجیب است و ما فروش خیلی خوبی داشتیم که خود ما را متعجب و خوشحال کرد.خبر خوب اینست که گویا مردم از راه خرید اثر هنری پس‌انداز می کنند." 

او افزود: "خوشحالم که جوان‌ها خوب فروختند. حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد جوان‌ها امسال از شهر اصفهان در نمایشگاه شرکت کردند. آثارشان فوق‌العاده است. خیلی خوشحالم که هنرمندان شهرستانی دارند خودشان را معرفی می‌کنند و موفق هم هستند.در عین حال دیدم موفقیت صداثر چقدر به جامعه هنری انرژی مثبت داده و از این نظر هم خیلی خرسندم."

این مدیر هنری گفت: "همه این نمایشگاه امید است، جوان‌ها کارشان را در کنار استادان هنری ارائه می‌دهند و این حس خوبی است .مریم اوحدی، شمس‌الدین غازی، هویا میرمقتدایی، گلناز قدیری، مهناز شجاعیان، رضا عنصری، حسین چراغچی، رایکا میلانیان... تنها تعداد کمی از هنرمندان جوان با استعدادی هستند که با گالری گلستان کار می‌کنند و دیگر شناخته شده هستند و مجموعه‌داران از آن‌ها خرید می‌کنند. سعی کردم جوانان خلاق را کشف و حمایت کنم و این همان قولی است که داده ام و خوشحالم که به هدفم رسیدم."

 لیلی گلستان درباره چگونگی جمع آوری آثار بزرگان برای صداثر گفت :" فقط یکی دو نفر مثل آقای محمد احصایی خودشان کارشان را آوردند، بقیه را اغلب مجموعه‌داران ارائه داده اند، آنها از این فرصت استفاده می‌کنند و کارهایی را می‌فروشند و با پول آن کارهای دیگر می‌خرند. جالب است بدانید که امسال آنها آثار پیشکسوتان را می‌فروشند و از آثار جوان‌ها می‌خرند. این کار خوبی است. هم سرمایه‌گذاری مناسبی ست و هم زمینه امیدواری نسل نوی هنر ایران را فراهم می کند."

مثل همیشه دیوار پشت میز مدیر گالری، گران‌ترین دیوار نمایشگاه است، جایی که آثاری از محمد احصایی، بهرام دبیری، هوشنگ پزشک‌نیا سیراک ملکونیان و حجت شکیبا در کنار یک خط زیبا از غلامحسین امیرخانی قرار داده شده‌اند.

 میز ویژه آثار مجسمه چیدمانی از همنشینی هنرمندان جوان و پیشکسوت است. اثری از ایرج زند در میان آثاری از سایر هنرمندان جوان خودنمایی می‌کند. در این قسمت، غلبه با فلز است و انسان سوژه اصلی کار. حضور زنان در میان طرح‌های فلزی بسیار پررنگ‌تر از مردان است. گویا مجسمه سازان دغدغه نمایش ابعاد شخصیت و اندیشه زنان را در اولویت قرار داده‌اند.

نخستین و آخرین دیوار گالری گلستان به آثار هنرمندان جوان اختصاص دارد: تنوع رنگ، نقش، فرم و سوژه در این دیوارها بسیار زیاد است و همین آن را جذاب تر می کند؛ شاید بسیاری از نام‌های این دیوارها ناشناس به نظر رسند اما جرقه‌های خلاقیت هنری در آنها هویداست که نوید حضور پررنگ شان در آینده هنر ایران است.برخی از این آثار بسیار ارزان اند، برخی زیر یک میلیون تومان که یک فرصت ناب برای خانواده ها تلقی می شود تا با حداقل بودجه صاحب اثر هنری اصل شوند و به محیط زندگی و کارشان انرژی تازه ببخشند. 

بیست و ششمین صد اثر صد هنرمند، تا سی ام مرداد ماه جاری هر روز (غیر از پنجشنبه‌ها)  از ساعت چهار تا هشت بعدازظهر در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان کماسایی، پلاک 34  دایر است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هنر ، گالری ، تجسمی ، فروش
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان