تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
نادر انتصار، کارشناس مسائل آمریکا:

اهدف پمپئو و بولتون تغییر نظام در ایران است/ گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط تهران و واشنگتن کابوس ریاض و تل‌آویو است

رییس سابق دانشکده علوم سیاسی و امور جزایی دانشگاه آلابامای جنوبی تاکید کرد: هر نوع گفت‌وگوی بدون پیش‌ شرط بین ایران و آمریکا برای اسرائیل و عربستان مانند کابوس خواهد بود.
احتمال نزدیک شدن ایران و آمریکا بسیار کم است/ گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط تهران و واشنگتن کابوس ریاض و تل‌آویو است
رویداد۲۴ نادر انتصار در پاسخ به این سوال که آیا نشانه‌ای دال بر اینکه تهران و واشنگتن درصدد رایزنی با یکدیگر هستند، وجود دارد؟ گفت: اگرچه شایعاتی در این مورد در نشریات و فضای مجازی مرتب نوشته می‌شود ولی در شرایط کنونی احتمال نزدیک شدن به ایران و آمریکا بسیار کم است.

روابط ایران و آمریکا در حال حاضر خیلی متشنج است 

وی با بیان اینکه روابط ایران و آمریکا در حال حاضر خیلی متشنج است و شرایط لازم برای نزدیک شدن روابط این دو کشور احتیاج به زمان زیادی دارد، اظهار داشت: البته ایران و آمریکا از طریق واسطه‌‌‌‌ها مانند کشور عمان یا کشورهای دیگری که با واشنگتن و تهران رابطه دوستانه یا عادی دارند، غیرمستقیم پیغام‌هایی به همدیگر رد و بدل خواهند کرد ولی این پیغام‌ها دلیل نزدیک شدن به گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا نیست.

ژنرال متیس دیدگاه واقع‌بینانه‌تری در دولت آمریکا درباره ایران دارد

این کارشناس مسائل امریکا پاسخ به این سوال که آیا در درون دولت امریکا تفاوت و تناقض دیدگاه درخصوص گفت‌وگو با ایران وجود دارد؟‌ تصریح کرد: در درون دولت ترامپ احتمال تفاوت و تناقض دیدگاه درخصوص گفت‌وگو با ایران وجود دارد. به طور مثال، ژنرال متیس دیدگاه عملی‌تر و واقع‌بینانه‌تری از بسیاری دیگر در دولت آمریکا در این مورد دارد ولی دو مهره اصلی که در شکل‌گیری سیاست‌های ترامپ در مورد ایران مهم هستند، مایک پمپئو و جان بولتون هستند.

هدف پمپئو و بولتون تغییر نظام در ایران است

انتصار ادامه داد: این دو نفر ایران‌‌ستیزی را در بالاترین سطح ممکن در دولت ترامپ نگاه داشته‌‌اند. هر دو نفر هدف‌شان تغییر نظام در ایران یا از طریق شلوغی‌های داخلی یا رویارویی نظامی است.

جامعه مدنی در آمریکای امروز حاشیه‌نشین شده است

وی در پاسخ به این سوال تا چه اندازه گفت‌وگو با جامعه مدنی امریکا می‌تواند موجب شود تا واشنگتن مواضع نرم‌تری نسبت به تهران و حتی متمایل به گفت‌وگو با ایران شود؟ خاطرنشان کرد: متأسفانه جامعه مدنی در آمریکای امروز حاشیه‌نشین شده است یعنی دولت ترامپ اصلا نه به جامعه مدنی و نه به گروه‌ها و شخصیت‌های موثر که طرفدار گفت‌وگو با ایران باشند، اهمیت می‌دهد و ترامپ و اطرافیانش با آنها رفتار سخیفانه‌ای دارند. 

گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط ایران و آمریکا کابوس اسرائیل و عربستان است

استاد دانشکده علوم سیاسی و امور جزایی دانشگاه آلابامای جنوبی درباره واکنش اسرائیل و عربستان نسبت به تمایل ترامپ برای گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با ایران ابراز داشت: اسرائیل و عربستان سعودی تاکنون واکنشی رسمی در این مورد نکرده‌اند ولی شکی نیست که هر نوع گفت‌وگوی بدون پیش‌ شرط بین ایران و آمریکا برای اسرائیل و عربستان مانند کابوس خواهد بود.

سیاست اسرائیل و عربستان برتشنج دائمی بین ایران و آمریکا پایه‌گذاری شده است

انتصار با بیان اینکه سیاست اسرائیل و عربستان بر تشنج دائمی بین ایران و آمریکا پایه‌گذاری شده است، عنوان کرد: آنها ترس از این دارند که گفت‌وگو بین ایران و آمریکا آنها را در مخمصه قرار خواهد داد. برای همین بود که اسرائیل و عربستان دو مخالف سرسخت سیاست‌های دولت اوباما در مورد ایران بودند. وقتی که شخصی مانند ترامپریال رئیس‌جمهور آمریکا شد، اسرائیل و عربستان از هر کشور دیگری خوشحال‌تر شده بودند. 

ترامپ و اطرافیانش فحاشی و بد و بیراه گفتن در مورد ایران را کنار بگذارند

وی در پاسخ به این سوال که چه علائم و اقداماتی می‌تواند به تهران ثابت کند که ترامپ برای گفت‌وگو با ایران جدی است؟ یادآور شد: اولا ترامپ و اطرافیانش باید نحوه برخورد خود را در مورد ایران تغییر دهند و فحاشی و بد و بیراه گفتن در مورد ایران را کنار بگذارند. شخصی که با فحاشی مایل است با طرف مقابل خود گفت‌وگو کند را نمی‌توان جدی گرفت.

نگه داشتن چماق بر سر ایران نمی‌تواند تهران را مجبور به گفت‌وگو با واشنگتن کند

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: دوم اینکه دولت ترامپ نمی‌تواند انتظار داشته باشد که با چماق و هفت‌تیر روی سر ایران نگاه داشتن ایران را مجبور کند که پیشنهاد گفت‌وگوی بدون شرط آمریکا را جدی بگیرد. سوم اینکه تناقض بین حرف و عمل به جدی گرفتن ترامپ و اطرافیانش منجر نخواهد شد. 

انتصار در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه ناکامی امریکا در مذاکره با کره شمالی می‌تواند موجب شود تا ترامپ به سمت گفت‌وگو با تهران بکشاند؟ بیان کرد: اگرچه می‌توان گفت که تا حدی یک رابطه غیرمستقیم بین ناکامی آمریکا در مذاکره با کره شمالی و تمایل به گفت‌وگو با تهران وجود دارد ولی به نظر من این دو موضوعی جداگانه هستند و آنطور رابطه ارگانیک به یکدیگر ندارند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان