تاریخ انتشار: ۰۰:۰۸ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷

ضرورت افزایش ۲۵تا ۳۰درصدی قیمت خرید تضمینی گندم/ افزایش ۱۵تا ۱۰۰درصدی قیمت نهاده‌های کشت

رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: با افزایش قیمت 15 تا 100 درصدی نهاده‌های اصلی کشت، گندمکاران درخواست افزایش 25 تا 30 درصدی قیمت خرید گندم را به شورای اقتصاد ارسال کردند.
ضرورت افزایش ۲۵تا ۳۰درصدی قیمت خرید تضمینی گندم/ افزایش ۱۵تا ۱۰۰درصدی قیمت نهاده‌های کشت

رویداد۲۴ علی قلی ایمانی با بیان اینکه اگر تورم واقعی را در نظر بگیرم قیمت خرید گندم یک عقب افتادگی 20 تا 30 درصدی دارد، افزود: عقب افتادگی نرخ گندم از تورم واقعی موجب شده نگرانی درباره احتمال کاهش سطح زیر کشت در بین کارشناسان شدت گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، قیمت خرید از کشاورزان باید مطابق با نرخ تورم باشد اما، این مهم درباره گندم اعمال نشده است.

ایمانی بخشی از کاهش 12 تا 14 درصدی تولید گندم در کشور را مربوط افزایش قیمت نهاده‌ها دانست.

به گفته وی ، قیمت نهاده‌های مورد نیاز کشت مانند، سم، کود، کارگری و ماشین آلات با سرعت زیادی افزایش داشته درحالی که قیمت خرید گندم نسبت به سال گذشته بدون تغییر مانده است.

ایمانی رشد قیمت در نهاده سم را 30 تا 100 درصد، بذر 15 تا 30 درصد، تمامی کودها به جز اوره تا 50 درصد و کارگری تا20 درصد عنوان کرد.

وی با اشاره به افزایش نرخ دلار، یادآور شد: علاوه بر اینکه تعیین قیمت خرید تضمینی گندم از تورم تبعیت نکرده است قیمت 1300 تومان زمانی برای این محصول تعیین شد که نرخ دلار بسیار پایین تر از نرخ کنونی بود و اکنون پاسخگوی نیاز اقتصادی کشاورزان نیست.

رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه در حال حاضر 4.5 میلیون بهره بردار بخش کشاورزی در کشور فعال هستند، اظهار کرد: کشاورزان 25 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که هر روز شرایط اقتصادی چه بخش بزرگی از جمعیت کشور وخیم تر می‌شود.

ایمانی در پایان قیمت منطقی خرید هر کیلو گرم گندم از کشاورزان را 1650 تومان عنوان کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گندم ، کشاورزان ، تورم
نظرات شما
پیشخوان