تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

نمایندگان مجلس به جای رییس جمهور/ اگر بهارستانی‌ها در پاستور بودند...

اکنون بازار انتقاد از مسئولان داغ است و در وهله اول، انگشت اتهام به سمت رییس جمهور و زیرمجموعه‌اش است و همگان منتظر یک تصمیم معجزه‌آسا برای بهبود اوضاع هستند.
اگر رییس جمهور بودید چه می‌کردید؟
رویداد۲۴ محمد آیتی: جمله معروف «همه مسئولان مثل هم هستند» معمولا در کشور شنیده می‌شود؛ در روزهایی که کشور وضع خوبی را مخصوصاً در حوزه اقتصادی سپری نمی‌کند و گرانی قامت مردم را خم و سفره‌هایشان را کوچک‌تر از همیشه کرده است، این جمله بیشتر شنیده می‌شود. در این شرایط نمایندگان مجلس به این سوال پاسخ داده‌اند که اگر به جای رییس جمهور بودند، چه می‌کردند:

تجری: به حرف اکتفا نمی‌کردم

بیشتر تمرکزم را روی حوزه اقتصاد و ساماندهی بازار و وضعیت ارز کشور می‌گذاشتم. برای تحقق این هدف نیازمند استفاده و مشورت نخبگان فعال در این بخش هستیم. یعنی باید همه متخصصان در امر اقتصاد کشور را جمع کنیم و نظرات تک‌تک آن‌ها را برای برون‌رفت از این فضای نامطلوب اقتصادی جویا شویم و سپس با خردجمعی به نتایج واحدی برسیم. از طرفی برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی باید اتاق فکر داشت و نباید فقط به حرف بسنده نکرد. اگر من رییس جمهور بودم مرتباً شرایط کشور را به مردم گزارش می‌دادم تا بتوانم با افزایش اعتماد در جامعه از کمک مردم برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنم.

جعفرزاده‌ایمن آبادی: شفاف و خالصانه صحبت می‌کردم

رییس جمهور هیچ وقت نباید منفعلانه عمل کند و به جایگاه ریاست جمهوری وابسته شود. اگر رییس جمهور بودم در رسانه ملی حاضر می‌شدم و خیلی شفاف اثرات مثبت و منفی مقاومت‌هایی که ایران در برابر فشارهای بین‌المللی می‌کند را به اطلاع مردم می‌رساندم. من معتقدم اگر با مردم صادقانه صحبت شود آن‌ها مسئولان خود را همراهی خواهند کرد. بزرگترین اشکال بسیاری از مدیران ارشد نظام این است با مردم حرف نمی‌زنند. رییس جمهور وقتی خالصانه با مردم سخن بگوید و تصمیمات خود را مطرح کند از بازتاب اجتماعی روزهای آتی متوجه نظرات توده‌های مردم خواهد شد ضمن اینکه برای مسائل مهم و اساسی کشور می‌توانیم رفراندوم برگزار کنیم هرچند که اکنون من نیاز به رفراندوم را احساس نمی‌کنم و فکر می‌کنم از طریق بازتاب‌های اجتماعی می‌توان به نظر مردم پی برد.

خدری: همه تیم اقتصادی را عوض می‌کردم

اگر امروز به جای آقای روحانی رییس جمهور بودم تمام تیم اقتصادی خود را عوض می‌کردم و ارتباطم را با نمایندگان به بالاترین سطح ممکن می‌رساندم.

رحیمی: صادقانه حرف می‌زدم

امروز مردم از اوضاع و احوال کشور ناراضی‌اند و نیاز است که در وهله اول با آن‌ها صادقانه صحبت شود. مردم باید از ریز مشکلات کشور باخبر باشند و بدانند که رییس جمهور چه برنامه‌ای برای خروج از بحران دارد. اگر رییس جمهور بودم درک واقع‌بینانه خودم از اوضاع کشور را بدون سانسور به مردم اطلاع می‌دادم زیرا معتقد به پایگاه اجتماعی رییس جمهور هستم و می‌دانم که اگر توده‌های مردم با رییس جمهور همراه باشند کارها روان‌تر انجام می‌شود. کمترین اثر صحبت صادقانه یک مسئول با مردم، بازسازی اعتماد است که متاسفانه این موضوع در کشور ما کمرنگ شده است. اکنون کشور نیازمند تغییرات کوتاه مدت و میان مدت است و اگر امروز من در راس کار بودم این تصمیمات را سریع و بدون ملاحظه می‌گرفتم. همچنین در مرحله بعد تعامل خود را با مجلس که نمایندگان مردم هستند بیشتر می‌کردم تا بتوانم از نظرات کارشناسی آن‌ها در ادامه کار استفاده کنم.

ساعی: با تخلف محکم و قاطع برخورد می‌کردم

رییس جمهور در طول مسئولیت خود باید ارتباط کلامی خود را با مردم حفظ کند و مرتباً امید و آرامش را به جامعه تزریق کند. بطور مثال امروز و با شرایط اقتصادی حاکم بر کشور مردم نگران آینده خود هستند و در چنین فضایی حتماً رییس جمهور باید با مردم حرف بزند و خلاهای کشور را به آن‌ها اطلاع دهد و به خاطر اینکه مردم ترس از آینده نداشته باشد می‌بایست نظرات و تصمیمات کارشناسی خود و همکارانش را شفاف به اطلاع مردم برساند. در ماه‌های اخیر جو کشور بسیار ملتهب و افکار عمومی نسبت به اداره کشور منفی شده که رییس جمهور می‌تواند با پشتوانه رای مردم این بُعد روانی منفی جامعه را به حداقل برساند. وقتی یک بیمار به پزشک مراجعه می‌کند دوست دارد که پزشک شرح  حال او را دقیق به اطلاعش برساند همین موضوع در کشور هم صدق می‌کند و مردم خواهان اطلاع از مشکلات و تصمیمات آتی مدیران نظام هستند. در نهایت باید بگویم اگر من امروز رییس جمهور بودم سخن با مردمم را در اولویت اول برنامه‌هایم قرار می‌دادم و با تمام قدرت تمرکزم را روی اقتصاد کشور و بالا بردن سطح رفاه جامعه می‌گذاشتم و از طرفی با تخلف محکم و قاطع برخورد می‌کردم. مطمئناً این کارها تنها با پشتوانه مردمی به سرانجام خواهد رسید.

سروش: تمام ترکیب تیم اقتصادی دولت را عوض می‌کردم

اگر امروز رییس جمهور بودم تمام ترکیب تیم اقتصادی دولت را عوض می‌کردم و سپس روی به افزایش و بهبود ارتباطات بین‌المللی ایران را با دیگر کشورها می‌آوردم.

گلمرادی: ساختار دولت را اصلاح می‌کردم

اگر امروز رییس جمهور بودم در وهله اول روی به اصلاح ساختار دولت می‌آوردم زیرا این ساختار توانایی جواب به مطالبات مردم را ندارد. دولت باید کوچک و چابک‌تر شود. با هزینه‌کرد 90 درصد بودجه کشور در امور جاری نمی‌توان به آینده امیدوار بود و این یکی از معضلات اساسی ایران است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمد آیتی
نظرات شما
پیشخوان