تاریخ انتشار: ۰۷:۵۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ سابقه‌ای از درگیری‌های نظامی در خاورمیانه؛

پنج شاخص درباره جنگ آمریکا و ایران/ احتمال رویارویی نظامی چقدر است؟

نشریه فوربس به پنج شاخص آمادگی نظامی در صورت رویارویی ایران و آمریکا اشاره کرده و نوشته این شاخص‌ها با توجه به نوع آمادگی ارتش آمریکا در درگیری‌های قبلی در خاورمیانه نشان می‌دهد آیا آمریکا قصد جنگ دارد یا نه.

پنج شاخص احتمال جنگ آمریکا و ایران

رویداد۲۴ نشریه آمریکایی فوربس در یادداشتی به قلم مارک کانشین مشاور ارشد برنامه امنیت بین‌المللی در مرکز مطالعات استراتژیک آمریکا CSIS پنج شاخصی که در مورد احتمال جنگ آمریکا با ایران باید مد نظر قرار داد را برشمرد. در این یادداشت آمده: هفته گذشته شاهد گزارش‌های متعددی درباره رزمایش نیروی دریایی ایران در خلیج فارس بودیم. همزمان آمریکا لفاظی‌هایش را علیه ایران افزایش داد. رییس جمهور تحریم‌هایی که در جریان برجام لغو شده بود را مجددا اعمال کرد. حال سوال اینجاست که آیا آمریکا به جنگ با ایران خواهد رفت یا نه؟
 
اینجا پنج شاخص آمادگی نظامی را که باید به آن توجه کرد را برخواهیم شمرد. این شاخص ها با توجه به نوع امادگی ارتش آمریکا در درگیری‌های قبلی در خاورمیانه نشان می‌دهد آیا آمریکا قصد جنگ دارد یا نه. (همیشه این احتمال وجود دارد که ایرانی‌ها حمله‌ای غافلگیرانه انجام دهند که آمریکا برای آن امادگی نداشته باشد در نتیجه یک درگیری ممکن است بدون وجود این شاخص‌ها هم در بگیرد)

1- افزایش فعالیت‌های پایگاه‌های آمریکا در قطر و دیه‌گو گارسیا

به گزارش رویداد۲۴ آمریکا تشکیلات هوایی بزرگی در قطر (پایگاه هوایی العدید) و دیه گو گارسیا در جزیره ای در اقیانوس هند دارد. هر دوی این تاسیسات به طور وسیعی در جنگ 1991 و 2003 عراق مورد بهره برداری قرار گرفتند و در عملیات های هوایی نیز برای پشتیبانی از درگیری‌ها در عراق و افغانستان مورد استفاده قرار گرفتند.
 
به این دلیل که حمله اولیه علیه ایران دریایی یا هوایی خواهد بود، این پایگاه‌ها هاب حملات آمریکا هستند و احتمالا بحرین نیز بسته به سیاست داخلی‌اش درگیری خواهد شد. (حاکمیت در دست خاندان اهل تسنن در بحرین است اما اکثریت جمعیت شیعه‌اند و در نتیجه تنش‌ها مانع از درگیری مستقیم بحرین در مقابله با ایران خواهد شد.
 

2- تقویت امنیت در پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه

 
ایران نیروهای کماندو و غیرمتعارف زیادی دارد که میتوانند علیه پایگاه های آمریکایی در خلال درگیری عملیات انجام دهند. با توجه به این مستله آمریکا باید از نیروهایش برای امنیت بیشتر پایگاه هایش در خاورمیانه استفاده کند ونیروهایش را به این منظور جابه جا کند؛ به ویژه در کویت، بحرین و قطر چرا که این کشورها از طریق خلیج فارس با ایران مرز مشترک دارند. این تقویت امنیت برای نیروهای زمینی است. بعید است که آمریکا هیچ عملیات زمینی ای علیه ایران داشته باشد یا دست کم در فازهای اولیه درگیری چنین وضعیتی نخواهیم داشت

3- اعتراض ایرانی به پروازهای شناسایی آمریکا

قبل از هر درگیری، آمریکا عملیات های شناسایی اش را برای شناخت اهداف در ایران برای حملات بعدی بیشتر میکند. ایالات متحده سعی میکند این اقدامات را به طور مخفیانه انجام دهد در نتیجه اغلب اطلاعات از طریق تصاویر ماهواره ای و ابزارهای دزدی و نظارت مخفی انجام می شود. با این وجود برخی پروازها مرئی خواهند بود. ایران از افزایش این پروازها مطلع می شود و قطعا نسبت به آن و اینکه حریم هوایی اش نقض شده اعتراض خواهد کرد.

4- تخلیه نیروهای مرتبط نظامی و غیرنظامی آمریکایی از بحرین

نیروی دریایی آمریکا پایگاه مستقر و دائمی ای در بحرین تحت عنوان فعالیت پشتیبانی دریایی دارد. به این دلیل که بحرین به شدت با ایران زاویه دارد و با ایران هم مرز است این پایگاه در هر درگیری اس حتی اگر این کشور درگیر جنگ نشود، مورد هدف ایرانخواهد بود. بنابراین اگر تهدیدی وجود داشته باشد مقامات ارتش باید رابط هایشان را از این پایگاه تخلیه کنند.

5- افزایش فعالیت‌های دریایی آمریکا

فعالیت های آمریکا درخلیج فارس و اقیانوس هند، در سالهای گذشته با میانه رو تر شدن عراق و افغانستان و درخواستهای کشورهای پاسفیک کاهش پیدا است؛ در صورت بروز یک درگیری نیروی دریایی آمریکا نیازمند ارسال ماو کشتی به منطقه به منظور اجرای عملیات در جنگ با ایران است.
 
با این اوصاف، با وجود افزایش لفاظی‌های تند دو کشور، هیچ گزارشی دال بر وجود این شاخص‌ها دیده نشده است و در نتیجه آمریکایی‌ها می‌توانند آرامش خودشان را حفظ کنند. با این حال این شاخص‌ها در صورتی که تنش‌ها افزایش پیدا کند به ویژه باتوجه به اینکه دو طرف ضربه زدن به هم را آغاز کرده‌اند و ایران با بی‌ثباتی داخلی مواجه است، باید مد نظر قرار بگیرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ایران دخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
0
0
از امریکا متنفرم .که مثل سگ بو میکشن برا نفت ملتها و میکشند و میدزدن.خدا بکشدشون از رو زمین محو بشن .ما به کمک خدا میایستیم نه خلق ترسو ودزد و ادمکش خدا
نظرات شما
پیشخوان