تاریخ انتشار: ۰۴:۲۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۷

طرح استیضاح وزیر اقتصاد هفته آینده اعلام وصول می شود

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از پشت سر گذاشتن مراحل مقدماتی یکشنبه هفته آینده ( 21 مرداد ) اعلام وصول می شود .
طرح استیضاح وزیر اقتصاد هفته آینده اعلام وصول می شود

رویداد۲۴ علی اصغر یوسف نژاد روز پنجشنبه به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار افزود : حدود 70 تن از نمایندگان مجلس پای طرح استیضاح مسعود کرباسیان را امضا کرده اند ، اگر چه ممکن است این تعداد در زمان باقی مانده تا اعلام وصول تغییر کند.
قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصول 88 و 89 استیضاح را به عنوان یکی از ابزارهای نظارتی در اختیار نمایندگان مجلس گذاشته و مقرر داشته است : نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیات وزیران یا هر یک از وزراء را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود.
نمایندگان مجلس چهارشنبه 17 مرداد ماه جاری علی ربیعی وزیر کار ، تعاون و رفاه اجتماعی را استیضاح کردند.
اگر چه ربیعی در پایان جلسه استیضاح 111 رای موافق نمایندگان را برای ماندن در دولت کسب کرده بود ، ولی ۱۲۹ رای نمایندگان مخالف و سه رای ممتنع مانع از ادامه همراهیش با دولت شد.
** برگزاری نشست های کمیسیون تخصصی برای استیضاح کرباسیان
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی گفت که طرح استیضاح وزیر اقتصاد در 2 جلسه کمیسیون تخصصی اقتصادی مجلس بررسی و محورهای آن مشخص شده است .
وی افزود : پس از اعلام وصول استیضاح ، بر اساس اصل 88 قانون اساسی ، وزیر به مدت 10 روز فرصت دارد تا به سئوالات مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس پاسخ دهد .
یوسف نژاد در باره محورهای استیضاح وزیر اقتصاد توضیح بیشتری نداد ولی پیش از این رسانه ها از تهیه طرح استیضاح کرباسیان در 15 محور خبر داده بودند که مهمترین آن ' وضعیت نابسامان اقتصادی کشور ، بازار متلاطم ارز و سکه ' بود .
سیاست های ارزی دولت که از اواسط هفته جاری به اجرا گذاشته شد تا حدود زیادی التهاب در بازار ارز و سکه را کاهش داده سبب نزولی شدن قیمت آنها در دو چند روز گذشته شد .
** روند استیضاح در مجلس
بر اساس اصل 89 قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس ، در هر استیضاح باید موضوع به صورت صریح و با ذکر مورد یا موارد ، معین شود و به صورت کتبی در دو نسخه تنظیم و توسط متقاضیان همزمان به هیأت‌ رئیسه و کمیسیون تخصصی ذیربط تسلیم گردد.
کمیسیون تخصصی موظف است حداکثر ظرف 10 روز جلسه‌ای با حضور نمایندگان متقاضی استیضاح ، وزیر ذیربط ، معاون امور مجلس ریاست جمهوری و یکی از نواب رئیس مجلس تشکیل دهد و موضوعات استیضاح را مورد رسیدگی قرار دهد و گزارش برگزاری جلسه و نتیجه آن را به هیأت ‌رئیسه ارائه نماید.
در صورت تشکیل و یا عدم تشکیل جلسه کمیسیون و نیز ارائه و یا عدم ارائه گزارش کمیسیون با پایان یافتن مهلت 10 روزه ، چنانچه حداقل 10 نفر از نمایندگان به صورت کتبی، متقاضی استیضاح باشند هیأت ‌رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی استیضاح را اعلام وصول نماید و در همان روز متن استیضاح را برای وزیر یا وزیران مورد استیضاح ارسال و همزمان چاپ و بین نمایندگان توزیع کند.
پس از اعلام وصول استیضاح در جلسه علنی ، فقط در صورتی استیضاح از دستور کار مجلس خارج می‌شود که تمامی امضاء کنندگان به‌صورت کتبی استرداد استیضاح را بخواهند. در این‌صورت می‌توانند دلایل خود را توسط نماینده منتخب خود ظرف پنج دقیقه در جلسه علنی مطرح نمایند. پس از این مرحله چنانچه وزیر درباره استیضاح درخواست صحبت نماید، با تقاضای کتبی و موافقت رئیس مجلس می‌تواند حداکثر ده دقیقه در جلسه علنی صحبت کند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مجلس ، استیضاح ، دولت ، اقتصاد
نظرات شما
پیشخوان