تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از چهره هفته؛

سعید مرتضوی؛ نامی که در هفته خبرنگار تکرار شد!

نام سعید مرتضوی در روزهای اخیر در همه مراسم‌های خبرنگاران تکرار شد. تنها اسمی که روزنامه‌نگاران، حتی آزادی‌خواه‌ترین آنها، نمی‌توانست خوشحالی خود را از زندانی شدن او اعلام نکند.
سعید مرتضوی: سیاستمدار نا امید ساز ایران مخوف

رویداد۲۴ قهرمان مطبوعات ایران کیست؟ این سوالی بود که روزنامه‌نگاران در هفته خبرنگار و رسانه از خود می‌پرسیدند. گروهی از اولین روزنامه نگاران همچون ملک المتکلمین و جهانگیرخان صوراسرافیل و فرخی یزدی یاد کردند و بعضی از موفق‌ترین رسانه‌های قدیمی همچون کتاب جمعه و باختر و ... البته بسیاری به خبرنگاران آسیب‌دیده سیاسی در سال‌های اخیر پرداختند. پاسخ به این سوال که قهرمان مطبوعات کیست، بسیار دشوار است اما یک نام در همه مراسم‌ها تکرار شد. تنها اسمی که روزنامه‌نگاران، حتی آزادی‌خواه‌ترین آنها، نمی‌توانست خوشحالی خود را از زندانی شدن او اعلام نکند. سعید مرتضوی! کسی که بیشتر از هر کسی در ایران، فعالان سیاسی را به زندان انداخت. کسی که صدها رسانه را توقیف کرد و مشهور است اعضای خانواده زندانیان را نیز آزار داده است.

مرتضوی در نقطه‌ای از مناسبات ایران ایستاده است که محمود احمدی‌نژاد حاضر به دفاع از او نیست. رهبران اصولگرا که در دهه هفتاد با طعنه به جوان‌سازی دولت خاتمی، به سعید مرتضوی، قاضی جوان می‌گفتند حالا فراموش کردند که مرتضوی دقیقا همان رسانه‌ای را توقیف می‌کرد که اتاق‌های فکر اصولگرایان آن را مضر تشخیص داده بود. مرتضوی جوان رسانه‌هایی را توقیف می‌کرد که همسن و سالان خودش در آن قلم می‌زدند.

حالا در آغاز دهه پنجم زندگی، هیچکس مسئولیت سعید مرتضوی را قبول نمی‌کند اما بدون شک یادگاری‌های سعید در مطبوعات ایران بیشتر از هر خبرنگار، واقعی بوده است. با این حال افتخارات او به خبرنگاران محدود نشد و در خرداد 88 یکبار دیگر نام او سر زبان‌ها افتاد و سرانجام متهم شد. گرچه قبل از آن عذرخواهی کرد «اینجانب به عنوان دادستان وقت تهران در پیشگاه خداوند و وجدان خود از وقوع این حادثه هولناک اگرچه خداوند باریتعالی عالم است، در شکل‌گیری آن هیچ عمدی نبوده، ابراز شرمندگی می‌کنم؛ و از مقام شهیدان مظلوم این حادثه جوادی‌فر، روح‌الامینی و کامرانی طلب پوزش نموده و علو درجات آن‌ها را از خداوند بزرگ مسئلت می‌نمایم. امیدوارم تلخی این حادثه و هزینه‌های عظیم این خسارت معنوی همچنان در حافظه مسئولان مربوطه باقی‌مانده و من‌بعد شاهد تکرار این‌گونه وقایع تلخ در کشور عزیزمان ایران اسلامی نباشیم.»

مرتضوی از قوه قضائیه به تامین اجتماعی رفت و با وجود انتقاد اصولگرایان، در مسئولیت باقی ماند و سرانجام در اولین ساعت کار علی ربیعی از مسئولیت عزل شد.

توقیف نشریات مستقل بدل به رویه ای شد که تا سال‌ها ادامه داشت به شکلی که وقتی مرتضوی به زندان رفت، مردم کمترین اعتماد به رسانه‌های غیر دولتی را نداشتند و بسیاری زندانی شدن او را باور نکردند. بی‌اعتمادی امروز ایران دلایل زیادی دارد اما نمی‌توان از نقش سعید مرتضوی در این زمینه به سادگی گذشت. در نبود رسانه‌های مستقل، البته کهریزک رخ داد و بابک زنجانی ظهور کرد و صدها فساد دیگر و در همه این اتفاقات، رد پای سعید مرتضوی وجود داشت. شاید اگر کریستوفر نولان شخصیت مرتضوی را می شناخت، در طراحی کاراکتر جوکر فیلم بتمن، تجدید نظر می‌کرد!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان