تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور:

استیضاح‌کنندگان به انتخاب نیمی از جمعیت کشور احترام نگذاشتند/ با رفتن ربیعی، وضع بهتر نخواهد شد

مویدی گفت: استیضاح ربیعی سیاسی بود. نمایندگان مجلس به تصمیم و انتخاب بیش از نیمی از جمعیت کشور احترام نگذاشتند. جامعه کارگری از نمایندگان مجلس، به‌شدت ناراضی است و به هیچ‌یک از نمایندگان کنونی مجلس رای نخواهند داد.
استیضاح‌کنندگان به تصمیم و انتخاب نیمی از جمعیت کشور احترام نگذاشتند/با رفتن ربیعی، وضع بهتر نخواهد شد
رویداد۲۴  مهرزاد مویدی (رییس هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس، عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور و عضو شورای عالی اشتغال کشور) در واکنش به رای آوردن استیضاح علی ربیعی (وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی) گفت: نمایندگان مجلس بعضا وقتی در حضور مردم هستند یک حرف می‌زنند اما در مجلس، خلاف آن را انجام می‌دهند.  

وی تاکید کرد: از اول هم؛ استیضاح ربیعی یک عمل سیاسی بود و ارتباطی به نقد عملکرد دستگاه مدیریتی و برنامه‌های وی نداشت. البته من در مورد یکسری کارها و برنامه‌های وزارتخانه تحت امر وی، انتقاد داشتم. با این حال و جدا از کارنامه ربیعی و انتقادات به وی، این نکته را باید مجددا لحاظ کرد که این استیضاح سیاسی بود و نمایندگان استیضاح‌کننده، به‌خاطر مردم این کار را انجام ندادند. نمایندگان مجلس به تصمیم و انتخاب بیش از نیمی از جمعیت کشور احترام نگذاشتند.

عضو شورای عالی اشتغال کشور گفت: جامعه کارگری صددرصد با این استیضاح مخالف بود. بخش قابل توجهی از جامعه کارفرمایی نیز با استیضاح ربیعی هم‌داستان نبودند. بنابراین آن را کاملا باید سیاسی تفسیر کرد. اکنون هم برای پیش‌بینی عواقب این استیضاح و رفتن ربیعی از وزارتخانه، زود است اما اعتقاد دارم وضع قطعا بهتر نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ربیعی؛ هر مشکلی هم که داشت، یک کار بزرگ در زمان حضورش در وزارتخانه انجام داد و آن بهبود روابط بین کارگر و کارفرما بود. گرچه اختلاف نظر و سلیقه‌هایی وجود داشت اما همه برای یک هدف کار می‌کردند. پیش‌تر شرایط به‌گونه‌ای بود که کارگر و کارفرما حاضر نبودند سر کوچک‌ترین مساله‌ای با یکدیگر کنار آمده و مذاکره کنند. اما با همت ربیعی، شرایط به‌گونه‌ای شد که اکنون بسیاری از آنها با هم تصمیمات مشترک اتخاذ کرده و هماهنگ عمل می‌کنند. فقدان وی در وزارتخانه، در روابط کارگر-کارفرما در آینده تاثیرگذار خواهد بود.

رییس هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس گفت: من اعتقاد ندارم که دولت می‌بایستی وزیری را به ریاست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب کند که صرفا دغدغه مسائل جامعه کارگری را داشته باشد. فی‌الواقع، امروز مشکل اصلی کارگران، مساله کار کارخانجات و امنیت شغلی است. اگر کار وجود داشته باشد امنیت شغلی هم وجود دارد. بنابراین، وزیر آینده کار، باید دفاعی منطقی از جامعه کارگری داشته باشد. اگر کاری در کارگاه‌ها وجود نداشته باشد، وزیر از چه چیزی می‌خواهد دفاع کند. این واقعیتی است که باید مورد پذیرش واقع شود. مشکل ما با کارفرما یکی است. جدا از اینکه دیدگاه جامعه کارگری و کارفرمایی در مورد وزیر آینده چه باشد آنچه که باید به آن توجه کرد گسترش رکود و متعاقبا بیکاری فزاینده کارگران و کاهش ظرفیت تولید و تعطیلی واحدهای صنعتی است.

وی تاکید کرد: بنابراین من، به‌شخصه به اینکه وزیری باید بر سر کار بیاید که مدعی کارگری بودن شود، اعتقاد چندانی ندارم. به‌نظر من، وزیری باید سکاندار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شود که اقتصاددان باشد، شرایط اقتصادی کشور را به خوبی درک کرده و بتواند تعامل خوبی با سایر گروه‌ها برقرار کند. بنابراین اقدام مثبت ربیعی مبنی بر ایجاد تعامل سازنده بین کارگر و کارفرما را، وزیر بعدی نیز باید در دستور کار خود قرار دهد.

مویدی بیان داشت: امیدوارم وزیر بعدی، دیدگاهش پیگیری اهداف مشترک کارگر و کارفرما باشد، نه صرفا یکی از آنها را. البته ربیعی همیشه همراه کارگران و در کنار آنها بود و این مساله جای تقدیر دارد. از استیضاح ربیعی و این واقعیت که مخالفان وی بحث سیاسی را بر مسائل کارگری و اقتصادی ترجیح می‌دهند، بسیار متاثر و متاسف شدیم. 

عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در پایان، در رابطه با این پرسش که واکنش و جواب جامعه کارگری به استیضاح ربیعی از سوی نمایندگان مجلس چه خواهد بود، گفت: من قبلا هم گفتم و اکنون هم تاکید می‌کنم؛ وعده دیدار ما با نمایندگان پای صندوق‌های رای انتخاب بعدی مجلس. جامعه کارگری از نمایندگان مجلس، به‌شدت ناراضی است. شک نکنید تشکل‌های کارگری به هیچ‌یک از نمایندگان کنونی مجلس رای نخواهند داد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان