تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اعتراض بازاریان تهران به صنف کفاشان تهران رسید/ مواد اولیه احتکار شده است

کمبود مواد اولیه باعث شده تولیدکنندگان با وجود داشتن جنس، آن را احتکار کنند تا هر زمان که خواستند به هر قیمتی که دوست داشتند آن را به فروش برسانند.
اعتراض به بازار کفاشان تهران رسید/ مواد اولیه احتکار شده است
رویداد۲۴ المیرا بابایی: این روزها صدای اعتراض مردم در همه اصناف شدت گرفته است؛ گلایه‌های اصناف مختلف از کاغذفروشان و موبایل‌فروشان گرفته تا پارچه‌فروشان و طلاسازان بخاطر نوسان ارز روز به روز بیشتر می‌شود. آنها می‌گویند معلوم نیست با مشکلات ورود مواد اولیه به کشور وضعیت تولیدکنندگان در اصناف مختلف چه خواهد شد. اعتراض بازاریان گاه به تعطیلی مغازه می‌انجامد و گاه به تجمعات عمومی، تا نشان دهند گلایه‌های آنها همچنان ادامه دارد. روز گذشته صنف کفاشان دست‌دوز در اعتراض به گرانی دلار و وارد نشدن مواد اولیه مورد نیاز از جمله چسب و زیره‌های کفش دست به اعتراض زدند و در حرکتی دسته جمعی مغازه‌های خود را تعطیل کردند تا دولت برای آنها راه چاره‌ای بیندیشد. 

80درصد واحدهای تولیدی کفش تعطیل شده است

رسول شجری رییس اتحادیه کفش‌های دست‌دوز به رویداد۲۴ گفته است: از مدت‌ها پیش مواد اولیه کفش نظیر زیره کفش، چسب و دیگر مواد ضروری که برای تولید کفش نیاز داریم به صورت قطره‌چکانی وارد می‌شد اما از 2 ماه پیش تاکنون هیچ مواد اولیه‌ای به علت وجود تحریم‌ها به کشور وارد نشده که همین امر باعث تعطیلی 80 درصدی از واحدهای تولیدی کفاشی شد و باعث شد بازاریان کوچه سیدولی غازه‌های خود را تعطیل کنند.

مواد اولیه به خاطر تحریم‌ها وارد نمی‌شود 

رییس اتحادیه کفش‌های دست‌دوز ادامه داد: کارخانه آلمانی که چسب کفش‌های ایرانی را در این سال‌ها تامین می‌کرد با شروع تحریم‌ها مواد اولیه را به ایران ارسال نمی‌کند. اما این همه ماجرا نیست؛ کمبود مواد اولیه باعث شده تولیدکنندگان با وجود داشتن جنس، آن را به بازار تزریق نکنند و آن را احتکار کنند تا هر زمان که خواستند به هر قیمتی که دوست داشتند آن را به فروش برسانند که این مسئله مشکل را دو چندان کرده است. 

مسئولان به حاشیه می‌روند

او با بیان اینکه صنف کفاشان ساماندهی ندارد، گفت: بسیاری از اتحادیه‌ها مشکلاتشان را به گوش وزارت صنعت می‌رسانند و ترتیب اثر می‌دهند، اما ما بارها مشکلاتمان را به مسئولان گوشزد کرده‌ایم اما آنها به حاشیه می‌روند. 

شجری از وجود بسیاری از کالاهای در گمرک‌مانده صنف کفاشان خبر داد و گفت: بسیاری از کالاهای مورد نیاز ما که از اردیبهشت ماه امسال ثبت سفارش آنها انجام شده بود، در گمرک مانده است. امید داشتیم کالاهای ما نیز با ارز دولتی آنها را تامین شود اما با قانون جدید بانک مرکزی، این کالا مشمول کالاهای غیراساسی شده و ارز دولتی به آن اختصاص نمی‌یابد. طبیعی است در این شرایط و با دلار 10 هزار تومان تولیدکننده قادر نخواهد بود محصولی را تولید کند که صرفه خرید داشته باشد. 

او اظهارکرد: چنانچه این حجم از کالاهای سرگردان از گمرک ترخیص می‌شد می‌توانست حداقل تا 6 ماه نیاز بازار را تامین کند و مشکلات بسیاری از تولیدکنندگان صنف کفش را مرتفع کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رویداد24 ، بازار ارز
نظرات شما
پیشخوان