تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷

ایران میزبان مسابقات جهانی رباتیک فیرا در سال 2020 شد

رییس کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران فیرا، از میزبانی دانشگاه صنعتی امیر کبیر(پلی تکنیک تهران) برای برگزاری بیست و پنجمین دوره مسابقات جهانی رباتیک فیرا در سال 2020 خبر داد؛ این مسابقات، بزرگترین رویداد ورزشی ربات ها در جهان محسوب می شود.
ایران میزبان مسابقات جهانی رباتیک فیرا در سال 2020 شد
رویداد۲۴  سروش صادق نژاد در نشست سالیانه هیات رییسه فدارسیون جهانی رباتیک فیرا با اشاره به حمایت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در توسعه فعالیت‌های رباتیک و هوش مصنوعی در چند سال گذشته افزود: در جلسه هیات رییسه فدراسیون جهانی رباتیک فیرا در زمان برگزاری مسابقات جهانی سال 2018 در کشور تایوان، پیشنهادی از سوی کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران فیرا و دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه شد.

وی افزود: با توجه به سابقه حضور موفق گروه های مختلف ایرانی در بخش های دانش آموزی و دانشجویی و توسعه فعالیت های علمی و پژوهشی کشور در این حوزه، ایران به عنوان میزبان رقابت های بیست و پنجمین دوره مسابقات جهانی رباتیک فیرا 2020 برگزیده شد. 

رییس کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این افتخار بزرگی برای جامعه علمی کشور است که جمهوری اسلامی ایران میزبان کشورهای قدرتمند عضو فدارسیون جهانی رباتیک فیرا از مناطق مختلف جهان از جمله کانادا، ژاپن، انگلستان، آلمان؛ روسیه، ترکیه، چین، مالزیف کره جنوبی، سنگاپور، برزیل، مکزیک، تایوان، اندونزی و فیلیپین در رقابت های سال 2020 ( مرداد ماه سال 1399 ) در جزیره زیبای کیش باشد. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، وی برگزاری این رقابتها در ایران را زمینه ساز ورود تیمهای مطرح رباتیک جهان به کشورمان و شکل گیری فعالیت های مشترک با دانشگاه ها و مراکز علمی دیگر کشورها عنوان کرد.

ضرورت توسعه علم رباتیک و هوش مصنوعی در کشور 
صادق نژاد با تاکید بر ضرورت توسعه علم رباتیک و هوش مصنوعی در کشور گفت: این علم روز در جهان که بسیاری از صنایع مختلف را در برمی گیرد؛ علاوه بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد خودکفایی در بسیاری از صنایع، به نخبگان ایرانی برای راه اندازی کسب و کارهای نوپا نیز کمک خواهد کرد. 

وی خاطرنشان کرد: برنامه های مختلفی در این حوزه مسابقاتی در سطح کشور توسط دانشگاه های مختلف برگزار می شود و برگزاری مسابقاتی در این سطح برای نخستین بار در کشور می تواند زمینه ساز ایجاد نگرشی جدید در فعالیت های علمی و پژوهشی و همچنین توسعه دانشگاه های نسل سوم کشور داشته باشد. 

این مسئول افزود: نگاه ویژه کشورهای منطقه به این علم و همچنین راه اندازی وزارتخانه هوش مصنوعی در برخی از کشورهای همسایه، نشان دهنده اهمیت این حوزه در صنعت و توسعه کشورها بوده و ما را به برنامه ریزی، سیاست گذاری و سرمایه گذاری درستی در این بخش ملزم می کند. 

وی همچنین به توانمندی‌ های محققان کشور در عرصه ‌های تولید نرم‌ افزار و سخت ‌افزار اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر شرکت های مختلف دانش بنیان در سطح کشور و در مراکز رشد و پارکهای علمی و فناوری داخل مستقر هستند که باید با شناسایی ظرفیتها و زمینه سازی فعالیت گسترده این مجموعه ها به حمایت از آنها پرداخت. 

به گفه صادقق نژاد، با پذیرفتن قابلیت ها و توانمندی های جوانان محقق ایرانی در این حوزه، جوانگرایی و سیاست گذاری درست، می توان امید داشت تا این حوزه، کشور را از مسیرخام فروشی رهایی بخشد.

رییس اداره انجمن های علمی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تمرکز کشور بر حمایت از تولیدات داخل و با توجه به شعار سال جاری در حمایت از کالای ایرانی گفت: تولیدات با کیفیت و قیمت مناسب در داخل در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی امکان پذیر بوده و برگزاری مسابقات بهانه ای برای تشویق، ترغیب، ترویج و بالابردن اطلاعات محققان این حوزه، حمایت از کسب مهارت پژوهشگران و در نهایت محلی برای تبادل این دانش با دنیاست.

صادق نژاد اظهار امیدواری کرد که با برنامه های جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در توسعه این علم و حمایت و پشتیبانی دولت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان پیشتاز توسعه پایدار در کشور و یکی از پیشگامان این حوزه، بتواند با همکاری دیگر دانشگاه های مطرح، نهادهای دولتی و خصوصی این رویداد را به بهترین نحو ممکن برگزار و افتخاری دیگر را برای کشورمان به دست آورد.

بیست و سومین دوره رقابت های جهانی رباتیک فیرا، از 15تا 21 مرداد امسال و با حضور 250 تیم دانش آموزی و دانشجویی از 20 کشور در شهر تایچونگ کشور تایوان برگزار شد.

دراین رقابت ها در بخش عملیات امداد دو تیم CUGو NPU از کشور چین با انجام ناوبری خودکار موفق به کسب مقام اول و دوم و تیم AUTMAV از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان پرافتخارترین تیم ایران در این مسابقات با حمل و تحویل خودکار بسته کمک های اولیه موفق به کسب مقام سوم شد.

همچنین در بخش سرعت مسابقات نیز به ترتیب تیمهای Polytechnic و CUG و NPU موفق به کسب مقام های اول تا سوم مسابقات شدند.

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان