تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

روابط تجاری ایران و عراق در سایه تحریم ترامپ/ به خاطر یک مشت دلار!

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق می‌گوید: مراودات تجاری با عراق با یورو و دینار عراق قابل انجام است و مشکلی بر سر تجارت با این کشور به وجود نیامده است و اظهارات اخیر بانک مرکزی عراق صرفا به معنای اصلاح کردن سخنان حیدر العبادی بود نه آنکه قرار باشد روابط دو کشور تیره و تار شود.
به خاطر یک مشت دلار!/ روابط تجاری ایران و عراق در سایه تهدید ترامپ
رویداد۲۴ «عراق با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی نمی‌کند و با آن مخالف است، اما به دلیل منافع ملت خود، به آن پایبند خواهد ماند.» این آخرین جملات حیدر العبادی درباره ایران بود که پس از آن رییس دفتر او نیز در مقام توضیح برآمد و گفت: «بخش مربوط به عراق در این تحریم‌ها، اندک است و صرفا به واحد پول دلار و ماهیت تعامل‌های مالی و بانکی و تجارت میان دو کشور مربوط می‌شود.» این در حالی است که مظهر محمد صالح، مشاور اقتصادی حیدر العبادی گفته است عراق روابط اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد که در مقدمه آنها انرژی و برق و گاز است، همچنین سالانه حدود سه میلیون ایرانی برای زیارت به عراق می آیند و این امر بر اقتصاد عراق تاثیر دارد.

اگرچه موافقان و مخالفان تصمیم جدید در دولت عراق درباره این موضوع بحث کردند اما در نهایت قانون منع معاملات دلاری با ایران تصویب شد و نایب رییس بانک مرکزی عراق در نامه‌ای رسمی به تمام بانک‌های عراقی اعلام کرد که طبق دستور شورای مدیریت بانک مرکزی ممنوعیت عدم معامله با دلار با بانک‌های ایرانی باید تداوم یابد. با این وضع باید دید آینده روابط تجاری تهران - بغداد تاچه حد متاثر از فشار آمریکا و تصمیم‌های جدید مقامات عراق است و مهمتر آنکه طیف جدید حامیان مقتدی صدر چه نقشی بازی خواهند کرد.

موضع خوشبینانه اتاق بازرگانی

سیدحمید حسینی رییس مشترک اتاق ایران و عراق به رویداد۲۴ می‌گوید: سال‌هاست ایران مبادله دلاری با بانک‌های عراق نداشته است لذا بیانیه اخیر بانک مرکزی عراق صرفا به خاطر اصلاحیه صحبت‌های اخیر حیدرالعبادی که گفته بود با آمریکا در تحریم‌های قانونی علیه ایران همراهی می ‌کند بیان شد و این موضع حیدرالعبادی صرفا به معنای همراهی در بحث دلار بود نه مواضع سیاسی.  

رییس مشترک اتاق ایران و عراق می‌گوید: روابط ایران و عراق از جنس روابط بانکی نبود بلکه در گذشته هم از صرافی‌ها برای مراودات تجاری استفاده می‌شد چرا که 40 درصد سهام اصلی‌ترین بانک عراقی متعلق به جی پی مورگان آمریکاست لذا مراوده مالی با بانک‌های عراقی حتی بعد از برجام نیز غیرممکن بود.

او بیان کرد: مراودات تجاری با عراق با یورو و دینار عراق قابل انجام است و مشکلی بر سر تجارت با این کشور به وجود نیامده است و اظهارات اخیر بانک مرکزی عراق صرفا به معنای اصلاح کردن سخنان حیدرالعبادی بود نه آنکه قرار باشد روابط دو کشور تیره و تار شود. 

به گفته حسینی دولت عراق بارها حمایتش از ایران را اعلام کرده است. همچنین بیشتر احزاب سیاسی فعال در عراق همراهی خود با ایران و قبول نداشتن تحریم‌های یک طرفه علیه ایران را به نمایش گذاشته‌اند و روابط میان این دو کشور مانند گذشته ادامه خواهد داشت و قرار نیست هیچ تغییری داشته باشد.

سخنان سیدحمید حسینی در حالی گفته می‌شود که پس از اظهارات حیدر العبادی، خبر سفر او به ایران رسانه‌ای شد اما گویا مقام‌های ایرانی چندان تمایلی به این سفر نشان ندادند تا نگرانی خود را از این طریق نشان بدهند. بهرام قاسمی در واکنش به این خبر به یک جمله بسنده کرده بود و گفته بود «تاکنون درباره این سفر هیچ گونه اخبار و اطلاع رسمی دریافت نکرده‌ام.»

پاسخ سرد ایران به درخواست سفر العبادی او راهی را به جای ایران ترکیه کرد و خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مسئول دولتی عراقی اعلام کرد که حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق که قرار بود روز سه‌شنبه به ترکیه و روز چهارشنبه به ایران برود، سفر خود به تهران را لغو کرده است و به آنکارا می‌رود.

از سوی دیگر محمود صادقی نماینده مجلس نیز به موضوع ورود کرد و در توئیتر خود با اشاره به بدهی عراق به ایران نوشت چرا نخست وزیر عراق به جای جبران، با تحریم‌های ظالمانه همراهی می‌کند. جواب توئیتر صادقی البته زود به دست او رسید و فائق الشیخ علی نماینده مجلس عراق و رهبر «حزب مردمی اصلاح» خطاب به او گفت: «به نام خانواده قربانیان ترور از شما و دولت شما می‌خواهم ‍۱۱ میلیارد دلار آمریکا به عنوان غرامت کشته شدن یک میلیون عراقی از زمانی که القاعده را به بهانه جنگ با آمریکا از سال ۲۰۰۳ وارد کشور ما کردید، بپردازید.» جدل‌ها و رد دعوت‌ها نشان می‌داد ماجرا کمی پیچیده شده است.

خادمی: عراقی‌ها زمانی که باید پشت ایران می‌ماندند خودشان را نشان دادند

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس یه رویداد۲۴ می‌گوید: جای تاسف دارد که علیرغم اینکه عراق در جنگ با ایران چیزی نزدیک به 11 هزار میلیارد دلار در سال 67 به ایران خسارت زد و این مبلغ را به ایران بدهکار بود اما ایران به دلایل مختلف این مبلغ را از عراق نگرفت و آن را بخشید. به علاوه در ساماندهی نیروهای داعش که عراق را تبدیل به کشوری چندپاره کرده بودند، باز هم جوانان کشور را فدای امنیت آنها کردیم اما آنها در مقابل با ما چه کردند؟ 

او افزود: ایران برای امنیت عراق هزینه‌های زیادی را متحمل شد و در موضوع بیرون راندن داعش از مرزهای عراق سربازان ایرانی همت زیادی به خرج دادند همچنین از لحاظ مالی کمک‌های بسیاری به این کشور شد اما درست در زمانی که باید در جامعه بین‌الملل پشت ایران را خالی نمی‌کردند خود را نشان دادند و بار دیگر به همه ثابت کردند که منافع خود را به هرچیزی اولویت می‌دهند.

کمال دهقانی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفته است: اگر هر کشوری برخلاف سیاست‌های آمریکا رفتار کند آمریکا به آن کشور فشار مضاعف وارد می‌کند اما اگر کسی سیاست‌های آمریکا را تامین کند، آمریکا به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کند، این خود نشان می‌دهد که تصمیم اخیر دولت عراق، تامین منافع ملت این کشور نیست بلکه تنها تامین منافع آمریکا است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان