تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷

نویسنده‌ برنده نوبل درگذشت

وی.اس. نایپل، برنده نوبل ادبیات سال 2001 درگذشت.
نویسنده‌ برنده نوبل درگذشت

رویداد۲۴ وی.اس. نایپل، برنده نوبل ادبیات سال 2001 و بوکر 1971درگذشت. این نویسنده ترینیدادی تبار بریتانیایی روز گذشته در سن 85 سالگی در خانه‌اش در لندن درگذشت.

وی.اس نایپل در طول حیات ادبی‌اش بیش از ۳۰ کتاب نوشت و دو جایزه پراهمیت من بوکر و نوبل ادبیات را از آن خود کرد.

"انتخابات الویرا"، "خیابان میگل"، "خانه‌ای برای آقای بیسواس" که در فارسی با ترجمه مهدی غبرایی منتشر شده است، "گذرگاه میانه"، "منطقه تاریکی"، "پرچمی بر فراز جزیره"،"مردان مقلد"، "خم رودخانه" که مهدی قراجه داغی فارسی‌اش کرده است، "راهی در جهان" و "فراسوی ایمان" از آثار این نویسنده بریتانیایی است. ایسنا درباره او نوشته است او ابتدا کار خود را در ژانر کمدی آغاز کرده بود و بعد توجه خود را به تدریج در مجموعه‌ای از رمان‌ها و سفرنامه‌ها به سمت کشورهای مستعمره انگلستان معطوف کرد و به ارائه تصویری از هند و آفریقا پرداخت و به خاطر آثارش، هم مورد تمجمید قرار گرفت و هم سرزنش شد.

منتقدان او بر این باور بودند که "ناپیل" در آثارش تصویری تحقیرآمیز از کشورهای در حال توسعه ارائه می‌دهد، گرچه او برای این آثار موفق به کسب مجموعه‌ای از جوایز مهم چون جایزه‌ ادبی "بوکر" در سال ۱۹۹۷ برای رمان "در یک کشور آزاد"، نشان شوالیه در سال ۱۹۸۹ و در نهایت جایزه‌ نوبل ادبیات در سال ۲۰۰۱ میلادی شد.

روزنامه‌ "تایمز" در فهرست 50 نویسنده‌ بزرگ انگلیسی از سال ۱۹۴۵، او را در رتبه‌ هفتم قرار داده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نوبل ، ادبیات
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان