تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد:

واکسیناسیون آنفولانزا برای زلزله‌زدگان در پاییز/ اپیدمی خاصی در مناطق زلزله‌زده نداریم

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین وضعیت بهداشتی در مناطق زلزله‌زده، گفت: زمانی می‌توانم درباره وضعیت بهداشتی این مناطق اطمینان خاطر کامل داشته باشم که مردم به طور کامل به زندگی نرمال‌شان بازگردند، در خانه‌های خودشان اسکان یابند و وضعیت آب، برق و فاضلاب و... به صورت مناسب باشد.
رویداد۲۴ دکتر علیرضا رییسی ، درباره آخرین وضعیت بهداشتی در مناطق زلزله‌زده کرمان و کرمانشاه، گفت: به طور منظم تیم‌هایی از حوزه بهداشت به مناطق زلزله‌زده اعزام می‌شوند و وضعیت را بررسی می‌کنند.  ضمن اینکه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق زلزله‌زده و بویژه معاونین بهداشت استان‌های زلزله‌زده مرتبا شرایط بهداشتی را به صورت مکتوب به ما اعلام می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه در ارتباط با حوزه بهداشت خوشبختانه اپیدمی خاصی در منطقه نداشتیم، افزود: البته به این معنی نیست که هیچ مشکلی نباشد، بلکه مشکلات وجود دارند، اما با اقدامات به موقع توانستیم از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنیم. البته با توجه به گرمی هوا و زیرساخت‌هایی که وجود دارد، نسبت به سه تا چهار ماه گذشته وضعیت بسیار بهتر شده است. طی چند ماه گذشته مشکلاتی در حوزه‌های  زیرساختی، آب‌های سطحی، بحث دفع فاضلاب، اسکان، وسایل سرمایشی و... وجود داشت، اما در حال حاضر وضعیت خیلی بهتر شده است.
 
رییسی ادامه داد: هرچند ممکن است مشکلاتی از طریق کمبود آب، برق و مسائل مرتبط با فصل گرما بویژه بیماری‌هایی مانند سالک، بیماری‌های اسهالی، بیماری‌های عفونی و... بروز کند و نباید نسبت به این مسائل در مناطق زلزله‌زده غافل باشیم. بر همین اساس اقدامات لازم انجام و آموزش‌های لازم ارائه ‌شده است، اما زمانی می‌توانم درباره وضعیت بهداشتی این مناطق اطمینان خاطر کامل داشته باشم که مردم به طور کامل به زندگی عادی‌شان بازگردند، در خانه‌های خودشان اسکان پیدا کنند و وضعیت آب، برق و فاضلاب و... به صورت مناسب باشد. در آن زمان خیال‌مان از وضعیت بهداشتی راحت می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در سال گذشته تجربه بسیار موفقی در کرمانشاه داشتیم و در این منطقه واکسیناسیون آنفلوآنزا را انجام دادیم، افزود: علی‌رغم اینکه در بسیاری از مناطق کشور که دچار حادثه نبودند شاهد ابتلای تعداد زیادی به آنفلوآنزا بودیم، اما در کرمانشاه اصلا اپیدمی آنفلوآنزا ایجاد نشد و این یکی از دستاوردهای خوب سیستم بهداشتی کشور بود. بر همین اساس در پاییز امسال هم بحث واکسیناسیون آنفلوآنزا را به صورت پیشگیرانه در این مناطق انجام می‌دهیم.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره وضعیت سرویس‌های بهداشتی و استحمام در مناطق زلزله‌زده نیز گفت: در چند ماه گذشته که درباره وضعیت سرویس‌های بهداشتی و استحمام در مناطق زلزله‌زده صحبت کردم،  شرایط واقعا بد بود، اما در حال حاضر حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد مشکل برطرف شده است، اما هنوز ۳۰ تا ۳۵ درصد مشکلات باقی مانده است. البته با قول‌هایی که به ما داده‌اند، امیدواریم ظرف یک تا دو ماه آینده این مشکلات هم برطرف شوند.
 
رییسی در ادامه با اشاره به احتمال افزایش گزیدگی‌ها در مناطق زلزله‌زده با توجه به گرمای هوا، گفت: معمولا در فصل گرما میزان گزش‌های ناشی از حشرات، مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی افزایش می‌یابد. از طرفی تا زمانی که کل نخاله‌ها از شهرهای زلزله‌زده جمع‌آوری نشوند، این مشکلات هم تا حدی وجود دارد. زیرا این نخاله‌ها محل این حیوانات موذی است.
 
وی افزود: در این زمینه ما دو الی سه تیم تخصصی از تهران به این مناطق اعزام کردیم و اساتید دانشگاه‌ها در آنجا حضور پیدا کردند، نقشه‌هایی را در این باره طراحی کردند و بر اساس نقشه‌ها مداخلات موثر را انجام دادند و بعد هم آموزش‌هایی ارائه شد. از طرفی مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت آموزش‌های لازم را به صورت خانه به خانه به مردم این مناطق ارائه داد. بنابراین نتیجه این اقدامات هم این شد که وضعیت گزش‌ها در مناطق زلزله‌زده نسبت به متوسط کشوری و متوسط سالیانه قبل از این حادثه، تغییر یا افزایش چشمگیری نداشته است.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان