تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
هزینه مقابله با ایران چقدر است؛

لایحه بودجه دفاعی آمریکا به قانون تبدیل شد+ سند بخش ایران

دونالد ترامپ بودجه بی سابقه دفاعی آمریکا را که 3 درصد (20 میلیارد) بیشتر از بودجه سال 2018 است، برای سال مالی 2019 امضا کرد.
لایحه بودجه بی سابقه دفاعی آمریکا به قانون بدل شد+ بخش های مربوط به ایران
رویداد۲۴ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بودجه بی سابقه دفاعی این کشور را برای سال مالی 2019 امضا کرد و بدین ترتیب مصوبه کنگره، به قانون تبدیل شد.

بودجه دفاعی 2019 آمریکا 716 میلیارد و 300 میلیون دلار است که 3 درصد (20 میلیارد) بیشتر از بودجه سال 2018 است.

این سند که در یک مراسم رسمی در پایگاه نظامی «فورت درام» در شمال ایالت «نیویورک» امضا شد، نماد افزایش توجه رئیس جمهور به افزایش هزینه های نیروهای نظامی است.

​این مصوبه 69  میلیارد دلار برای بودجه جنگی تحت عنوان «عملیات احتمالی خارج از کشور» اختصاص داده و در بودجه جدید، 2.6 درصد افزایش حقوق برای اعضای نیروهای مسلح و سرمایه گذاری ده ها میلیارد دلاری در نوسازی ناوگان هوایی و دریایی پنتاگون و دفاع موشکی را فراهم شده است.

همچنین 65 میلیون دلار نیز برای احیاء زرادخانه هسته ای آمریکا با توسعه سلاح های هسته ای اختصاص داده شده است.

موضوع چشمگیر در این مصوبه ممنوعیت تحویل جنگنده های اف 35 آمریکا به ترکیه به عنوان یکی از متحدان ناتو است. روابط دوجانبه این دو کشور دچار تنش شده، و این ممنوعیت تحویل تا زمانی که آنکارا بتواند تایید کند که سیستم موشکی ضد هوایی اس 400 را از روسیه خریداری نخواهد کرد، برقرار خواهد بود.

در این مصوبه چین و روسیه به عنوان «رقبای استراتژیک» آمریکا طبقه بندی شده اند. در عین حال این مصوبه شامل بندهایی مربوط به مجوز چشم پوشی دولت از برخی تحریم های مرتبط با روسیه است که دولت را از فروش تجهیزات نظامی به کشورهایی که تکنولوژی روسیه را استفاده می کنند، منع می‌ کند.

در بخش مربوط به دفاع سایبری این قانون نیز همانند قبل، به روسیه، چین، ایران و کره شمالی به عنوان کشورهایی که به طور سیستماتیک علیه آمریکا حملات سایبری می کنند و در این زمینه فعال هستند اشاره شده و علیه این کشورها ادعاهایی مطرح شده است.

در این مصوبه همچنین 5.2 میلیارد دلار بودجه به نیروهای امنیتی افغانستان. 850 میلیون دلار هم به آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی عراق اختصاص داده شده است.

سنای آمریکا پیشتر با تصویب لایحه مجوز دفاعی با 87 رای موافق در برابر 10 رای مخالف، آن را برای امضا توسط ترامپ به کاخ سفید فرستاده بود.

بخش مربوط به ایران

از صفحه 206 پی دی اف 535 صفحه ای این سند با عنوان «موضوعات مرتبط با سوریه، عراق و ایران» به موضوع ایران پرداخته شده است.

 
لایحه بودجه بی سابقه دفاعی آمریکا به قانون بدل شد+ بخش های مربوط به ایران

در بند 1224 آمده است: «کنگره باید با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همکاری های موشک بالستیک برای مقابله با ایران داشته باشد.»

در بند 1225 با عنوان ادعایی «مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران» آمده است: «به وزیر دفاع باید این قدرت داده شود که با شرکای خارجی، استراتژی ای را برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران اتخاذ کنند. برای این منظور، سرمایه گذاری در بخش اطلاعاتی، نظارتی و جاسوسی دفاع موشکی، امنیت سایبری، آموزش دفاعی و تبادل اطلاعات هیچ محدودیتی نخواهد داشت. فعالیت های بی ثبات کننده ایران و پیامهای آن در کشورهایی که مورد شناسایی قرار می‌ گیرند باید مورد ارزیابی قرار گیرد.»

بند 1226: «گزارش در خصوص پایبندی ایران به کنوانسیون تسلیحات شیمیایی». در این بند به رایزنی وزیر دفاع با وزیر خارجه برای تایید گزارش کمیته نیروهای مسلح کنگره و کمیته روابط خارجی تا 1 فوریه 2019 نیاز خواهد بود.

بند 1228: «گزارش همکاری بین ایران و فدراسیون روسیه». بر اساس این بخش، طی 5 سال آینده هر ساله گزارشی از همکاری امنیتی و نظامی بین ایران و روسیه به ویژه در خصوص سوریه ارائه خواهد شد.
منبع: جماران
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان