تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
رئیس محیط زیست شهرداری تهران:

در تهران 4 برابر استاندارد جهانی انرژی مصرف می‌کنیم/ شهرداری متولی پسماند پزشکی نیست

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: با معاونت برنامه‌ریزی در راستای تحقق شهرهوشمند همکاری داریم و جزو 5 عضو اصلی مدیریت این طرح هستیم. در دنیا هم انتخاب شهرهای موفق براساس مولفه محیط زیستی است و این اهمیت توسعه محیط زیست را می‌رساند.
رویداد۲۴ صدرالدین علیپور در مراسم تجلیل ازخبرنگاران اظهار کرد: به دنبال این هستیم که سایر قسمت‌ها را با خود همراه کنیم. ما باید در پروژه‌های روزمره مناطق تهران وارد می‌شدیم تا متناسب با استانداردهای محیط زیستی باشد.
 
وی افزود: در معاونت شهرسازی تلاش کردیم در حوزه مدیریت انرژی وارد شویم و مبحث 19 را کامل نظارت و عملیاتی کنیم. در شهر تهران 4 برابر استاندارد جهانی انرزی مصرف می‌کنیم که باید کاهش یابد.
 
علیپور گفت: تلاش شده با همکاری مجموعه شهرداری تهران ساختمانها الزام به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر شوند. همچنین در معاونت عمرانی پروژه های اجرایی باید قانون را رعایت کرده و پیوست محیط زیستی داشته باشد.
 
رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: با معاونت برنامه‌ریزی در راستای تحقق شهرهوشمند همکاری داریم و جزو 5 عضو اصلی مدیریت این طرح هستیم. در دنیا هم انتخاب شهرهای موفق براساس مولفه محیط زیستی است و این اهمیت توسعه محیط زیست را می‌رساند.
 
علیپور با بیان اینکه در مناطق 22 گانه تهران براساس ظرفیت هر منطقه یک پروژه تعریف کرده‌ایم، گفت: مثلا در منطقه 22 بحث اکو پارک و در منطقه 14 تصفیه خانه با ظرفیت یک میلیون متر مکعب را در دستور کار داریم و تا ظرفیت 30 میلیون مترمکعب در سال آب تصفیه شده فاضلاب وارد فضای سبز می‌شود.
 
در بحث تفکیک زباله هم در 3 منطقه تهران به صورت پایلوت به دنبال اجرای طرح بزرگ کاهش زباله هستیم. هم اکنون 70 درصد اطلس زیست محیطی مناطق تهران تدوین شده است که قابلیت بروز رسانی دارد و موجب می‌شود همه به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.
 
همچنین 30 ساختمان در شهرداری تهران مجهز به انرژی خورشیدی شده و در خصوص بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام خمینی با همکاری دستگاه‌های مرتبط، کانون‌های تولید بو شناسایی شده و جهت رفع آنها اقدامات اصلاحی ارائه شده است،
 
علیپور از لانه‌گذاری برای پرندگان بومی تهران و تهیه اطلس پرندگان تهران خبر داد و گفت: روی گونه‌های گیاهی در مناطق مختلف تهران هم مطالعه‌ای در دست داریم. در حوزه آموزش و فرهنگسازی هم دبیرخانه این حوزه را عهده‌دار شدیم که وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری هم عضو تیم هستند تا دغدغه‌های موجود رفع شود.
 
رئیس مرکز مدیریت محیط زیست در این نشست اعلام کرد: شهرداری تهران متولی پسماند پزشکی نیست و وزارت بهداشت متولی آن است و اختلاف نظرهایی هم وجود دارد.  وزارت بهداشت می‌گوید بعد از انجام مراحل مخصوص بی خطرسازی زباله باید شهرداری دفن کند و ما می‌گوئیم و معتقدیم این دفن شرایط خاصی دارد، لذا جلسات متعددی با حضور روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد و صورتجلسه ای تنظیم شد که مرجع تشخیص سازمان محیط زیست باشد و اگر گفتند زباله‌ها بی‌خطر است شهرداری دفن کند.
 
وی در مورد موضوع کاهش آلودگی هوای تهران گفت: 80درصد آلودگی تهران متاثر از منابع متحرک است که قطعا توسعه حمل و نقل عمومی و مترو و استفاده از موتورهای برقی و خوروهای هیبریدی موثر است که بخش تخصصی آن در حوزه حمل و نقل و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران است که اقدامات خوبی را در دست اجرا دارند حتی تفاهم نامه‌هایی هم در این خصوص با جایکا منعقد شده است.
 
علیپور در پایان گفت: 144 پروژه عمرانی شهرداری تهران طی تشکیل کمیته فنی انجام مطالعات توجیه فنی، اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی به منظور شناسایی طرح‌ها و پروژه‌هایی که نیاز به مطالعات زیست محیطی داشتند مورد بررسی و غربالگری قرار گرفت  که می‌توان به موارد ذیل مانند ساماندهی و بهسازی حریم خط راه آهن تهران- تبریز منطقه 18، توسعه قطب گردشگری شرق تهران (پارک جنگلی سرخه حصار) منطقه 13، احداث مجموعه بازیافت نخاله‌های ساختمانی و عمرانی به روش BOO (با ظرفیت یک میلیون تن در سال) آرادکوه، احداث مجموعه بازیافت نخاله‌های ساختمانی و عمرانی به روش BOO (با ظرفیت یک میلیون تن در سال) آبعلی ، دفع بهداشتی پسماندهای بهداشتی و درمانی (بیمارستانی) شهر تهران به روش زباله سوزی، احداث سلول دپوی ریجکت، ارتقاء کمی وکیفی تصفیه خانه شیرابه آرادکوه ( اصلاح و باز سازی) و  پروژه های مشمول مطالعات توجیه زیست محیطی  مانند تأمین دسترسی‌های نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب، ساماندهی یا بازآرایی محور تهران ـ قم (آزادراه خلیج فارس) حد فاصل تقاطع جهاد ـ فرودگاه امام خمینی، طرح های مفهومی، پایه و تفصیلی مجموعه خدمات تعمیرگاهی، مجموعه غذاخوری ها، فضاهای باز و سبز، بوستان‌های بازی کودکان و فضاهای ورزشی:  محور تهران ـ گرمسار ـ بزرگراه امام رضا(ع) اشاره نمود.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان