تاریخ انتشار: ۰۰:۴۲ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

داستان زندگی خواننده قدیمی بر صحنه تئاتر / احسان حاجی‌پور "گزارش یک مهمانی" را به صحنه می‌آورد

احسان حاجی‌پور گفت: "گزارش یک مهمانی" مرزی میان واقعیت و فانتزی است.

رویداد۲۴ نمایش "گزارش یک مهمانی" نوشته و کار احسان حاجی‌پور شهریورماه در سالن اصلی عمارت نوفل لوشاتو اجرا خواهد شد. حاجی‌پور پیش از این نمایش‌هایی چون "معاشر" و "ماداگاسکار" را روی صحنه آورده است.

احسان حاجی‌پور درباره موضوع و مضمون نمایش "گزارش یک مهمانی" گفت: این نمایش دارای 15 مونولوگ با بازی بازیگران مختلف است که البته هر 15 مونولوگ یک خط داستانی را دنبال می‌کند. داستان نمایش، قصه زندگی خواننده‌ای قدیمی طی سال‌های 59 تا 95 است و هر کدام از مونولوگ‌ها توسط شخصیت‌های موثر در زندگی او که بخشی از زندگی این خواننده هستند از منظر زمانی و مکانی روایت می‌شود.

او در ادامه اضافه کرد: به بهانه هر یک از این مونولوگ‌ها، حوادث اجتماعی، سیاسی و شرایط ایران طی این سالیان به نمایش در خواهد آمد تا به سال 95 می‌رسیم.

حاجی‌پور ضمن بیان اینکه نمایش "گزارش یک مهمانی" شرایطی را نقد نمی‌کند اما با زبان شیرینی به بیان شرایط در بازه‌های مختلف تاریخی می‌پردازد و نگاه جدیدی به این مقوله دارد. کارگردان‌های بسیاری آثاری با این مضمون را به صحنه آوردند اما این نمایش شیوه نوشتار و برخورد فانتزی با این موضوع دارد.  

کارگردان نمایش "معاشر" درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "گزارش یک مهمانی" خاطرنشان کرد: نمایش، متشکل از مونولوگ‌هایی است که در آن عناصر بصری دخیل است و اتفاق جذابی در صحنه و نورپردازی می‌افتد. این اثر مرزی میان واقعیت و فانتزی است هر چند که به نمایش‌های واقع‌گرایانه و رئالیستی علاقه دارم و در کارهای پیشین نیز این شیوه را تجربه کرده‌ام. موسیقی از عناصر مهم این نمایش است البته این اثر موسیقیایی و موزیکال نیست و موسیقی تکمیل کننده نمایش و مقدمه مونولوگ بعدی و تکمیل‌کننده مونولوگ قبلی است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه درباره طراحی صحنه این نمایش عنوان کرد: صحنه نمایش دکور بزرگی ندارد هر چند که من منتقد حذف صحنه و دکور از نمایش هستم. اما در این اثر به دلیل کمبود فضا، استفاده از آکسسوار و فضاهایی، مرز میان واقعیت و رویا را نشان می‌دهد. تصویری پشت بازیگران قرار دارد که فانتزی است و مهمترین عنصر واقعی صحنه، لباس‌هاست که به واقعیت نزدیک است و آکسسوار صحنه نیز با توجه به مونولوگ‌ها در نظر گرفته شده است.

او درباره موسیقی نمایش یادآور شد: از موسیق پاپ برای نمایش استفاده شده است و در طول اجرا ترانه‌ها و موسیقی‌هایی که از دهه 60 با ما بوده و با آن آشنا هستیم، با شکل جدیدی استفاده شده است.

احسان حاجی‌پور در پایان صحبت‌هایش گفت: پیش از نمایش "گزارش یک مهمانی" قصد داشتم نمایش "سی دی 95" را به روی صحنه آورم و امیدوارم که آن را به زودی اجرا کنم.  بازیگران نمایش "گزارش یک مهمانی" به زودی اعلام خواهند شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نمایش ، تئاتر ، صحنه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان