تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

مشکلات تعیین قیمت بلیت هواپیما با نرخ ارز/ احتمال سوءاستفاده دلالان وجود دارد

درسیستم قدیم برآورد هزینه بلیت براساس صندلی- ساعت محاسبه می‌شد اما در بازار ثانویه هنوز به طور کامل سازوکار برآورد قیمت مشخص نیست اما به نظر می‌رسد همان شیوه صندلی- ساعت ملاک باشد با این تفاوت که برای هرساعت 50 دلار هزینه برای مسافر خرج برمی‌دارد.
صندلی هواپیما ساعتی 50 دلار!/ جولان دلالان در فروش بلیت‌های هواپیما در سامانه نیما

رویداد۲۴ گرانی‌های عجیب و غریب بلیت هواپیما در روزهای گذشته و بلاتکلیفی بسیاری از مسافران که چندی پیش با دستور همتی مشخص شد به آنها ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد، موضوع داغ این روزها بود. با مصوبه بانک مرکزی مقرر شده قیمت بلیت پروازها در بازار ثانویه مشخص شود، به محض آنکه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد مبنای ارز ایرلاین‌ها تغییر کرده، ابتدا قیمت پروازهای خارجی به طور قابل توجهی افزایش یافت و پس از آن در چند نوبت قیمت بلیت‌های داخلی تا 5 برابر نیز افزایش یافت. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته بود با توجه به اینکه نرخ ارز نیما بر اساس بازار ثانویه است، قیمت بلیت پروازها به صورت ملایم ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی: بانک مرکزی نظر تخصصی ما را اعمال نکرد

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: هنوز به طور رسمی نامه‌ای از سوی بانک مرکزی برای سازوکار بازار ثانویه به ایرلاین‌ها ارسال نشده است البته چند روز پیش مسئولان سازمان هواپیمایی با بانک مرکزی در پی گران شدن ناگهانی قیمت بلیت‌ها جلساتی داشتند که البته نظرات ما در این تصمیم‌گیری اعمال نشد. 

تعیین قیمت بلیت با نرخ دلار 

سامانی افزود: در سیستم قدیم برآورد هزینه بلیت براساس «صندلی-ساعت» محاسبه می‌شد اما در بازار ثانویه هنوز به طور کامل سازوکار برآورد قیمت مشخص نیست اما به نظر می‌رسد همان شیوه صندلی-ساعت ملاک باشد با این تفاوت که برای هر ساعت 50 دلار هزینه برای مسافر خرج برمی‌دارد. 

این مقام مسئول بیان کرد: از زمانی‌که قیمت بلیت هواپیما با سامانه سنا مشخص شد افزایش 40 تا 50 درصدی در نرخ‌ها به وجود آمد و این امر باعث نارضایتی مسافران شد. 

هر قدر ارز بالاتر رود، قیمت بلیت هواپیما گران‌تر می‌شود

او از حتمال وجود سوء استفاده در شیوه جدید خبر داد و گفت: در شیوه جدید قیمت بلیت تابعی از نرخ ارز است و طبیعی است که هرچقدر قیمت ارز گران شود قیمت بلیت نیز دستخوش تغییر خواهد شد به علاوه اینکه از سوی دولت تخصیص ارز به شرکت‌های هواپیمایی صورت نگرفته است و این امر در بالارفتن قیمت بلیت تاثیر زیادی داشته است. 

اسعدی سامانی خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن قانون سامانه نیما در بلیط هواپیما برخی دلالان از فضای موجود سوءاستفاده کرده و با چندبرابرکردن قیمت بلیت‌ها توسط برخی سایت‌های غیرمجاز به تنش در فضای موجود دامن زدند.

عضو کمیسیون گردشگری اتاق ایران: تعیین قیمت بلیت در سامانه سنا به ضرر گردشگری است

سید محمدابراهیم علوی عضو کمیسیون گردشگری اتاق ایران درگفت‌گو با  رویداد۲۴ راهیابی قمیت بلیت هواپیما به سامانه سنا به ضرر صنعت هواپیمایی به خصوص شرکت‌های هواپیمایی و مسافران خواند و گفت: به دلیل بالارفتن ناگهانی قیمت بلیت‌ها مردم قدرت خرید خود را به طور کامل از دست داده‌‎اند و همین مسئله باعث کاهش چشمگیر مسافران به خارج از کشور و حتی کاهش سفرهای تجار و بازرگانان که مجبور به سفر کاری هستند شده است. 

سفرکاری به سنگاپور برای تاجران 9 میلیون آب می‌خورد

علوی ادامه داد: بازرگانان و تاجران در بخش‌های مختلف نیز از این قانون جدید متضرر شدند به طوریکه اگر قبلا برای سفر به سنگاپور حدود 2 میلیون تومان هزینه می‌کردند درحال حاضر باید نزدیک به 9 میلیون تومان هزینه برای سفر کاری خود پرداخت کنند که صرفه اقتصادی برای بسیاری از تجار ندارد. 

قانون جدید حتی به ضرر توریست‌های خارجی است

او بیان کرد: با آزاد شدن نرخ ارز مسافرتی هم سفرهای داخلی به خارج محدود شده است و هم میزان گردشگری به حداقل تقلیل پیدا کرده است از سوی دیگر با وضع قانون منع ورود ارز به کشور نیز بسیاری از توریست‌های خارجی نمی‌توانند بیشتر از 10 هزار دلار به ایران بیاورند و همین محدودیت باعث تغییر مقصد بسیاری از گردشگران شده است. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان