تاریخ انتشار: ۲۲:۴۳ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

تلافی یک میلیارد دلاری ترک‌ها برای آمریکا

ترکیه در پی تیرگی روابط با آمریکا و در اقدامی تلافی جویانه، روی واردات طیف گسترده‌ای از کالاهای آمریکایی از خودرو گرفته تا الکل به ارزش یک میلیارد دلار افزایش تعرفه اعلام کرد.
تلافی یک میلیارد دلاری ترک‌ها برای آمریکا

رویداد۲۴ این تصمیم بدنبال درخواست روز سه شنبه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، برای بایکوت محصولات الکترونیکی آمریکا نظیر آیفون اپل به تلافی اقدامات تنبیهی دولت ترامپ در چند هفته گذشته اعلام شد. آمریکا در اعمال فشار بر ترکیه برای آزاد کردن یک کشیش آمریکایی به اقدامات متعددی متوسل شده است.

محاسبات بلومبرگ نشان می‌دهد کالاهایی که فهرست آنها برای افزایش تعرفه اعلام شده است، یک میلیارد دلار از واردات کالاهای آمریکایی در سال گذشته را تشکیل می‌دهند که مشابه میزان صادرات فولاد و آلومینیوم ترکیه است که هفته گذشته هدف تعرفه‌های بالاتر دولت آمریکا قرار گرفتند.

 فوآت اوکتای، معاون رییس جمهور ترکیه، در توییتی نوشت: این تصمیم نشان می‌دهد ترکیه پاسخ مناسبی به حملات آمریکایی علیه اقتصاد ترکیه می‌دهد.

ترکیه روی واردات برنج آمریکایی مالیات ۵۰ درصدی، مشروبات الکلی ۱۴۰ درصد و خودروهای آمریکایی مالیات ۱۲۰ درصدی وضع خواهد کرد. همچنین محصولات آرایشی، دخانیات و برخی از کالاهای غذایی آمریکایی نیز با تعرفه‌های وارداتی بالاتر ترکیه روبرو خواهند شد.

از زمانی که آمریکا دو وزیر دولت اردوغان را با هدف افزایش فشار بر آنکارا برای آزادی اندرو برانسون، کشیش آمریکایی تحریم کرده است، ارزش لیر ترکیه حدود یک چهارم سقوط کرده است. اردوغان درخواست واشنگتن را رد و اعلام کرده است سیستم قضایی ترکیه از خارج دستور نمی‌گیرد.

ارزش لیر ترکیه پس از این‌که روز سه‌شنبه ۸.۴ درصد رشد کرد در معاملات صبح روز جاری بازار استانبول ۰.۷ درصد کاهش یافت و ۶.۳۳۹۴۸ لیر در برابر هر دلار معامله شد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ترکیه ، امریکا ، واردات ، تعرفه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
0
سیاست های اقتصادی وفضای سیاسی عامل کاهش ارزش پول ترکیه است اینکه همه امریکا را مقصر بدانند درست نیست
نظرات شما
پیشخوان