تاریخ انتشار: ۲۲:۵۶ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

بخشی از گرانی مرغ به علت نوسانات نرخ ارز است/ تفاوت ۴ هزار تومانی قیمت تمام شده و خرده فروشی مرغ

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر گفت: به دلیل وارداتی بودن بخش عمده‌ای از نهاده‌ها و خوراک طیور، رشد و نوسانات نرخ ارز بر قیمت تمام شده تولید مرغ تاثیر گذاشته و در واقع باید بخشی از این گرانی را به این نوسانات مربوط دانست.
بخشی از گرانی مرغ به علت نوسانات نرخ ارز است/ تفاوت ۴ هزار تومانی قیمت تمام شده و خرده فروشی مرغ

رویداد۲۴ علی ابراهیمی با بیان اینکه وابسته بودن صنعت مرغداری به نهاده‌های وارداتی یکی از چالش‌های اصلی این صنعت است، اظهار داشت: نهاده‌ها و خوراک 70 درصد هزینه تمام شده تولید مرغ را شامل می‌شود و این در حالی است که بخش عمده‌ای از این نهاده‌ها از طریق واردات تامین می‌شود که به دلیل افزایش قیمت ارز قیمت این نهاده‌ها به شدت رشد کرده و بر قیمت تمام شده تولید مرغ اثر منفی گذاشته است.   

وی در ادامه افزود: نبود ثبات در قیمت نهاده‌ها و خوراک تبدیل به معضلی برای مرغداران شده به گونه‌ای که امکان برنامه ریزی را از مرغداران سلب کرده و حتی در ماه‌های اخیر شاهد کاهش جوجه ریزی در واحدهای تولیدی بودیم.

ابراهیمی با بیان اینکه در کشورمان واحدهای تولید مرغ به صورت زنجیره با هم ارتباط ندارند و هر یک به صورت مستقل عمل می‌کنند، گفت: همین موضوع امکان ارائه برنامه صحیح تولیدی به واحدهای تولیدی را غیر ممکن کرده است و در نتیجه بعضا در زنجیره تولید، ناهماهنگی‌هایی رخ می‌دهد.

نماینده مردم شازند در مجلس با اشاره به اینکه به دلیل یکپارچه نبودن زنجیره تولید، واسطه‌ها در قیمت مرغ اثر منفی می‌گذارند، عنوان کرد: به گونه‌ای که بین قیمت تمام شده تولید مرغ و قیمت عرضه این محصول در خرده فروشی‌ها، تفاوتی حدود 4 هزار تومان وجود دارد که عامل اصلی این موضوع واسطه‌ها و دلال‌ها هستند.  

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در بخش دیگری از سخنانش عدم امکان صادرات مرغ را از دیگر مشکلات صنعت مرغداری دانست و گفت: در کشورمان توان تولید 3 میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد، در صورتی که میزان مصرف کشور حدود 2 میلیون تن است. این در حالی است که اگر امکان صادرات مرغ وجود داشته باشد، بخشی از ظرفیت تولید مرغ بلا استفاده نمی‌ماند و سرمایه‌ای که برای ایجاد واحدهای تولیدی صرف شده، فعال می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان