تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

گفت‌وگو راهی برای بازسازی اعتماد

علی ابراهیمی*
شرایط فعلی که ما با آن درگیر هستیم چه از حیث اقتصادی، چه از جهت سیاسی و چه از نظر موقعیت بین‌المللی، حاصل اقدامات دولت‌های گذشته، سوء‌مدیریت‌ها و دشمنی‌های صورت گرفته با ملت ایران است و نمی‌توان گفت که مسائل پیش آمده صرفاً سوء‌مدیریت وزرا و دولت کنونی است هرچند که اقدامات اخیر نیز که صورت گرفت نظیر پیش فروش طلا و نحوه توزیع ارز و دستکاری سود سپرده مردم و عدم نظارت کافی در تخصیص ارز و ثبت سفارش کالا در شکل‌گیری این فضا موثر بوده است. حتی تعرفه ناعادلانه‌ای که برای واردات خودرو در نظر گرفته شده به شکلی مردم را در محدودیت قرار داده است اما با این وجود حتی امکان نظارت بر همین امر هم بوجود نیامد.

کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد که این موضوع زندگی را برای هموطنان ما دشوار کرده است. اقدامات یک‌طرفه و خصمانه آمریکا هم این قضیه را تشدید کرده است. همراهی عربستان و اسراییل و همراهی ضمنی بعضی دولت‌هایی که با ما رابطه دارند در خصوص خرید نفت از ایران هم در همین چارچوب قابل ارزیابی است. به این ترتیب دشمنی‌های خارجی و سوء‌مدیریت‌های داخلی شرایط را غیرقابل تحمل نموده است.

مردم نه فقط از شرایط اقتصادی بلکه از تبعیض‌ها و اخبار اختلاس سخت عصبانی‌اند و اعتمادشان به سیستم دولتی را از دست داده‌اند. از آنجا که اساسی‌ترین سرمایه هر حاکمیتی اعتماد مردم است زمانی که ما این سرمایه اجتماعی را ازدست بدهیم با خطر جدی روبرو خواهیم شد.

اساسی‌ترین راهکار در شرایط امروز، گفت‌وگوی ملی است به شکلی که قوای سه گانه صادقانه رابطه تنگاتنگی با مردم ایجاد کنند و واقعیت‌ها را بدون هیچ پرده‌پوشی مطرح کنند و با متخلفین برخورد کنند.

شرایطی که بر ما تحمیل شده نشان می‌دهد که مذاکره با آمریکا راه حل مناسبی نیست چون خواسته‌های طرف مقابل انتها ندارد و به مذاکره هم، پایبندی ندارند. بنابراین اساسی‌ترین سرمایه ما، مردم هستند که می‌توان با راه‌اندازی گفت‌وگوی ملی به شکل صادقانه خطرات احتمالی را با مردم در میان بگذاریم و همراهی آن‌ها را بطلبیم تا از این بحران عبور کنیم.

زمانی که شرایط جهانی به سود ما نمی‌باشد و مذاکره راهگشا نیست تنها راه حل، مقاومت در برابر این فشارهاست اما مردم با مشاهده تبعیض و سوء‌مدیریت‌ها و رانت‌ها مقاومت نخواهند کرد. تا وقتی قوه قضاییه با متخلفین، جدی برخورد کند مردم همراهی خواهند کرد در غیراینصورت اعتماد مردم به دستگاه قضا هم کمرنگ می‌شود.

وقتی دولت از مردم مطالبه همراهی و مقاومت می‌کند باید خودش آغازگر باشد. دولت باید فوراً لایحه‌ای را پیشنهاد کند و عمده هزینه‌های جاری غیرضروری را با مشاوره مجلس قطع کند تا به حفظ ذخایر ارزی کمک شود و بتوانیم مایحتاج اساسی مردم را تامین کنیم.

این تاکید بر گفت‌وگوی ملی به این جهت است که شواهد، حاکی از فاصله گرفتن مردم از مسئولان دارد و این امر برای کشور از مسائل خارجی خطرناک‌تر است.

*نماینده شازند در مجلس دهم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
دیگه اعتمادی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
دولت های گذشته چه کسانی بوده اند. برخی ها در کدام دولت سمت نداشته اند همه بوده اند اما هر بار در پستی خدا خیرتان ندهد شکم شما و خانواده هاتان ر حساب بانکی تکمیل و در کشورهای خارجی با پول مردم سرمایه‌گذاری کردید به جهنم مردم مرغ میخرند ۱۱هزار بعلت افزایش هزینه های تولید هست افغانستان هم قیمت ۴۰۵ پنجاه میلیون نیست بجای اخبار خودتان اخبار سوریه و یمن را پخش میکنید یعنی مردم ایران وضعیف بهتری از یمن دارند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان