تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
بن‌بست در همسایگی؛

چرا طالبان افغانستان پیشنهاد صلح در عید قربان را رد کرد؟

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا استراتژی سلف خود یعنی«باراک اوباما» برای خروج از افغانستان را به منظور کاهش تلفات رد کرد زیرا وی از عقده ای به نام «اوباما» رنج می برد.

رویداد۲۴ «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به آخرین تحولات افغانستان و رد پیشنهاد آتش بس توسط گروه طالبان پرداخت و نوشت: گروه طالبان با پیشنهاد«اشرف عبدالغنی» رئیس جمهور افغانستان برای اعلام آتش بس به مناسبت عید قربان مبارک که طی آن همه عملیات نظامی متوقف می شود به دیده«تحقیر» نگاه کرد ولی در عین حال صدها اسیر را به عنوان اقدامی برای نشان دادن حسن نیت به همین مناسبت آزاد کرد.

گروه طالبان این پیشنهاد را در نتیجه این رد کرد که احساس می کند حکومت مورد حمایت آمریکا ضعیف است. مخالفت این گروه با آتش بس همچنین در نتیجه حملاتی بوده است که این گروه در چند مکان از جمله «غزنه» در نزدیکی کابل انجام داد و نیز در نتیجه حمله عناصرش به یک پایگاه نظامی در ولایت«بغلان» در شمال شرق افغانستان و کشتن 45 نظامی از نیروهای دولتی و اسارت ده ها تن دیگر از این نیروها بوده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا استراتژی سلف خود یعنی«باراک اوباما» برای خروج از افغانستان را به منظور کاهش تلفات رد کرد زیرا وی از عقده ای به نام «اوباما» رنج می برد و سیاست هایی را در پیش می گیرد که کاملا با سیاست های وی یعنی سیاست های اوباما در تناقض است و اکنون نیز چندین پیشنهاد برای افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان که تعداد آنها نزدیک به 8هزار و 400 نظامی علاوه بر هزاران نیروهای دیگر از پیمان ناتو است را بررسی می کند.

طرح آمریکا در افغانستان پس از 17 سال دخالت نظامی به بن بست رسید زیرا گروه طالبان توان خود برای ایستادگی و وارد آوردن تلفات مادی و بشری بزرگ به نیروهای دولتی و سیطره بر بیش از هفتاد درصد از اراضی افغانستان را ثابت کرد.

تحول برجسته ای که تبدیل به نگرانی ترامپ و دولتش شده است افزایش نفوذ گروه داعش در افغانستان و انتقال صدها تن از عناصرش از سوریه و عراق به پایگاه هایی در مناطق کوهستانی بی آب و علف پس از فروپاشی این گروه در «الرقه» و «موصل» است.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حالتی از سردرگمی به دلیل شکست همه طرح هایش برای تعیین سرنوشت جنگ در افغانستان و تأمین امنیت خروجش نیروهایش از این کشور و تثبیت حکومت عبدالغنی رئیس جمهور افغانستان به سر می برد تا حدی که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی اش اکنون در فکر کمک گرفتن از نیروهای مزدور و پذیرش پیشنهادی در این زمینه از«ایریک برنس» موسس شرکت «بلک واتر» است که مزدورانش در کنار نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق جنگیدند و اکنون نیر در کنار نیروهای ائتلاف عربستان و امارات در یمن می جنگند.

ترامپ اعتراف کرد که امریکا بیش از هفت تریلیون دلار در جنگ هایش در عراق و افغانستان هزینه کرده است بدون آن که نتیجه ملموسی به دست آورد و درست است که نظام های حاکم بر دو کشور را سرنگون کرد اما طالبان بار دیگر با انجام جنگ مقاومت سرسختانه مطرح شد و طرح آمریکا را به فرسایش کشانده است و اکنون این ایران است که دست بالا را در «عراق جدید» دارد. علاوه بر اینها آمریکا بیش از 5هزار نظامی خود را از دست داده است و بیش از 40 هزار نظامی اش نیز زخمی شدند.

آمریکا شکست بزرگی در افغاتسان خورد و هر گونه تلاش برای وصله پینه کردن آن و کاهش تلفات چه با افزایش نیرو چه با ارسال گسترده مزدوران نیز محکوم به شکست است.

در نهایت این دولت ترامپ است که پرچم سفید را به نشانه تسلیم بالا می برد و دیر یا زود وارد مذاکره با گروه طالبان به منظور تحویل قدرت به آنها و تضمین امنیت نیروهای آمریکایی برای خروج از افغانستان می شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان