تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
یار بقایی در دادگاه مشایی؛

چرا نام پانته‌آ فیوضی در دادگاه مشایی آورده شد؟

نام پانته‌آ فیوضی و آزیتا شفازند روز گذشته در جلسه دادگاه مشایی آورده شد اما در آن جلسه کسی نگفت این اسامی چه کسانی هستند.

چرا نام پانته‌آ فیوضی در دادگاه مشایی آورده شد؟

رویداد۲۴ اگر پیگیر اتهام‌های دولت دهم بوده باشید، نام پانته‌آ فیوضی نامی آشناست. یکی از اتهام‌ها مربوط به پروژه تالار‌های بین‌المللی کیش بود. این پروژه بزرگ به‌واسطه دوستی دیرینه و تنگانگ اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی با یحیی فیوضی پدر پانته‌آ فیوضی به شرکت کاغذی و پوششی فیاک‌کیش که متعلق به فیوضی بود، واگذار شد.

این پروژه چهارصد میلیاردی با ترک تشریفات و بدون هیچ‌گونه ضمانت معتبر بانکی در اختیار فیوضی قرار گرفت. نگاهی به تاریخ ثبت شرکت، تفاهمنامه و پرداخت پول بر این ادعا صحه می‌گذارد.

تاریخ ثبت شرکت «فیاک» کیش:

۱/ ۴/ ۸۹، تاریخ انعقاد تفاهمنامه بین شرکت «فیاک» و منطقه آزاد کیش: ۳/۴/۸۹، تاریخ صدور چک ۵۰ میلیارد ریالی به شرکت «فیاک»: ۵/۴/٨٩.

پس از افشای این تخلفات مدیران ارشد شرکت فیاک کیش در تاریخ ٣ خرداد سال ١٣٩٠ از کشور گریختند و میلیارد‌ها تومان پول بیت‌المال از کشور خارج شد. نکته جالب توجه فیاک‌کیش مربوط به زمانی است که خیال سران ارشد این شرکت از عقد قرارداد و دریافت پول راحت می‌شود.

آن‌ها عینا و تمام اختیارات پروژه تالار‌های کیش را از سوی «فیاک» شرکت چندملیتی و چندمنظوره‌ای به نام «امسا» واگذار می‌کنند؛ شرکتی که فعالیت‌های گسترده‌ای در امریکا، ترکیه و اسراییل دارد. «امسا» از سال ۲۰۰۶ یکی از بزرگ‌ترین مجریان ساخت‌و‌ساز شهرک‌های یهودی‌نشین در اسراییل بود و در استانبول، آلانیا و آنکارا نیز عهده‌دار پروژه انبوه‌سازی بود.

 

 يكي دیگر از اسامی مطرح شده قاضي غضنفرآبادي از مشايي درباره آزيتا شفازند بود.

يكي از برنامه‌هاي اسفنديار رحيم‌مشايي در كسوت جانشيني رييس‌جمهور در شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور، ارتباط‌گيري و دعوت از افرادي بود كه سال‌ها در خارج از كشور به تدريس، تحصيل و فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي مشغول بودند اما گفته مي‌شود كه او از ميان ايرانيان نخبه تنها عده‌اي خاص و مشخص را براي حضور در كشور دعوت مي‌كرد.

يكي از مدعوين توسط اسفنديار رحيم‌مشايي آزيتا شفازند نام دارد. آزيتا شفا‌زند پيش از انقلاب از كشور خارج شد و اقامت امريكا گرفت. او در مرداد ٨٩ به دعوت رحيم‌مشايي جهت شركت در جلسه استاني ايرانيان مقيم خارج كه در اردبيل برگزار شد، به ايران آمد. در اين همايش كه در هتل امپراتور سرعين برگزار شد، آزيتا شفا‌زند يكي از سخنرانان مراسم بود.

در تاريخ ١٤ مرداد ٨٩، شفا‌زند در اين برنامه گفت: «در كشورهاي اروپايي تلاش براي مخدوش جلوه دادن چهره ايران گسترده است لذا سعي مي‌كنم از اصالت و فرهنگ ايراني به عنوان يك ايراني دفاع كنم. شفازند با بيان برخي از نقاط ضعف در كشور نيز تصريح كرد: اميدواريم رسانه‌ها و مطبوعات ايران زمينه آشنايي بيشتر با قابليت‌هاي ايران را در دنيا طوري فراهم كنند تا ايراني‌جماعت به اصالت ايراني خود افتخار كند. وي در ادامه خاطرنشان كرد: متاسفانه برخي از مردم ما از فرهنگ اصيل و ناب خود غفلت كردند و در فرهنگ به ظاهر فريبنده غرب گرفتار شده‌اند كه بايد زمينه آشنايي بيشتر نسل جوان و نوجوان را با فرهنگ غني و تاريخ تمدن‌ساز اين سرزمين آشنا كرد.» كمي تامل در سخنان شفازند نشان مي‌دهد كه كليدواژه اصالت ايراني كه لب مطالب رحيم‌مشايي بود از كجا نشات گرفته است. اين آخرين سفر آزيتا شفازند به ايران بود و او پس از آن ديگر به ايران بازنگشت. او در سال ٢٠٠٧ سخنگو و عضو كميته برگزاري كنفرانس بنياد پژوهش زنان در واشنگتن‌دي‌سي بوده است. نكته جالب توجه درباره شفازند آن است كه او سال‌ها قبل از سفر به ايران به همراه فردي به نام كاظم آذين كميته‌اي به نام دوستي ايران و امريكا تشكيل داده و فعاليت مي‌كرده و به همين دليل براي شركت در نشست ايرانيان خارج از كشور به ايران دعوت شد. اما حضور شفازند در ايران، تنها ديدار او با مشايي و احمدي‌نژاد نبود. نخستين ديدار او با احمدي‌نژاد در حاشيه سفر رييس‌جمهور وقت به سازمان ملل و ديدار با ايرانيان خارج از كشور رخ داد. در آن مراسم كه در هتل هايت برگزار مي‌شد، نخستين عكس يادگاري شفازند و احمدي‌نژاد ثبت شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان