تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

احتمال مواجهه ترامپ و روحانی در نشست شورای امنیت/ آیا جنتی از دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا خبر دارد؟

تصمیم ترامپ برای ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع ایران احتمال مواجه چهره به چهره میان رئیس جمهور آمریکا با مقامات ایران را افزایش داده است و این احتمال نیز وجود دارد که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که بر اساس پروتکل سازمان ملل برای حضور در این نشست دعوت خواهد شد نیز در این جلسه حضور داشته باشد.

احتمال مواجهه ترامپ و روحانی در نشست شورای امنیت/ آیا جنتی از دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا خبر دارد؟

رویداد۲۴ نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری در نیویورک اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع ایران را برعهده خواهد گرفت، آمریکا ریاست دوره‌ای شورای امنیت را هم اکنون برعهده دارد، این جلسه قرار است ۲۶ سپتامبر (چهارم مهرماه ۱۳۹۷) برگزار شود و با توجه به پروتکل سازمان ملل در دعوت از رهبران کشور‌های جهان برای مشارکت در این نشست، از حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز دعوت خواهد شد، اکنون رسانه‌های جهان به موضوع تقابل رودرروی احتمالی روسای جمهور آمریکا و ایران در این نشست پرداخته‌اند. این در حالی است که آیت الله جنتی در اجلاسیه مجلس خبرگان این خبر را تایید کرد و گفت قرار است روحانی و ترامپ در آمریکا دیدار کنند. محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور البته این خبر را تکذیب کرد گفت اگر چنین خبری را فرد کوچه و بازار بگوید، ایرادی ندارد اما رییس مجلس خبرگان نباید چنین چیزی بگوید!جالب آنکه رسانه‌های آمریکا، نه سخنان محمود واعظی، بلکه سخنان آیت الله جنتی را تایید کرده‌اند؛ بلومبرگ با انتشار گزارشی با عنوان «ترامپ ریاست نشست سازمان ملل درباره ایران را برعهده دارد و ممکن است با روحانی روبه رو شود» به حواشی خبری که نیکی هیلی اعلام کرده است پرداخته و نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل که قرار است اواخر ماه جاری میلادی درباره ایران برگزار شود را برعهده دارد و ممکن است وی در این جلسه تاریخی که با حضور رئیس جمهور و یا وزیر خارجه ایران برگزار می‌شود، قرار بگیرد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در نیویورک اعلام کرد که «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران می‌تواند در صورت آنکه بخواهد در این جلسه شورای امنیت سازمان ملل که به ریاست ترامپ برگزار می‌شود، به طور مستقیم پاسخ دهد.

وی در این باره گفت: ایران می‌تواند در صورت برگزاری نشست شورای امنیت صحبت کند، من فکر می‌کنم این موضوع به خود آنها (ایران) باز می‌گردد که می‌خواهند در این جلسه صحبت کنند یا نه، اما من فکر می‌کنم که بر اساس قوانین ایران حق این موضوع را دارد.

ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که تمایل دارد با (مقامات) ایران دیدار کند. وی در گفت‌وگوی هفته گذشته خود با بلومبرگ اعلام کرد که رژیم ایران به دلیل سیاست‌های حکومت ممکن است دچار فروپاشی شود.

ترامپ با تشویق دشمنان منطقه‌ای ایران از توافق هسته‌ای بین المللی سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام خارج شد و جمهوری اسلامی ایران را به تهدید امنیت خاورمیانه از طریق نفوذ منطقه‌ای خود متهم کرد. ترامپ ماه گذشته میلادی تحریم‌هایی را علیه ایران مجددا اعمال کرد و صنعت حیاتی نفت ایران احتمالا با مجازات‌هایی که در نوامبر آغاز می‌شود، مواجه خواهد شد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز به خبری که نیکی هیلی دراین باره داده پرداخته و با تیتر «ترامپ به دنبال مواجه با ایران در نشست شورای امنیت» نوشت:تصمیم ترامپ برای ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع ایران احتمال مواجه چهره به چهره میان رئیس جمهور آمریکا با مقامات ایران را افزایش داده است و این احتمال نیز وجود دارد که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که بر اساس پروتکل سازمان ملل برای حضور در این نشست دعوت خواهد شد، در این جلسه حضور داشته باشد.

وال استریت ژورنال نیز با انتخاب تیتر «ترامپ میزبان نشست شورای امنیت با موضوع ایران خواهد بود» نیز در این باره نوشت: قرار است «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ریاست جلسه شورای امنیت با موضوع ایران که قرار است ۲۶ سپتامبر (چهارم مهرماه ۱۳۹۷) را برعهده خواهد داشت.

وال استریت ژورنال در این باره نوشت: حضور ترامپ در شورای امنیت سازمان ملل متحد که قرار است در تاریخ ۲۶ سپتامبر در نیویورک و با حضور رهبران جهان برگزار می‌شود.

نیکی هیلی در کنفرانس خبری شب گذشته خود گفت: ترامپ به دنبال صدور بیانیه و قطعنامه در این نشست نیست، بلکه به دنبال فرصتی است که آشکارا و به راحتی درباره آنچه آمریکا نقض حقوق بین الملل از سوی ایران و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای این کشور از لبنان تا سوریه و یمن می‌داند، صحبت کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان