تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
یوسف مولایی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

حضور روحانی در مجمع سازمان ملل بی تاثیر است/ مشکلات از جای دیگری است!

استاد حقوق بین‌الملل، بر این عقیده است که حضور ایران در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل تاثیری نخواهد داشت و ایران بهتر است تا در شرایط کنونی به دنبال حل مسائل داخلی خود باشد.

حضور روحانی در مجمع عمومی تاثیری ندارد/ اعضای دائم شورای امنیت با ترامپ همراهی نمی‌کنند

رویداد۲۴ بحث حضور ایران در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل هرساله و در شهریور ماه بسیار مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و طبیعتا موافقان و مخالفان سرسخت خود را هم دارد. امسال نیز همانند سال‌های گذشته بحث حضور ایران در مجمع مطرح شده است اما شرایط و وضعیت سیاسی_اقتصادی داخلی باعث شده تا برخی به شدت با این حضور مخالفت کنند. از سوی دیگر آمریکا در این دوره ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده گرفته است و نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل از تشکیل جلسه‌ای در شورای امنیت با محوریت ایران و ریاست ترامپ خبر داده است. همین مسئله اما باعث شد تا برخی دیگر از کارشناسان اعتقادشان بر این باشد که بهتر است ایران در این مراسم حضور داشته باشد و در دفاع از حق خود سخنرانی کند.

یوسف مولایی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با رویداد۲۴ ، با اشاره به سخنان اخیر نیکی هیلی نماینده ویژه آمریکا در سازمان ملل در خصوص اینکه ممکن است دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، ریاست جلسه شورای امنیت که ایران محوریت آن را دارد برعهده بگیرد، گفت: این ریاست دوره‌ای است و آمریکا نیز می‌تواند ریاست دوره ای و چرخشی آن را برعهده بگیرد. البته من ندیده‌ام تاکنون که رئیس‌جمهور آن رئیس دوره شود اما به لحاظ شکلی فکر نمی‌کنم ایرادی داشته باشد. اینکه به خودی خود آمریکا در جلسه حضور داشته باشد طبیعتا می‌تواند بر روی اعضا تاثیر بگذارد، البته باید اشاره کنم که اعضای دائم شورای امنیت با ترامپ در خصوص مسئله برجام هم نظر نیستند و آمریکا نیز نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد.

اعضای دائم شورای امنیت با ترامپ درباره برجام همنظر نیستند

مولایی ادامه داد: اما اعضای غیردائم شورای امنیت ممکن است با او همراهی کنند، اما بازهم به آن چیزی که مد نظر دارد نمی‌رسد. زیر اگر بخواهد قطع‌نامه‌ای را علیه ایران بدهد، برخی از اعضا مانند چین و روسیه با آن موافقت نخواهند کرد و ترامپ می‌تواند در این موضوع سخنرانی‌های تبلیغاتی انجام دهد که طبیعتا می‌تواند موثر باشد. همانطور که اکنون می‌بینیم با یک سخنرانی ترامپ، بازار سکه و ارز در ایران دچار نوسان می‌شود.

حضور روحانی در مجمع سازمان ملل بی تاثیر است/ مشکلات داخلی را حل و فصل کنیم

این کارشناس با اشاره به حضور حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: شرکت یا عدم شرکت روحانی در مجمع امسال بستگی به سیاست های دولت دارد و فکر میکنم همانند گذشته روحانی در این مجمع شرکت کند.

یوسف مولایی در ادامه با بیان اینکه حضور روحانی در این نشست نمی‌تواند موثر باشد، تصریح کرد: ما می‌دانیم مشکلات از کجا ناشی می‌شود. تنش همواره میان ایران و آمریکا وجود داشته و حضور آقای روحانی در این مجمع بعید می‌دانم بتواند کمک و تاصیر خاصی داشته باشد زیرا اگر می‌خواهد انتقادی از رفتار آمریکا داشته باشد، می‌تواند از همینجا هم این انتقاد را داشته باشد و حتما نیازی به سفر به نیویورک ندارد. من معتقدم حل مشکلات داخلی در شرایط فعلی ارجح تر است، هرچنذ که معتقدم مشکلاتی را در جبهه خارجی هم داریم اما با این سفر مسئله‌ای حل نخواهد شد مگر اینکه بخواهند تصمیمی برای مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا بگیرند، که تصمیم آن‌هم در اختیار رئیس‌جمهور نیست. بنابراین بهتر است که در این دوره شرکتی نداشته باشد زیرا تاثیر ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان