تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۷

تیم اقتصادی دولت چه می‌کند؟

محمد فیضی*

امروز اصلی‌ترین دغدغه کشور، مساله اقتصادی و حل مشکلات متعدد معیشتی مردم است. باید شفاف اعلام کرد که وضعیت اقتصادی مردم وارد مرحله بحرانی شده است.

نوسانات و افزایش فزاینده قیمت‌ها، بی‌ثباتی در بازار ارز، فعالان اقتصادی را به ستوده آورده است. قیمت‌ها در بازار ساعت به ساعت در حال تغییر است و فعالان اقتصادی برای فردای فعالیت اقتصادی خود، چشم اندازی ندارند. مردم قدرت خریدشان بصورت محسوس در حال کاهش است. آن‌ها با پوست و جان خود معضلات اقتصادی را درک می‌کنند. این روند اگر ادامه یابد واحدهای تولیدی ما توانایی تحمل این شرایط را نخواهند داشت.

مردم برای حفظ زندگی خود و برای شرمنده نشدن پیش خانواده‌هایشان، تولیدکنندگان برای شرمنده نشدن در حضور کارگران خود با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند. اما ما چه کار کردیم؟ تیم اقتصادی دولت کجاست که به مردم بگوید چه کار کرده است؟ برنامه‌هایشان برای آینده چیست؟

سیاست‌های کوتاه مدت برای مدیریت شرایط موجود را باید دولت روشن و شفاف به مردم توضیح دهد. متاسفانه دولت روزه سکوت گرفته است. آیا این انصاف است در این شرایط اینگونه مردم را برادر و خواهر ناتنی حساب کنیم. من شفاف اعلام می‌کنم مردم دلشان به سیاست‌های دولت برای کنترل وضعیت موجود و ثبات در بازار ارز، گرم نیست. همین مساله باعث شده هرکسی به فکر حفظ قدرت خرید خود باشد که تاثیر منفی هم در بازار ارز و طلا گذاشته است.

ما آنقدر که اظهار نظر سیاسی کردیم و آنقدر که به ترامپ جواب دادیم، به مردم خودمان جواب ندادیم. مهمترین کار در شرایط موجود این است که تیم اقتصادی دولت بصورت مستمر شفاف و دقیق مردم را در جریان امور قرار دهند. وزیر اقتصاد باید تا امروز ۱۰ بار با مردم در مورد برنامه‌هایش صحبت می‌کرد نه اینکه گاهی در حواشی جلسات به سوالات خبرنگاران جواب دهد.

دولت در تدوین برنامه‌های خود باید اول بداند که تولیدکنندگان، اصناف، کارگران و کشاورزان در شرایط موجود با چه مشکلاتی مواجهن.د باید اتحادیه‌ها و اتاق‌های بازرگانی را پای کار کشید. باید ذینفعان اقتصادی که داغ شرایط موجود اقتصادی احساس می‌کنند در تدوین برنامه‌های دولت بصورت مستقیم وارد شوند.

شرایط موجود دلایل بنیادی و واقعی دارد و این مسائل را در حد هیجان بازار تلقی کردن، خطای استراتژیک است. تاکنون برخورد دولت با بازار ارز بیشتر بر این محور بوده است. سه، چهار روز گفته شد می‌خواهند رییس بانک مرکزی را عوض کنند تا بصورت روانی در بازار تاثیر بگذارند ولی بعد از اولین سخنرانی رییس بانک مرکزی، دلار ۱۰۰۰ تومان افزایش یافت. اکنون دولت باید به بازسازی اعتماد در جامعه روی آورد و این موضوع در گرو شفاف صحبت کردن با مردم است.

*نماینده اردبیل در مجلس دهم

برچسب ها: اقتصاد ، مردم ، دولت ، کارگران ، ارز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان