تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

نماینده مجلس: قطعه‌سازان بهانه تراشی می‌کنند/ قطعه‌ساز: نوسان ارز خودرو را گران کرده، چه برسد به خودرو!

برخی کارشناسان دیگر دلیل گرانی‌های اخیر را به وابستگی به قیمت دلار و کمبود قطعات یدکی مرتبط می‌کنند. یک قطعه‌ساز گفته است متاسفانه ما در همه زمینه‌ها وابستگی شدید به قیمت دلار داریم و همین امر قیمت خودرو را یک شبه چند برابر کرد.
نماینده مجلس: قطعه‌سازان بهانه تراشی می‌کنند/ قطعه‌ساز: نوسان ارز خودرو را گران کرده، چه برسد به خودرو!
رویداد۲۴ صنعت خودرو همچون دیگر صنایع با توجه به نوسان نرخ ارز و تحریم‌های خارجی روز‌های پرتلاطمی را پشت سر می‌گذارد و مسئولان با ارائه بسته‌های مختلف سعی در سامان‌دهی این بازار آشفته دارند از جلسات مجلسی ها با وزیر صنعت گرفته تا پیش فروش محصولات سایپا که روز چهارشنبه و پنج شنبه گذشته تب زیادی درمیان خریداران انداخته بود، همگی برای کشیدن ترمز قیمت خودرو طراحی شده است اما اینکه در واقعیت این سیاست‌ها بتواند بر نیاز بازار و کاهش التهابات قیمت‌ها اثرگذار باشد و اساسا علت گرانی های اخیر در بازار خودرو متوجه چه نهاد یا افرادی است موضوعی است که رویداد۲۴ درگفت‌وگو با کارشناسان به آن پرداخته است.
 
فروش خودروهای سایپا در حالی انجام شد که برخی کارشناسان صنعت خودرو گفته بودند علت گرانی خودرو در روز‌های اخیر عرضه کم خودرو به بازار بوده و با تزریق و ثبت‌نام پیش فروش خودرو‌های داخلی قدری از تلاطم قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. برخی کارشناسان دیگر دلیل گرانی‌های اخیر را به وابستگی به قیمت دلار و کمبود قطعات یدکی مرتبط می‌کنند. بهرام شهریاری عضو سابق انجمن سازندگان قطعات خودرو به رویداد۲۴ گفت: متاسفانه ما در همه زمینه‌ها وابستگی شدید به قیمت دلار داریم و همین امر قیمت خودرو را یک شبه چند برابر کرد، اما اینکه بگویند قطعات داخلی است حرف قابل قبولی نیست و مشکلی را حل نخواهد کرد.

او افزود: بخشی مواد اولیه خودرو‌های داخلی خارجی و برخی دیگر از قطعات آن نیز از خارج وارد می‌شود و این حرف درستی نیست که بگوییم، چون خودرو داخلی است پس نباید قیمت‌ها بالا رود برای مثال قیمت شیر هم که تولید داخل است در اثر نوسان‌های دلار بالا می‌رود و این گرانی در نتیجه قطعات دستگاه‌ها و حتی مواد اولیه برخی از کالا‌ها است که قیمت تمام شده کالا را گران می‌کند.
 
شهریاری یکی دیگر از نکات مهم در نوسان‌های قیمت ارز را برهم خوردن تناسب عرضه و تقاضا دانست و معتقد است مردم هراس کم ارزش شدن پول دارند و برای کاهش ارزش پول خود اشتهای عجیبی به خرید پیدا کرده‌اند که همین امر باعث برهم خوردن نسبت عرضه و تقاضای واقعی شده است.

هرنهادی که زورش به خودروساز برسد بهتر است

سیدجواد حسینی کیا دبیر کمیسیون صنایع مجلس به رویداد۲۴ گفته است: وجود نهاد‌های موازی و ناکارآمد مانند شورای رقابت در نرخ‌گذاری خودرو عاملی در گرانی‌ها اخیر است و باید گفت سازمانی که ناکارآمد است همان بهتر که نباشد، اما پس از حذف شورای رقابت از گردونه بازار خودرو لازم است دیگر نهاد‌های نظارتی نظیر ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پررنگ‌تر از گذشته ایفای نقش کند و به طور کل عملکرد آن مجموعه‌ای بهتر است که زورش به خودروساز برسد.

او به وضعیت نابه‌سامان خودرو اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از نابه‌سامانی در حوزه خودرو به نوسان‌های ارز برمی‌گردد همچنین لازم است با اعمال تدابیری قطعه‌سازان را وادار به عرضه قطعات در بازار کرد.

قطعه‌سازان بهانه می‌آورند قطعه نداریم

عضو خانه ملت بیان کرد: بیش از ۸۵ درصد قطعات داخلی است و اظهارات خودروسازان و قطعه‌سازان از تحویل ندادن خودرو به بازار بیشتر بهانه تراشی است چراکه قطعه‌سازان خوب می‌دانند، اگر قطعه را دراختیار خودروساز قراردهد فردا نمی‌تواند با نرخی که عرضه کرده مجدد آن را خریداری کند به همین جهت از عرضه آن به بازار خودداری می‌کند.

دبیر کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: فشاری که مردم به دولت می‌آورند بیشتر برای این است که ارزش پول کاهش نیابد، زیرا می‌دانند درحال حاضر سود در ارز طلا مسکن و خودرو است، اما اگر دولت بتواند ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی که دربازار‌های مختلف نظیر سکه دلار مسکن و خودرو است را مدیریت کند و آن را به سمت تولید و اشتغال هدایت کند از فشار التهاب‌ها تاحد زیاید کاسته خواهد شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان