تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
مشاوران سپاه در سوریه؛

رنگ سبز لباس ارتش چگونه انتخاب شد؟/ شباهت‌هایی میان ارتش ایران و آمریکا

تیپ ۶۵ نیروی هوایی ارتش ایران از زمان به وجود آمدن در جنگ ایران و عراق و در انقلاب اسلامی نقش داشته و امروز نقش مشاور را برای سپاه پاسداران در جنگ سوریه بازی می‌کند.
کلاه سبزها
رویداد۲۴ «وی آر مایتی» که یک پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی است که توسط اعضای خانواده سربازان آمریکایی و جامعه نظامی آمریکا هدایت می‌شود در گزارشی به دلایل انتخاب رنگ سبز برای نظامیان ایران اشاره کرده و نوشته است: زمانی که تیپ ۶۵ نیرو‌های ویژه هوابرد ایران را ببینید شاید متوجه شباهت‌هایی با رنگ لباس نیرو‌های نظامی آمریکا شده باشید. نشان زردی که بر روی شانه افراد این تیپ قرار دارد شباهت زیادی به نشان کلاه سبز‌های ارتش آمریکا دارد.

این پایگاه اطلاع‌رسانی نظامی نوشته است کلا‌های سبزی که امروز نظامی‌های ایران بر سر می‌گذارند شاید کاملا شبیه به کلاه‌های سبز نیرو‌های ویژه ارتش آمریکا نباشد، اما نیرو‌های ویژه ایرانی به دلایل خاصی این کلاه‌ها را بر سر می‌گذارند. دلیل آن آموزش‌هایی است که پیش از انقلاب از آمریکایی‌ها گرفته‌اند.

در دهه ۱۹۶۰، ایالات متحده آمریکا گروهی از عوامل عملیات ویژه ارتش خود را برای آموزش نیرو‌های ارتش شاهنشاهی ایران به این کشور فرستاد. تیم آموزشی ارتش دو سال را به عنوان مستشار نظامی در ایران سپری کرد. قبل اینکه آن‌ها به ایران سفر کنند، سربازان دوره‌هایی را تحت عنوان دوره افسر ویژه در فورت براژ گذرانده و در موسسه زبان مونتاری کالیف که به وزارت دفاع وابسته است، زبان فارسی را آموخته بودند. پس از این دوره‌های سخت، مستشاران نظامی آمریکا برای آموزش به نیرو‌های ایرانی به این کشور عازم شدند.

به گزارش رویداد۲۴ پایگاه اطلاع‌رسانی «وی آر مایتی» نوشته است: از زمانی که تیپ ۶۵ ارتش ایران بخشی از نیور‌های ویژه ارتش شاهنشاهی بوده زمان زیادی گذشته است. امروز نام این تیپ، تیپ ۶۵ نوهد ارتش است. عملیات‌های این واحد شباهت زیادی به واحدی دارد که در دهه ۱۹۶۰ تحت آموزش‌های نیرو‌های ویژه ارتش امریکا قرار گرفته بود. عملیات نجات گروگان‌ها، عملیات‌های روان شناختی، جنگ غیر متعارف و آموزش عملیات‌های ضد تروریستی در داخل و خارج جمهوری اسلامی بخشی از وظایف این تیپ است.

درون ارتش ایران، واحدی به عنوان روح‌های قدرتمند وجود دارد که نام مستعار یک عملیاتی است که در میانه دهه ۱۹۹۰ به تیپ ۶۵ سپرده شده بود. آن‌ها قادر به محاصره و گرفتن ساختمان‌ها در اطراف تهران از ارتش معمولی در عرض دو ساعت‌اند.
 
تیپ ۶۵ نیروی هوایی ارتش ایران از زمان به وجود آمدن در جنگ ایران و عراق و در انقلاب اسلامی نقش داشته و امروز نقش مشاور را برای سپاه پاسداران در جنگ سوریه بازی می‌کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ارتش
نظرات شما
پیشخوان