تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷

استیضاح‌های سریالی وزرا کار دولت را مختل می‌کند

مهدی شیخ*

استیضاح و سوال از رییس جمهور حق همه نمایندگان مجلس است و از این‌رو در هفته‌های گذشته شاهد جلسات استیضاح دو وزیر و سوال از رییس جمهور بودیم. اما من به عنوان یکی از نمایندگان مجلس که بواسطه رای مردم در خانه ملت حضور دارم باید بگویم که با جریانی که به دنبال استیضاح‌های سریالی وزرا است، مخالفم.

واقعیت امر این است که وقتی نمایندگان روی به استیضاح وزیری می‌آورند به دنبال رفع ضعف‌های موجود در وزارت مربوطه هستند و می‌خواهند تا جایی در اختیارشان است به اوضاع سر و سامان دهند. امروز شرایط کشور بسیار حساس است و تصمیمات اشتباه می‌تواند اداره کشور را مختل کند. اگر کمی در موضوع استیضاح وزرا دقیق شویم می‌بینیم که وقتی یک وزیر استیضاح می‌شود و برای پاسخ‌گویی به مجلس می‌آید، تمرکزش از کار وزارتخانه دور می‌شود و حال اگر استیضاح رای بیاورد، کار وزارتخانه بیشتر با چالش روبرو می‌شود زیرا تا دولت وزیری را انتخاب و به مجلس معرفی کند و وی رای اعتماد نمایندگان را به دست بیاورد و در وزارتخانه، امور را به کنترل گیرد کلی زمان گرفته می‌شود.

بنده به عنوان یک نماینده که علاقه‌مند هستم چالش‌های پیش‌رو در مسیر خدمت‌رسانی به ملت به حداقل برسد و تعامل خوبی بین مجلس و دولت شکل بگیرد صحبت‌هایی را با اعضای هر سه فراکسیون مجلس داشتم و نظرات خود را به همکاران اعلام کردم و اتفاقاً بسیاری از همکاران در سه فراکسیون با من هم‌نظر بودند. من پیشنهادی را ارائه دادم که کمیته‌ای در مجلس متشکل از اعضای هر سه فراکسیون برای تعامل بیشتر با دولت شکل بگیرد. به نظر تشکیل این کمیته ضروری است زیرا هم باعث همدلی و همکاری بیشتر همکاران ما در مجلس می‌گردد و هم ارتباط و تعامل مجلس با دولت بیش از پیش می‌شود.

به طور مثال اگر نمایندگان از وزیری انتظارات بیشتری داشته باشند و احساس کنند او عملکرد قابل قبولی ندارد می‌توانند در این کمیته موضوع را مطرح و به اطلاع وزیر برساند تا وی هر چه زودتر به رفع نواقص کاری خود بپردازد. بی‌تردید در این فضا بسیاری از اشکالات رفع و دیگری نیازی به خیلی از استیضاح‌ها دیده نمی‌شود.

تشکیل این کمیته به معنای این نیست که هیچ وزیری قرار نباشد استیضاح شود بلکه در این کمیته سعی می‌شود تا حد ممکن، مشکلات مرتفع و در غیراینصورت یا وزیر استعفا دهد و یا نمایندگان از ابزار نظارتی و قانونی خود استفاده کنند.

*نماینده تهران در مجلس دهم

برچسب ها: استیضاح
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان