تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ولی الله سیف چه مشاوره‌ای به روحانی می‌دهد؟/ مشورت یا حاشیه امن!

ورود مجدد سیف به پاستور با اما و اگرهای زیادی همراه شد و سوالات زیادی را مطرح می کند از جمله اینکه اگر سیف در مدیریت نادرست بازار ارز و سکه مقصر نبود چرا برکنار شد و اگر مدیریت او نادرست بود، چرا بار دیگر به دولت بازگشت؟

دهن کجی روحانی به نظر نمایندگان  و مردم بعد از 50 روز / بازگشت سیف به پست جدید یا واکسینه کردن او درمقابل قوه قضائیه؟ / انتقادات یاران روحانی به روی کارآوردن جدید سیف به دولت

رویداد۲۴ سوم مرداد بود که سیف بعد از ۵ سال از حضور در بانک مرکزی بازماند و این کرسی را به همتی تحویل داد، اما کمترکسی فکر می‌کرد که این خداحافظی بعد از ۵۰ روز آغازگر راهی جدید توسط رییس جمهور شود و به ناگاه سیف را به سمت مشاور رئیس جمهور در امور پولی و بانکی منصوب بشود! منتقدان این سوال را مطرح کردهبودند که اگر سیف در مدیریت نادرست بازار ارز و سکه مقصر نبود چرا برکنار شد و اگر مدیریت او نادرست بود، چرا بار دیگر به دولت بازگشت؟ اینکه چطور ممکن است کسی که مدیریت او با صدها شبهه و اما و اگر همراه بوده، چطور مجددا به عنوان مشاور رییس جمهور وارد کابینه دولت شده است؟

کارنامه سیف نه برای مردم نه نمایندگان خوشایند نبود و بسیاری دلار ۱۴ هزار تومانی را ثمره تصمیمات نادرست او می‌دانند؛ ارسال بیش از ۱۶۰ نامه از سوی نمایندگان به روحانی برای تغییر سیف حکایت از اعتراض نمایندگان به عملکرد او در بانک مرکزی داشت؛ از این جهت شاید بتوان انتصاب مجدد او در سمت جدید را نوعی دهن کجی به تصمیمات نمایندگان از سوی روحانی تعبیر کرد. انتقادات از روحانی البته به مجلس محدود نشد و پس از صدور حکم مشاوره برای سیف کاربران شبکه‌های مجازی اعتراض خود را به این انتصاب نشان دادند.

صدور حکم مشاوره برای ولی الله سیف در حالی انجام شد که قوه قضاییه از احضار او به دادگاه خبر داده بود. بدین ترتیب ۵ روز بیشتر از صحبت‌های اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه درباره احضار سیف نگذشت که روحانی او را به سمت جدید منصوب کرد. اصولگرایان البته گفته‌اند انتصاب او برای جلوگیری از بازداشتش بوده است. نقوی حسینی گفته است «در محافل مختلف این بحث مطرح می‌شود که انتصاب آقای سیف به دلیل این بوده است که او به دلیل آشفتگی‌های بازار ارز و شبهاتی که در این حوزه وجود دارد، مورد اتهام است و در معرض محاکمه قرار دارد، بنابراین رئیس‌جمهور با صدور حکم مشاور برای وی، او را در یک حاشیه امن قرار داده است.» این موضوع هنوز توسط مقام‌های رسمی تایید نشده است اما سخنگوی قوه قضاییه در اظهاراتی کم‌سابقه درباره بحران ارزی گفته بود از دلال کف بازار به عراقچی و از عراقچی به سیف رسیدیم.

علی لاریجانی از شخصیت‌هایی بود که انتقادهای تلویحی از سیف داشت؛ او گفته بود: مشاور رئیس جمهور می‌گوید قیمت دلار باید بالاتر برود، رئیس دولت می‌گوید این سیاست دولت نیست این چه وضعی است؟ این ایراد به سیف وارد است که چرا این تصمیمات قبلا گرفته نشد؟

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران درگفتگو با رویداد۲۴ گفت: روحانی از همان اول از سیف حمایت می‌کرد و درپاسخ به انتقاداتی که ازاو برای وضعیت بازار ارز می‌شد به جای اینکه حقایق را بپذیرد آن را به توطئه دشمنان نظام و درنتیجه سیاست‌های نادرست دیگر سازمان‌ها ربط می‌داد حتی روزی که روحانی به مجلس آمد تا نمایندگان او را استیضاح کند می‌توان به روشنی درک کرد. اظهارات روحانی بیشتر حول جانبداری از سیاست‌های غلط سیف و خرابکاری او در بازار ارز بود و تلاش او بیشتر شبیه جانبداری از بانک مرکزی و به گردن گرفتن مسئولیت خرابکاری‌های پیش آمده بود امانکته قابل تامل در سخنرانی رییس جمهور این بود که چرا نمایندگانی که اقتصاد می‌دانند از رییس جمهور سوال نکردند حالا که او توان بازگشت نرخ ارز به چند ماه پیش را دارد پس چرا این کار را نمی‌کند؟
 
کمتر از یک ماه است که سیف از بانک مرکزی خارج شده است و ده روزی می‌شود که او به عنوان مشاور قرار است به رئیس جمهور مشورت بدهد اما سوال اینجاست با استناد به کدام تجربه مثبت و سیاست‌های پولی و بانکی قرار است این کار ادامه یابد؟
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روحانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
اقای روحانی من و خانواده ام به شما رای دادیم و هیچ چیز نمی توانست نظر ما را نسبت شما عوض کند و هر وقت از شما انتقاد میشد برداشت ما این بود که جناح مقابل کارشکنی میکنند ولی وقتی یک غیر اقتصاد دان را ریس بانک مرکزی کردید کسی که حتی خانواده اش در ایران نیست و در خارج زندگی می کند اینطوری کشور را قبل از اینکه ترامپ حتی اعلام تحریم کند به هم بریزد و شما اینطوری برایش حاشیه امن درست کنی نشاندهنده زوال اخلاق و ....در کشور است اولا که خیلی متاسفیم که به شما رای دادیم . ثانیا ناراضی هستیم از سیستم قضایی که توجهی به این حاشیه امن میکند ثالثا ناراضی هستیم از سیستم اطلاعاتی کشور که تابحال نتوانسته عوامل خود آمریکا و اسرائیل که در داخل نفوذ کرده و تصمیم میگیرند حتی یک مورد شناسایی و به مردم اعلام کند سیستم اطلاعاتی ما برای اینکه نشان دهد فعال است هراز گاهی چند تا نارنجک و کلت در تلویزیون نشان می دهند که ما اینها از گروههایی معاند گرفتیم که ما حالا به اینها هم شک داریم که درست باشند من فکر میکنم که سیستم اطلاعاتی ما یا در خواب هستند ویا آنها هم سرگرم خرید و فروش سکه و ارز و مسکن میباشند
خواهش میکنم مطالب من را بدون سانسور پخش کنید تا ماهم حرف دلمان را زده باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
0
0
مشاوره بالابردن قیمت دلار و سکه چی میخواد مشاوره بده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان