تاریخ انتشار: ۰۶:۱۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
علی ابراهیمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

استیضاح‌های انجام شده تاثیری در وضعیت اقتصاد نداشته است/ به جای برکناری وزرا از تمام ارکان اقتصادی کشور تحقیق و تفحص شود

یکی از نمایندگان مجلس دهم معتقد است مجلس بهتر است به جای استیضاح‌های سریالی بصورت گسترده در تمام ارکان اقتصادی کشور و شرکت‌های دولتی، بحث تحقیق و تفحص را پیگیری کند تا سوء استفاده‌ها، رانت‌ها و اختلاس‌های احتمالی بر مردم آشکار و با متخلفین آن برخورد شود.

استیضاح‌های انجام شده تاثیری در وضعیت اقتصاد نداشته است/ به جای برکناری وزرا از تمام ارکان اقتصادی کشور تحقیق و تفحص شود

رویداد۲۴ محمد آیتی: پس از دو هفته، تعطیلات تابستانی مجلس تمام خواهد شد و اولین جلسه یکشنبه اول مهرماه برگزار می‌شود. اهمیت این موضوع از آن جهت است که پس از انجام سوال از روحانی و دو استیضاح و برکناری دو وزیر توسط مجلس، بار دیگر پس از تعطیلات قرار است این روند در پیش گرفته شود. بیژن زنگنه، سیدمحمد بطحائی، محمد شریعتمداری و محمدجواد آخوندی وزرایی هستند که نامشان در لیست استیضاح‌های مجلس دیده می‌شود. مخالفان روند برکناری سریالی وزرا گفته‌اند شرایط تحریم‌ها به گونه‌ای رقم خورده که هر وزیری بیاید، به سختی می‌تواند شرایط را کنترل کند چون عمده مشکلات به تحریم‌های خارجی باز می‌گردد. آنها استدلال می‌کنند که بهتر است نمایندگان به جای برکناری متوالی وزیران دولت وحانی، راهکارهای خود را ارائه بدهند و در همراهی با دولت شریک باشند. این نکته‌ای که نمایندگان باید در قبال آن تصمیم بگیرند؛ آیا از روز یکشنبه مجددا فرآیند برکناری وزرا ادامه خواهد یافت؟ علی ابراهیمی نماینده شازند به این سوال پاسخ داده است. او به رویداد۲۴ می‌گوید وزرای اقتصادی دولت باید همت مضاعفی به خرج دهند و پاسخگو باشند بنابراین طرح سوال و استیضاح اشکالی ندارد اما از نظر اقتصادی در شرایط ویژه و سختی قرار داریم که این شرایط بر اشتغال، کسب و کار، سلامت و سایر جنبه‌های زندگی اثر می‌گذارد به همین جهت با تشدید این فشار در داخل کشور موافق نیستم و معتقدم مشکلات موجود در کشور، مشکلات انباشته شده از گذشته است که راه حل‌های اساسی و ریشه‌ای برای آن‌ها طراحی نکرده‌ایم.

نماینده شازند می‌گوید: موضوع صندوق‌ها یا بدهی‌های دولت به سیستم بانکی و نیز مساله شفافیت اقتصادی از جمله موضوعاتی است که ما برای حل آن‌ها گام‌های موثری برنداشته‌ایم به همین دلیل موجب بروز مشکلات اساسی شده است. به عنوان مثال راه‌اندازی سامانه شفافیت باید حدود بیست سال پیش صورت می‌گرفت و در سایه شفافیت و مکانیزه کردن حوزه اداری و اقتصادی کشور راه‌های نفوذ فساد بسته می‌شد.

استیضاح‌های سریالی وزرا به نفع کشور نیست

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفته است صرفاً پیگیری و مبارزه مساله را حل نمی‌کند، باید راه فساد بسته شود چراکه این یکی از اساسی‌ترین راه‌های مبارزه با فساد است. وقتی راه فساد مسدود شد، نیازی به صرف انرژی برای پیگیری و تعقیب متخلفان نیست چون راه‌های نفوذ بسیار محدود خواهد شد. از این‌رو من این اقدامات را لازم و اولویت‌دار می‌دانم و به نظرم مجموعاً استیضاح‌های سریالی وزرا به نفع کشور نیست.

به جای برکناری وزرا از تمام ارکان اقتصادی کشور تحقیق و تفحص شود

نماینده استان مرکزی پیشنهاد داده است که بصورت گسترده در تمام ارکان اقتصادی کشور و شرکت‌های دولتی، بحث تحقیق و تفحص را پیگیری شود تا سوءاستفاده‌ها، رانت‌ها و اختلاس‌های احتمالی بر مردم آشکار و با متخلفان آن برخورد شود. اکنون باید جدیت زیادی به خرج دهیم تا دولت دو کار اساسی را در این برهه از زمان انجام دهد. اول اینکه یک لایحه اصلاحی به بودجه بدهد و هزینه‌هایی که فعلاً ضرورت ندارد را حذف کند و جلوی همه موازی‌کاری‌ها در کشور گرفته شود. مواردی که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف در یک مساله مشغول فعالیت‌اند باید جمع و جور شود و به مساله اصلی معیشت، سلامت و اشتغال مردم پرداخته شود تا از این بحران عبور کنیم. کار دوم دولت و در واقع کل دستگاه‌ها و قوای نظام این است که به سامانه شفافیت بپیوندند تا مردم در جریان نحوه تخصیص اعتبارات، هزینه‌کردها و هدف‌گذاری‌ها قرار بگیرند و مانع بروز فساد بشود.

از ابراهیمی پرسیدیم چرا نمایندگان با ارائه طرح‌های با فوریت بالا به اصلاح امور نمی‌پردازند، او توضیح داده است که به دلیل تنوع نظرات در مجلس، گاه این مساله روی زمین می‌ماند. شاید بهتر این بود ما طرح تامین کالاهای اساسی یا اصلاح بودجه را با دو فوریت در دستور کار قرار می‌دادیم یا دولت را مکلف می‌کردیم در عرض چند ماه سامانه شفافیت را راه‌اندازی کند. اما اینکه مجلس راساً وارد امور اجرایی کشور شود و با ارائه طرح‌های دوفوریتی مسائل اجرایی کشور را حل و فصل کند، چندان مناسب نیست. لازم است که مجلس در کمیسیون‌ها موضوعات را دقیق‌تر و کارشناسانه‌تر مورد ارزیابی قرار دهد تا وقتی به مصوبه‌ای رسید بداند که این مصوبه تا چه حد در میان‌مدت یا بلندمدت به نفع کشور خواهد بود.

مجلس قرار نیست نقش اپوزیسیون را بازی کند

ابراهیمی دباره تلاش مجلس برای گرفتن نقش اپوزیسیون و خالی کردن پشت دولت برای کاستن از بار مسئولیت مجلس، گفته است: مساله به این شکل نیست و تنوع نگاه نمایندگان در این قضیه می‌تواند به شکلی در مورد همان گروه خاص چنین قضاوتی را به همراه داشته باشد اما در مورد کلیت مجلس این امر صادق نیست. جامعه از همه ارکان نظام توقع دارد که یک حرکت اساسی انجام دهد و مطالبی که لابلای نطق‌های نمایندگان بیان می‌شود، راه حل نیست. آنچه به عنوان یک مصوبه از مجلس خارج می‌شود می‌تواند اثرگذار باشد. حتی اگر گروه خاصی در مجلس به عنوان اپوزیسیون بخواهند از وظایفشان شانه خالی کنند و صرفاً دولت را متهم کنند، مردم نخواهند پذیرفت. اما با توجه به اینکه نمایندگان مجلس برای رای آوردن باید تلاش فردی بکنند و هزینه‌ها را باید شخصاً متقبل شوند و نقش احزاب در کشور ما کمرنگ است و چندان تعیین‌کننده نیست، ممکن است برخی نمایندگان برای حفظ محبوبیتشان در منطقه خودشان، صرفاً به بیان مشکلات بپردازند. در صورتی‌که رسالت اساسی مجلس این است که هر جا مسیر ناصحیحی مشاهده کرد آن را اصلاح کند چون صرفاً مصوبات مجلس است که می‌‎تواند چراغ راه مدیریت کشور باشد.

دو استیضاح انجام‌شده در مجلس تاثیر زیادی در بهبود عملکرد اقتصادی دولت نداشته است

نماینده شازند می‌گوید: دو استیضاح انجام‌شده در مجلس تاثیر زیادی در بهبود عملکرد اقتصادی دولت نداشته است چون نظام اقتصادی کشور تحت تاثیر رفتارهای بین‌المللی و سوء‌مدیریت‌های گذشته است. شاید تقصیر دولت این باشد که از نیروهای جوان و باانگیزه که از اقتصاددان‌های مطرح هم هستند استفاده نکرد و عمدتاً به روش انفعالی وارد کار شد. دولت هم کوتاهی‌هایی داشته است. اگر در اواسط دولت یازدهم یک تغییر جدی صورت می‌گرفت و در دولت دوازدهم رویکردها علمی‌تر و جوان‌گرایی به حوزه مدیریت کشور اعمال می‌شد، مجلس به این موضوعات ورود پیدا نمی‌کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان